New Daily Car po E38, którym latam już od jakichś 2-ch miechów i przejechałem ponad 3tyś km.
BMW E65 745i,
333KM & 450Nm
2002r. No i jak przystało na typowe "daily" oczywiście z podtlenkiem.
Po sprzedaży E38 szukałem jako dupowozu E46 330i lub 330d M57N w m-paku z jakimś sensownym wyposażeniem.
Jedną coupete już miałem dograną, obejrzana, cena przyklepana, miałem jechać następnego dnia rano zabrać,
ale wieczorem dostałem od miłej Pani sms’a, że się rozmyśliła i nie sprzedaje jednak.
Czasem te kobiece wahania nastroju wychodzą mężczyznom na dobre jak się później okazuje…
Po sytuacji z tą 330Ci było już tylko gorzej bo ludzie cenią te ulepy po 30 – 35tyś PLN
co jest dla mnie w ogóle nie adekwatną ceną do tego co reprezentuje to auto.
Poza tym już mi się przejadła mocno ta buda.
Jak to powiedział jeden gość którego E46 oglądałem i zaproponowałem cenę, żeby się z nią przespał...
„Chciałbym kupować auto z takim podejściem jak Ty, mieć wy*ebane i po prostu znaleźć samochód jakiego się szuka za odpowiednią cenę,
a nie podniecać od razu jak się zobaczy coś niezłego i brać za wszelką cenę bo jest sobota, świeci słońce i pojechał bym już się pochwalić nowym autem”
W konsekwencji w ogóle oszczałem E46 i zacząłem przeglądać E90ki, potem E60ki, aż dotarłem do E65 i stwierdziłem, że nie ma się co pierd*lić w tańcu i szukam następnej 7er.
Z początku same diesle wpadały mi w ręce, w tym naprawdę ładna i doinwestowana sztuka 730d, z tym,
że miała jeden problem – ABW – Absolutny Brak Wyposażenia.
Po przespaniu się z tematem stwierdziłem, że jednak nie chcę jeździć E65 bez grzanych foteli, no bo k*rwa bez przesady !
Po tym strzeliłem focha również na 730d i zacząłem już szukać jedynie 735i lub 745i.
Ostatecznie po wycieczce z
LeSiEm na drugi koniec Polski kupiliśmy E65 745i z 2002r z podtlenkiem eLPiDżi
i całkiem przyjemnym wyposażeniem m.in. EDC, Dynamic Drive, elektryczne rolety tylnych bocznych szyb, wentylowane i grzane fotele, podgrzewana tylna kanapa, hydrauliczna klapa etc.
Zarzekałem się, że nie kupię nigdy BMW z szarym wnętrzem... i jak to bywa w takich przypadkach - kupiłem !
Nawet bym powiedział, że się z tym kolorem polubiłem... w myśl zasady: "Jak się nie ma co się pragnie to się .... co popadnie"

