Witam!
Przedstawiam mój nowy nabytek jakim jest bardzo rodzinne E61 530dA z 2004 roku. Jak do tej pory pierwsze auto z automatyczną skrzynią biegów i co dziwo nie żałuje tego automatu – bardzo przyjemnie się tym jeździ, po za tym stary już jestem i biegów mi się nie chce zmieniać.
Początkowo szukałem E91 320d ale ciężko było coś konkretnego znaleźć w moim rejonie - same zajechańce i we wszystkich prawie słychać było klekotanie dwumasy aż dzwonimy z bratem o jedno E90 w sedanie ale już sprzedane ale jest jeszcze E61 530d – myślimy można obejrzeć bo blisko. Miałem na to tylko okres świąt Bożego Narodzenia bo potem znowu wyjeżdżałem.
I stało się po świętach jedziemy na stację i oglądamy od spodu - ścieżka diagnostyczna bez problemu za to auto zarejestrowane w PL, ubezpieczone i ma zimowki – trzeba było rozważyć wszystkie za i przeciw i coś wybrać i przespać się z tym. Swoją drogą zamiast płacić akcyzę państwu to już lepiej za to było coś w aucie wymienić, zrobić. Obejrzeliśmy jeszcze parę E61 525d i 530d w manualu i te same problemy z dwumasami i tak trzeba było wydać kilka tys. na pakiet startowy.
Początkowo rozglądałem się za autem w Niemczech ale jak i u nas pełno 320d w E91 i naprawdę Diesel w Niemczech robi km bo i podatki i reszta po jego zakupie jest droga i aby to się zwróciło musi jeździć i zarabiać na siebie, a jak trafiła się jakaś benzyna to cena kosmos i jeszcze wyższa akcyza powyżej pojemności dwóch litrów.
Teraz VIN
Składanie Dane pojazdu
Art.
Wartość
Numer podwozia WBANJ71040B515479
Kod typu NJ71
Typ 530D (EUR)
Typoszereg E E61 ()
Seria 5
Rodzaj konstrukcji TOUR
Układ kierowniczy LL
Drzwi 5
Silnik M57/TU
Pojemność skokowa 3.00
Moc 160
Napęd HECK
Skrzynia biegów AUT
Kolor TITANSILBER METALLIC (354)
Tapicerka LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Data prod. 2004-07-21
Składanie Wyposażenie
Kod
Nazwa (interfejs)
Nazwa (ETK)
S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selekcja COP ważnych pojazdów
S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatyczna skrzynia biegów
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Szyba przednia ziel. z klinem ziel.
S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Lust. wew./zew. z automatyką przyciemn.
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Lusterko wewn. ściemniane automatycznie
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Wersja z drewna szlachetnego
S441A RAUCHERPAKET Pakiet dla palących
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Spryskiwacze reflektorów
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S522A XENON-LICHT Światło ksenonowe
S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptacyjne doświetlanie zakrętów
S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatyzacja automatyczna
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Tempomat
S563A LICHTPAKET Pakiet oświetlenia
S587A LM RAEDER DOPPELSP.116 MIT NOTLAUF. Obr. BMW, st. le. podw. spr. 116
Kod
Nazwa (interfejs)
Nazwa (ETK)
S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL System nawigacji Professional
S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Instalacja zmieniarki BMW na 6 CD
S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 do DVD
S855A SPRACHVERSION ITALIENISCH Wersja językowa, włoski
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Spis dealerów, Europa
S884A ITALIENISCH / BORDLITERATUR Literatura pokładowa w jęz. włoskim
S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Aktywacja nawigacji charakt. dla kraju
S8SPA COP STEUERUNG Sterowanie COP
S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Brak konserwacji pokrycia zewn.
S928A REIFENSTEUERUNG Sterowanie opon
Składanie Wyposażenie seryjne
Kod
Nazwa (interfejs)
Nazwa (ETK)
S216A SERVOTRONIC Wspomaganie układu kier. Servotronic
S548A KILOMETERTACHO Licznik kilometrów
S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN Lampy kierunkowskazów białe
Jest to typowa włoszka jak zauważyłem prawa lampa jest trochę przytarta, pewnie zderzak też był może wcześniej ale na pewno jest bezwypadkowe co mój mechanik na moje polecenie skrupulatnie sprawdził.
Jak ja to określam – włoszka – pije, pali ma nałogi ale jak chcesz dać w piz…e to nie odmawia. I tak samo jest z tym autem jak trzeba dać po garach to się nie prosi. A swoje nałogi jak się potem dowiedziałem ma każdy egzemplarz E61.
Teraz zdjęcia
Tu jak oglądam

