BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 23 czerwca 2025, 22:56

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 11:03 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
Witam wszystkich na forum, od 3 tygodni jestem posiadaczem E60 525D.
Auto ma delikatnie przekręconą kierownicę, stało się to na skutek odłączenia akumulatora na dłuższą chwilę.
Jest na to jakaś rada ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 11:08 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Zbieżność ustaw.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 11:35 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
To nie od zbieżności, auto jeździ prosto i nie ściąga.
Kierownica jest nieznacznie krzywo od momentu odłączenia akumulatora.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 12:17 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 1718
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: e61
Kod silnika: M57X
Garaż: były dwie e46 328Ci i 330d a teraz jest e61 535d http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=141217
Co ma piernik do wiatraka? Wyprostujesz ją tylko zbieżnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 12:45 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 38
Posty: 1288
Lokalizacja: Inowrocław
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57d25
A no ma jeśli masz active steering czy jakos tak. Prawdopodobnie trza ustawić to na kompie po przez adaptacje systemu.

Napisz 7 ost znaków z vinu to zobaczymy czy masz tą funkcje.

_________________
Było: E38 728iA, E36 316iA, E39 520d, E46 320d


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 13:01 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 1718
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: e61
Kod silnika: M57X
Garaż: były dwie e46 328Ci i 330d a teraz jest e61 535d http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=141217
Active wspomagany jest ukladem wspomagania, jest dużo większa pompa wspomagania więc raczej to układ hydrauliczny niż elektryczny


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 13:21 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
Może Wam to wystarczy, jeśli nie podeślę VIN.
Auto ma steering wheel angle sensor na 100% w kolumnie kierowniczej.
Obrazek
Obrazek
To jest odpowiedzialne między innymi za odbijanie kierunkowskazów.
Ja idę tym tropem, może ktoś z Was wymyśli coś innego.

Type code NX51
Type 525D UL (EUR)
Dev. series E60 (MUE)
Line 5
Body type LIM
Steering LL
Door count 4
Engine M57/T2
Cubical capacity 3.00
Power 145
Transmision HECK
Gearbox MECH
Colour SPACEGRAU METALLIC (A52)
Upholstery LEDER DAKOTA/NATURBRAUN (LCNG)
Prod. date 2007-02-26

Order options
No. Description
1CB CO2 CONTENT
2KM ALLOY WHEELS V-SPOKE 245/RF
302 ALARM SYSTEM
438 WOOD TRIM
441 SMOKERS PACKAGE
442 CUPHOLDER
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
522 XENON LIGHT
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF.
8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION
8SP COP CONTROL
8S8 COUNTRY SPEC.NAVI CONTROL (ACC)
856 LANGUAGE VERSION SPANISH
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
883 SPANISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BO
999 ORDER CONTROL FIRST DEALER CARS

Series options
No. Description
346 CHROME-LINE EXTERIOR
548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 15:56 
Offline
Specjalista

Posty: 2696
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
Przy zwykłym układzie kierowniczym nie ma możliwości, żeby kierownica przestawiła się po odłączeniu aku.

Tylko przy Active Steering(opcja S217A) jest taka ewentualność. Jeśli jest minimalnie przestawiona to wystarczy ponowna kalibracja układu a sterownik ustawi kierownicę prawidłowo

cinek_328 napisał(a):
Active wspomagany jest ukladem wspomagania, jest dużo większa pompa wspomagania więc raczej to układ hydrauliczny niż elektryczny

Samo wspomaganie w Active Steering jest hydrauliczne, ale układ posiada kilka dodatkowych czujników oraz silnik służący do przestawiania ustawień przekładni. Dzięki temu mając AS na postoju mamy 1.5 obrotu od końca do końca, a w czasie jazdy jest to zwiększane do 2.5 obrotu od końca do końca