Typ 745I (EUR)
Typoszereg E E65 ()
Seria 7
Rodzaj konstrukcji LIM
Układ kierowniczy LL
Drzwi 4
Silnik N62
Pojemność skokowa 4.40
Moc 245
Napęd HECK
Skrzynia biegów AUT
Kolor BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Tapicerka LEDER NASCA FLANELLGRAU (U6FA)
Data prod. 2002-06-25
WyposażenieKod Nazwa (interfejs) Nazwa (ETK)
S223A ELEKTRONISCHE DAEMPFER CONTROL(EDC) EDC
S229A DYNAMIC DRIVE Dynamic Drive
S238A LM RAEDER/ DOPPELSPEICHE 93 Obr. BMW, st. le. podw. spr. 93
S265A REIFEN DRUCK CONTROL (RDC) Kontrola ciśnienia w oponach (RDC)
S302A ALARMANLAGE Instalacja alarmowa
S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG Autom. uruchamianie tylnej klapy
S319A INTEGRIERTE UNIVERSAL-FERNBEDIENUNG Zintegrowana pilot uniwersalny
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Brak napisu modelu
S358A KLIMAKOMFORT-FRONTSCHEIBE Szyba frontowa klimatyzacji komfort
S403A GLASDACH, ELEKTRISCH Dach przesuwno-uchylny, elektryczny
S415A SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE Roleta przeciwsłoneczna tylna
S416A SONNENSCHUTZROLLOS Roleta przeciwsłoneczna tylna /boczna
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Dywaniki podłogowe Velours
S428A WARNDREIECK Trójkąt ostrzegawczy i apteczka
S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Lust. wew./zew. z automatyką przyciemn.
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Lusterko wewn. ściemniane automatycznie
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Wersja z drewna szlachetnego
S442A GETRAENKEHALTER Uchwyt do napojów
S453A AKTIVE SITZBELUEFTUNG VORN Klimatyzowane fotele przednie
S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Fotel komfort z pamięcią
S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Podparcie lędźwi kierowcy i pasażera
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Podgrzwanie fotela kierowcy/pasażera
S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Podgrzewanie fotela tylne
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Spryskiwacze reflektorów
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A REGENSENSOR Czujnik deszczu
S522A XENON-LICHT Światło ksenonowe
S536A STANDHEIZUNG Urządzenie ogrzewania dodatkowego
S601A TV-FUNKTION Funkcja TV
S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL System nawigacji Professional
S612A BMW ASSIST BMW Assist
S630A AUTOTELEFON MIT SCHNURLOSEM HOERER Telefon samoch. z słuchawką bezprzew.
S631A ZWEITHOERER IM FOND, SCHNURLOS Słuch. podw. w siedz. tyln. (bezprzew.)
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM System głośników HiFi
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Wersja krajowa Niemcy
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Spis dealerów, Europa
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Literatura pokładowa, niemiecki
Wyposażenie seryjneS202A STEPTRONIC Steptronic
S216A SERVOTRONIC Wspomaganie układu kier. Servotronic
S245A LENKSAEULENVERSTELLUNG ELEKTRISCH Kolumna kierownicza regul. elektrycznie
S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Poduszka bocz. pasaż. na tyln. siedz.
S548A KILOMETERTACHO Licznik kilometrów
S650A CD-LAUFWERK Odtwarzacz CD
S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Wersja językowa, niemiecki
W 7er świeżo przed zakupem były zrobione tarcze i klocki przód + tył ATE, nowe opony 4szt., zregenerowana przekładnia, geometria i wszystkie
przeglądowe tematy, także nie było źle.
Ale żeby nie było zbyt kolorowo
na start poszło wyprostowanie tematu LPG bo instalacja podpierała się paliwem
powyżej 5000obr. i włożone były reduktory wątpliwej trwałości i niezawodności.
Wpadły nowe wtryski LPG Tech Dragon, nowe reduktory KME Tour, nowe węże gazowe, poprawione podciśnienie,
zmieniona lokalizacja czujnika temperatury gazu.
Zwiększona pojemność butli (teraz wchodzi około 70l.), no i na koniec strojenie. Temat ogarnął Nikodem.




Wszystkie szyby, łącznie z przednimi bocznymi zostały ściemnione na high-end’owej folii Armorlite Raycer 36%.W tym miejscu polecam Viker’a bo gość jest naprawdę profesjonalistą.

Nowe odmy olejowe
Nowe emblematy przód i tył
Lusterko dla pasażerów tylnej kanapy było połamane, kupiłem drugie
Nerki zostały polakierowane w czarny kolor shadow-line
Nowe żarniki Zenonów Osram Xenarc D2S
Dokupiłem kilka brakujących plastików.Nie działały też dwie regulacje elektryczne fotela pasażera, ale to udało mi się naprawić przy pomocy samego komputera diagnostycznego.
7er obniżyłem na sprężynach FK 40/40 mm
Na koniec E65 dostało poler lakieru w MB Cars Detailing i nałożona została Ceramika Nano Tech DLS 9H.
Nad autem cały tydzień pracował Adriano Celentano - również polecam, jestem bardzo zadowolony z efektu


