W garażu po zakupie



Chciałem zajrzeć do odmy i jak zwykle trzeba było rozgrzebać pół silnika z osłon




Jak zdobędę części zajrzę jeszcze raz to wymienię odmę, elektrozawór i przewody podciśnienia.
A tu na zimowej feldze




Tu już letnia felga








Tu zdjęcia z ostatniej trasy


Chciałem sobie wymienić kierownicę ale nie pasowała - moja po lewej stronie, i musiałem ją zwrócić. Teraz wiem jakiej szukać, wszystko przez te skrętne xenony.
BMW ery nowożytnej – tak określano ten model jak wchodził na rynek i jest naprawdę skomplikowany. Otóż nawet zwykła wymiana akumulatora a nawet jego wyjęcie z auta nie obejdzie się bez ingerencji komputerem diagnostycznym bo trzeba powiedzieć autu jaki jest aku, jakiej pojemności bo alternator nie wie jakim prądem go ładować o czym się przekonałem boleśnie jak trzeba było rano jechać do pracy a tu auto nie ruchome – po przekręceniu kluczyka nic. I takie tam jeszcze.
Już ogarnąłem:
- regeneracja, uszczelnienie turbo w Garecie + kolektor wydechowy OEM, podobno standard w 218 km do połowy 2005 roku zwłaszcza, że u mnie jest już nalatane 278477km obecnie a jak kupowałem pod koniec grudnia było ok 265500km. Jedna wycieczka do domu to jakieś 2200km w obie strony.
- olej w automacie OEM
- świece żarowe i sterownik OEM
- olej i wszystkie filtry OEM
- płyn chłodniczy i hamulcowy OEM
- podgrzewacz filtra paliwa OEM
- klocki i tarcze hamulcowe OEM
- naprawiłem PDC, podobno mechanik wymienił jakąś wiązkę ale ostatnio i tak działa jak chce,
- wymiana przepustnicy
- wymiana akumulatora zapodałem 100Ah i 890A, jest co żreć prąd
- wymiana przednich wycieraczek a w tylnej tylko gumową część bo nie szło dorwać pasującej
- wymieniłem dywaniki
- wymiana halogenów
- naprawiłem skrętne xenony - winna była prawa lampa i trzeba było ją wymienić
- naprawiłem centralny zamek i tu podobno standardem są wiązki kabli w tylnej klapie przecierające się. U mnie dodatkowo brakowało bezpiecznika pewnie go ktoś wyciągnął bo robiło się zwarcie.
Plany:
- zostało zajrzeć do tylnej zapiekającej się wycieraczki
- zwalenie kolektora ssącego i wymiana wężyków podciśnienia, elektrozaworu EGR uszczelek i zajrzenie do klapek, mechanik powiedział, żeby ich nie wywalać bo zasyfia się turbina i szybciej zużywa ale sam to muszę zobaczyć
- podejrzenie pada też na koło pasowe wału
- przepustnicę niby wymieniałem ale wywala jakieś błędy i są ciekawe historię z nią
- szukam też płyty do Navi
Teraz marzenia:
- marzy mi się zrobienie pompowanego zawieszenia bo z tyłu już są poduchy, kompresor i cała reszta wystarczy dołożyć przód, jak na razie działa bez zarzutu.
Pozdrawiam!