Zerknij do Kodeksu cywilnego: [url]isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=9EDB7890588364565FEBAF560A35134B?id=WDU19640160093&type=3[/url]
Art. 556 i następne. W skrócie - rękojmia za wady rzeczy sprzedanej. W skrócie: Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli: 1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia; 2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór; 3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia; 4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. Nie ma znaczenia dla istnienia odpowiedzialności sprzedającego okoliczność, czy wiedział on o istnieniu wad, czy nie.
Twoje auto miało być sprawne, podczas gdy jest niesprawne. Niewątpliwie jest to niezgodność rzeczy sprzedanej umową, a zatem jest to wada.
Uprawnienia, jakie przysługują Ci względem sprzedającego, to: 1) żądanie obniżenia ceny, 2) odstąpienie od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Uprawnienia te realizujesz w ten sposób, że do sprzedającego kierujesz oświadczenie (najlepiej na piśmie), że 1) żądasz obniżenia ceny (wskazujesz, o ile, wzywasz do zapłaty tej kwoty, wyznaczasz termin; jeśli sprzedający nie spełni żądania - idziesz do sądu), albo 2) odstępujesz od umowy (wtedy informujesz, że ma odebrać auto w takim i takim terminie, w takim i takim miejscu, że kluczyki i dokumenty są u Ciebie i w każdej chwili oferujesz ich wydanie i że ma Ci zwrócić pieniądze w takim i takim terminie; jeśli nie spełni żądania - idziesz do sądu z powództwem o zapłatę).
Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna - trudno przypuszczać, że u Ciebie wada jest nieistotna, skoro nie można ustawić zawieszenia...
Jeśli coś niejasne - pytaj, ew. doczytaj w google - "niezgodność towaru z umową" bądź "wady rzeczy sprzedanej".
_________________

One redline a day keeps a mechanic away.
|