W porównaniu do E36, trochę większy gabaryt


E38 & E65
Na tył wpadły dystanse
Dywany i tapicerka wyprane
Przyciemniona listwa nad tablicą rejestracyjną
Graty na najbliższy przeglądolej, filtry, świece, tuleje tylnego zawieszenia etc.
Wypadało by jeszcze przywrócić felgom oryginalny srebrny kolor bo są pomalowane w grafit, wyglądają na cal mniejsze przez ten kolor i jak by były cały czas ujeba*e od pyłu z klocków hamulcowych.
Trzeba też rozebrać i wyczyścić w środku przednie lampy bo są zasyfione… ale na razie mi się nie chce.
Jeszcze 3 zdania w ramach porównania do E38 bo każdy zadaje to pytanie.W porównaniu do E38 to inna liga komfortu. Dużo cichszy samochód, o niebo większa wygoda podróżowania, szczególnie przy prędkościach 150km/h +.
Naprawdę mało co dociera z nawierzchni na kierownice, czy na budę jeśli chodzi o nierówności, dziury, wyboje etc.
W E38 nie lubiłem parkowania/manewrowania, jeśli chodzi o siłe działania servotronic’a, tutaj znacznie lepiej to odbieram.
W porównaniu do E38, E65 nie jest w ogóle intuicyjnym samochodem, włączając w to popier*olony przeliftowy I-Drive,
4 manetki przy kierownicy czy panel regulacji foteli który jest tak chóYowy, że poświęcę mu za chwilę oddzielny akapit.
Nie przepadam za cyfrowym ekonomizerem w E65, ale możliwe, ze to kwestia wieloletniego przyzwyczajenia do wskazówki.
Generalnie zegary przejrzyste z możliwością wyłączenia części podświetleń w trasie z bardzo czytelnymi testami zegarów, w końcu brak tych archaicznych pixeli i komunikatów BC jak na Atari.
E65 ma kilka do licha-upowych plastików jeśli chodzi o wykonanie i dźwięki z nimi związane, ale nie ma tragedii jak w E60.
Myślałem, że będzie większa padaka pod tym względem.
Lepsze fotele niż w E38 – więcej regulacji, contoury w E38 są dużo twardsze od comfortów co mi nie odpowiada.
W E65 jest idealnie, do tego dostępna wentylacja foteli, czego bardzo brakowało w E38 w lecie.
Z audio też progress między generacjami, System Hi-Fi w E65 lepszy niż w E38, troche więcej basu którego najbardziej brakowało w E38,
niestety nie ma u mnie Logic 7
Wspomniany panel regulacji foteli… Inżynier płakał jak projektował, a potem śmiał się to weszło do produkcji
Dobrze, że są pamięci fotela pasażera (plus względem E38) i mam zapamiętane opcje dla wyższych i niższych pasażerów
bo tłumaczenie każdemu OCB z tymi przyciskami bądź czekanie, aż uda im się ustawić fotel to koniec świata…
Nayebali przycisków z fragmentami fotela, zamontowali pokrętło jak od radia do regulacji wszystkim i dumni w GmbH.
ZaYebisty plus za spryskiwacze szyby dla E65, nie upier*olisz maski, dachu i połowy samochodu spryskując szybę bo dysze są przy samych piórach wycieraczek.
Niby bzdura, ale jednak nie do końca. Lubie takie bystre rozwiązania
No i nie sposób nie wspomnieć o lusterkach bocznych kopiuj/wklej z E46.
E65 - manetka przy kierownicy zamiast lewarka od automatu w tunelu środkowym.
Niby ergonomicznie jak się przyzwyczaisz, ale nadal coś ku*wa nie gra, niektórych rzeczy po prostu nie powinno się zmieniać.
Porównując wersje z silnikami 4.4 M62 E38 vs. N62 E65 mimo prawie 50KM różnicy przepaści nie ma.
Odczuwalny dla kierowcy w E65 jest na pewno lepszy dół, ale możliwe, że to kwestia samej skrzyni biegów. Nie mniej jednak wrażenie dla kierowcy: jest lepiej.
Przy wyższych prędkościach to trzeba by już prędkościomierz obserwować bo tak jak pisałem w środku jest ograniczona percepcja względem tego co się dzieje poza autem.
Katalogowo w E65 jest jednak trochę lepiej z osiągami.
Ale ani jeden ani drugi na problemy z wyprzedzaniem, czy włączaniem się do ruchu raczej nie cierpi.
Podsumowując WIELKA PJONA dla projektantów i inżynierów BMW bo E65 to niezły dowcip który w całokształcie jest poYebany jak „Lato z Radiem” i już polubiłem to auto !
Co do wyglądu to … jaki jest kasztan, każdy widzi.
E65 przed FL jest po prostu brzydkie, wygląda jak dziecko jeża w porównaniu do E38.
Nie mniej jednak do "starszej 7er" bym już niechętnie wrócił, po prostu mi się już przejadła ta generacja, podobnie jak E39 i E46
Założenia Daily Cara spełnione. Nie udało mi się przy mojej jeździe przekroczyć spalania 20l/100km LPG w mieście, może w zimę jak temperatury spadną to ulegnie zmianie.
Nie jeżdżę w korkach, szybko rozgrzewam auto, raczej obwodnice Warszawy, często prędkości 150km/h + i raczej dłuższe odległości.
Na razie średnio 18 l. LPG. Trasa 16 - 17 l. LPG


























