Ok, klika słów o CSi -
produkowane było od 08/92 do 11/96 , całkowita liczba sztuk - 1510, auto w całosci ze stajni //M o czym swiadczy vin zaczynajacy sie nie na WBA a na WBS , jak wszystkie auta //M. Oprocz tego oczywiscie silnik, rozwiniecie M70 , przebudowany przez //M . Nadano mu oznaczenie S70 B56 co dumnie oznajmiało pojemnosc skokową 5.6 litra. Podniesiono stopien sprezania z 8,8:1 na 9,8:1 a moc maksymalna wynosiła 381 PS przy ledwie 5300obr. Moment obrotowy był nie mniej imponujacy i wynosił az 550 Nm przy 4000 obr. Przy 300PS i 450 Nm zwykłej 850 były to wartosci robiace wrazenie. Warto dodać,ze silnik ten był pozniejsza podstawą do skonstruowania silnika S70/1 ( 550 konny silnik mający napędzać M8) a jeszcze pozniej S70/2 czyli tego, ktory napedzał McLarena F1 - miał on, podobnie jak S70/1 4 zawory na cylinder i moc 627koni. Do dzis jedna z najpotezniejszych jednostek wolnossacych na świecie.
S70 w stosunku do M70 rozniły blok, inne kolektory ssace, wał korbowy, tłoki, wałki rozrządu, oraz oczywiscie zmieniona elektronika silnika z ogranicznikiem obrotów na 6400 rpm zależnym od wybranego biegu.
Skrzynia ( S6S 560 Getraga ) jak i koło zamachowe pochodzily z 850i manual . Jednak już Dyfer różnił się od tego z 850- zamiast 3,15 miał przełożenie 2,93 i pozwalał rozpędzic 850 CSI do realnych 290 km/h na szóstce co spowodowane było ogranicznikiem obrotow przy 6000 obr na owym biegu. Dodatkowo posiadał ten dyfer seryjną szperę 25 % i jako jedyne BMW w tamtym czasie , posiadało CSi wraz ze szperą, seryjnie kontrole trakcji ASC+T .
Csi wg danych fabrycznych było 75 kg ciezsze niż 850i i wazyło 1865 kg.
Co jeszcze różniło CSi od zwykłej 850i ?
- Sztywniejsze i niższe o 15 mm zawieszenie /M
- Servotronic specjalnie zaprojektowany przez //M ( //M Steering- dostępne tylko w CSI)
- Pakiet zewnętrzny //M – felgi M Tech II( opcjonalnie farbig ) , zderzaki , progi,lusterka
- większe hamulce - 345x32 mm przod, 328x20 mm tył
- zegary //M z czerwonymi wskazówkami
- Skóra //M bicolor
- znak //M na wewnętrznych progach drzwi
- w wersjach na rynek USA napisy BMW MOTORSPORT na klamkach
- no i na koniec AHK – Aktive Hiterachs-Kinematik – system skręcający tylnie koła w zakrętach, umożliwiający 850CSi bycie naprawde groźnym w slalomie autem.
Od prędkości ok. 60 km/h ( BMW nie podaje szczegółowych danych) , sterowany komputerowo system hydrauliczny skręcał tylne koła od 1,5 do 2,5 stopnia . Jak to działało niech zilustruje fakt,ze CSI pokonało ówczesne Porsche 911 Turbo w slalomie w jednym z testow Auto Motor und Sport.
AHK było także opcją dla innych E31 ale kosztowało Az 12000DM co sprawia,że ósemki nie będące CSI a posiadające AHK są bardzo rzadkie.
A jeśli chodzi o daty pojawiania się poszczególnych modeli oprocz CSI-
840Ci - 07/1993 - 02/1996, M60 B40 V8
840Ci- 01/1995 - 05/1999, M62 B44 V8
850i - 05/1989 - 12/1992, M70 B50 V12
850 Ci- 01/1993 - 10/1994, M70 B50 V12
850 Ci - 02/1994 - 05/1999, M73B54 V12
Pozostałe silniki w E31 to tajemnice BMW - wiemy o 830Ci - silnik nieznany , jednak mozemy przypuszczac ,ze to był M60 B30 V8, zbudowano 18 prototypów , wszystkie pozniej zniszczono.
Wiemy także o M8 - z silnikiem S70/1 o mocy 550 koni,. Podobno jedyny istniejący prototyp nie został jeszcze zniszczony…w takim przypadku byłoby to chyba najcenniejsze BMW wszech czasów.
_________________
 Najpiękniejsza na świecie jest Olabmw w mojej becie
|