--==Mały==-- napisał(a):
Toudi rozrząd tak ale Vanosa?
Co ma piernik do wiatraka??
Nie pomyśl że chcę Cię obrazić, ale rozbierałeś kiedyś taki silnik ???
Prawidłowe ustawienie rozrządu to podstawa. Vanos powoduje zmianę położenia wałka, i nie da się go przesunąć o jakiś tam stopień.
Położenie wyjściowe zależy od prawidłowego ustawienia wałka/wałków rozrządu. Stopień wychylenie zmienia się tylko w jednym kierunku obrotu wałka, więc punkt wyjścia musi być prawidłowy (początkowe położenie wałka).
Nie potrafię tego opisać, to trzeba zobaczyć.
Vanosa się nie ustawia, nastawnik zmiennej fazy poprostu się montuje do silnika
Zmienna faza polega na odpowiednim wysunięciu tłoka/tłoków Vanos. Tłok wysuwany przez zwiększenie ciśnienia oleju wewnątrz Vanos, ciśnieniem steruje ECU, w zależności od potrzeby otwierając elektrozawór/zawory na tzw vanosie.
Poza tym M52TU i M54 Vanos dokręca się po ustawieniu rozrządu, w M50TU i M52 rozrząd ustawia się z zamocowanym mechanizmem Vanos.
Wiem co piszę, robię to na codzień.
Jedyne co się kalibruje/ustawia to wzajemne położenie wałków i wału

Masz rację faktycznie jeżeli ustawi się rozrząd na blokadach to vanosa się po prostu montuje w M54 a co do ustawiania bez blokad można ale moim zdaniem idealnie nie będzie w tym silniku.
Kiedyś sprawdzaliśmy dwa m54 ustawiane bez blokad i w obu wymagane byly lekkie korekty a niby chodziły ok. I później ludzie się głowią dlaczego ma 200KM a nie 230.