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 16:44 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
Jakiś czas temu kiedy auto nie było jeszcze moje, z kolegą mechanikiem wykonaliśmy takie czynności:
Wywaliło błędy dotyczące układu kierowniczego, po przejrzeniu netu padło na element z 2 zdjęcia.
Telefon do BMW w Katowicach, około 2000zł plus robota ;-)
Odpięliśmy akumulator i wyjęliśmy element opisany jako optical disk.
Jedna ze stron była lekko klejąca i pokryta białymi pyłkami co skutecznie ogłupiało układ optyczny.
Operacja zakończona sukcesem, błędy zniknęły, kierunki odbijają itd.
Jedynym minusem jest lekko przekręcona kierownica, poprzedniemu właścicielowi (rodzina) to nie przeszkadzało więc tak jeździł.
Od tego czasu z autem nic się nie działo, zero błędów i problemów, prowadzi się dobrze i nie ściąga, tylko ta kierownica dosłownie nieznacznie przestawiona.
Zanim auto odkupiłem sporo nim jeździłem, tylko w tym roku zrobiłem 5000km na trasie po autostradach.
Ja o tym wiem i mnie to irytuje ;-) ktoś kto nie wie może by i nie zauważył na początku.
Auto odkupiłem i zaczynam się tematem interesować od nowa.
Kierownicy się inaczej nie włoży ze względu na specyficzny wieloklin.
Gdzieś wyczytałem, że odpięcie akumulatora na dłuższy czas może dać taki efekt, który wymaga ponownej adaptacji (kalibracji) tego sterownika.
Ktoś to z Was robił ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 17:02 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Weź jedź skontrolują tą zbieżność. Niektórzy robią to profilaktycznie raz w roku. Jak się da wyprostować kierownicę regulując to przy kolejnym odłączeniu aku nie będziesz płakał, że jest problem. Co do adaptacji, to masz interfejs, że pytasz? Jak nie, to znajdź warsztat, który to zrobi i po temacie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 17:55 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
Za niedługo będę zmieniał koła na zimowe więc sprawdzę jak się to auto zachowuje i ewentualnie wtedy zrobię zbieżność.
Nie pasuje mi to z tą zbieżnością dlatego, że auto było używane na drogach równych jak stół, nie w PL ;-)
Niedawno byłem zmuszony (auto miało ważny przegląd ale nie w PL) zrobić przegląd techniczny a diagnosta był aż zniesmaczony, że do niczego się nie może przyczepić.
Bardziej mnie interesuje odpowiedź na pytanie czy to jest możliwe, że odpięcie akumulatora powoduje sklerozę tego sterownika i wymaga ponownej adaptacji.
To by sugerowało, że nie ma "fizycznego połączenia" pomiędzy kierownicą a kołami, bo jak to inaczej wytłumaczyć ?

Cursor piszesz, że tylko przy Active Steering (opcja S217A) a jak widać moje auto nie jest w to wyposażone.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 11 października 2015, 18:46 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 1718
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: e61
Kod silnika: M57X
Garaż: były dwie e46 328Ci i 330d a teraz jest e61 535d http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=141217
Ja mam active, akumulator odłączony kilka razy i nigdy nie było problemu że kierownica jest krzywo. Jedyne co to był błąd po podłączeniu aku. Ale zrobiłem kilometr czy dwa i sam się kasował. Jeśli nie masz tej opcji to masz fizycznie połączony magiel z kierownicą.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 12 października 2015, 09:33 
Offline
Specjalista

Posty: 2696
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
cinek_328 napisał(a):
Ja mam active, akumulator odłączony kilka razy i nigdy nie było problemu że kierownica jest krzywo. Jedyne co to był błąd po podłączeniu aku. Ale zrobiłem kilometr czy dwa i sam się kasował. Jeśli nie masz tej opcji to masz fizycznie połączony magiel z kierownicą.

Nie jest powiedziane, że kierownica musi się przestawić



Przy zwykłym układzie jak u autora tematu podjechałbym po prostu skontrolować geometrię zawieszenia, a nie doszukiwał się problemu gdzie indziej

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 12 października 2015, 10:48 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 1718
Lokalizacja: Poznań
Moje BMW: e61
Kod silnika: M57X
Garaż: były dwie e46 328Ci i 330d a teraz jest e61 535d http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=141217
No przecież od początku piszę zeby pojechał na geometrię :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 12 października 2015, 19:19 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Nie tylko Ty, ale on wie swoje. Na kompa też się nie pofatygował, może czeka aż samo się naprawi.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 13 października 2015, 20:33 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
ded napisał(a):
Nie tylko Ty, ale on wie swoje. Na kompa też się nie pofatygował, może czeka aż samo się naprawi.


Myślę, że taka uwaga jest nietaktowna.
Dostęp do interfejsów będę miał, teraz jest czas na zgromadzenie wiedzy na ten temat.
Cierpliwości, będę na bieżąco opisywał co robię a wtedy wspólnie poddamy to ocenie.
Nie ukrywam, że pracuję w branży it, różne rzeczy już widziałem i robiłem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 14 października 2015, 18:45 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 7
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E60 525D
Kod silnika: M57T2D25
Po wykonaniu pomiaru kąta skrętu kierownicy otrzymałem takie wartości:

Do oporu w lewo | Do oporu w prawo
506 stopni | -523 stopni

W lewo puszczona | W prawo puszczona
451 stopni | -464 stopni

Widać, że nie są to wartości proporcjonalne.
Pozycję 0 stopni mam przy kierownicy lekko skręconej w prawo.

Oprogramowanie Delphi posiada wyłącznie funkcję odczytu wartości i nie pozwala na dokonanie kalibracji.
Inpa podobnie jak wyżej. DIS pozwala na wykonanie kalibracji i w jej trakcie wyświetla wartości w stopniach.
Jednak po wykonaniu kalibracji nic się nie zmienia, jak było tak jest, chyba że wykonuję ją niewłaściwie.
Wygląda na to, że macie rację i najprawdopodobniej konieczne będzie wykonanie zbieżności.
Błędów w sterowniku SZL brak, w pozostałych też ok.
Ze sterownikiem odpowiedzialnym za Active Steering się nie połączę bo go w aucie niema.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 20 października 2015, 07:16 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2776
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: BMW F10 M550D
Kod silnika: N57X
Witam.

Proszę podłączyć DISA i przeprowadzić kalibrację active steering..

PO wybraniu opcji kalibracji przy włączonym silniku ustawiamy kierownicę idealnie prosto(wyswietlane są na kompie stopnie wychylenia kierownicy) , potwierdzamy , następnie przekręcamy kierownicę maksymalnie w lewo następnie maksymalnie w prawo aby czujniki maksymalnego skrętu zapamiętały ustawienia - potwierdzamy -koniec kalibracji.

Wyjeżdżamy autem, kierownica jest prosto. MOżna nawet tak ustawić kalibrację, że kierownica jest do góry nogami a auto będzie jechało prosto bo tak przeprowadzimy procedurę kalibracji:)

Geometria kół nie ma tutaj nic do tego .Jest ona ustawiana niezależnie jeżeli auto np ściąga.Oczywiście pamiętamy o obciążnikach z tyłu auta. Jeżeli auto nie ściąga to trzeba wykonać klaibrację active steering a nie gmerać w geometrii.

O gmeraniu w geometrii auta wypowiadają się forumowicze którzy nie mają o E60 zielonego pojęcia tylko żyją jeszcze w czasach e34 i spółka.

Nie wiecie - nie piszcie wcale do - cinek 328.

Czas kalibracji 5 minut, koszt 100zł.

Tutaj telefon do serwisu który mi takową kalibrację wykonywał - miałem to samo. U mnie trzeba było kalibrację 4krotnie, ponieważ nie za każdym razem dało się ją przeprowadzić.Okazało się, że po ustawieniu kierownicy prosto i potwierdzeniu w menu lekko drgneła kiera i już z kalibracji wychodziła kicha - nic się nie zmieniało.Nie może się ruszyć ani o stopień. Trochę to trwało zanim mechanik wyhaczył dlaczego wcześniej nie dało się jej przeprowadzić.Ostatecznie się udało:)

757551157 ... pytać o Krzyśka i można się powołać na Tomka z Polkowic.

_________________

EKSPRESY CIŚNIENIOWE DO KAWY JURA TO MÓJ ŚWIAT !!! www.primocaffe.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 20 października 2015, 10:59 
Offline
Specjalista

Posty: 2696
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
BARNABA, a zauważyłeś, że autor tematu nie ma active steering? Więc kalibracja o której piszesz nic mu nie da.

W E60 były 3 rozwiązania:
- najprostsze, zwykłe wspomaganie
- servotronic(dodatkowy zaworek na przekładni sterowany przez moduł, na starym kluczu był to moduł SIM/SGM, inny dla servotronic)
- active steering, najbogatsza opcja. Układ mogący zmieniać swoje przełożenie zależnie od potrzeb(na postoju 1.5 obrotu od końca do końca, przy 100km/h jak w normalnym układzie 2.5 obrotu)


Tylko przy active steering da się przestawić kierownicę komputerem. W pozostałych przypadkach kolumna kierownicza jest fizycznie połączona z wałkiem atakującym na przekładni kierowniczej, a więc bez ingerencji mechanicznej nie ustawimy kierownicy prawidłowo.

W przypadku Active steering mamy pomiędzy wałkiem atakującym, a wałkiem kolumny kierownicy silnik. To on służy do zmiany przełożenia przekładni. Jeśli go wyjmiemy całkiem, to rozpinamy układ całkowicie.

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E60] przekręcona kierownica.
PostNapisane: 20 października 2015, 15:54 
Offline
Forumowicz

Wiek: 48
Posty: 207
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43
Garaż: włsny
moja bawara nie ma tyle elektroniki w kierownicy a przyczyna przestawjenia kierownicy byl element gumowy w laczniku kolumna kierownicy a maglownica rozlecjal sie dzjeki bogu na postoju w garazu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL