Witam. Ciepłota świec nie ma nic do rzeczy czy mamy 5 czy 6 wartość cieplną w przypadku tej firmy i modelu. Pisze to z praktyki na wielu autach gdzie dedykowane sa cieploty boscha z wyzszym numerem i cieploty ngk z nizszym. Tego typu świece nagrzewają się początkowo podobnie, do momentu kiedy osiagną temperaturę graniczną, roboczą którą utrzymują. Cieplota 6 wolniej odprowadza cieplo, a 5 szybciej i temp na niej jest nizsza. Samo nagrzewanie początkowe zaraz po zapaleniu jest takie samo. Później temperatury są niemal identyczne. Bosch ma wiecej cieplot na zakres temperatury. W izolatorach są elektrody ktore zwiekszaja objetość i bardziej lub mniej zaciskają się w izolatorze. Izolator przy takiej swiecy utrzymuje temperature bdb bo jest bezposrednio wokol elektrody. Elektroda sie nie chlodzi. Izolator jest duzy. Świeca ma mieć żółtawe lub jasno brązowe kolory na izolatorze to swiadczy o poprawnym dogrzaniu. Inaczej bylaby okopcona na izolatorze. To co jest wokól na metalowym korpusie nie oczysci sie samo i nie ma zadnego zwiazku z cieplotą swiec tylko z pracą silnika. Jeżeli silnik nie przepala mieszanki badz nie pracuje rowno z powodu np uszkodzenia jednej swiecy lub cewki zaplonowej badz z innej przyczyny to na swiecach pojawi sie suchy nalot z niedopalonej mieszanki. Izolator musi sie oczyszczac i na nim nie ma byc prawa takich osadow. Ze swiecami tego typu nie mam zadnego problemu i uzytkuje je osobiscie. Zdarzylo mi sie kilka razy trafic na wadliwe swiece roznych firm. Ten sam symbol swiecy mozna nabyc z roznych fabryk. W Polsce czesci sa tansze jezeli sa przywiezione z czech. Nieraz nawet sa czeskie nalepki na pudelkach. Jezeli chodzi o te cieploty to 5 jest po prostu trwalsze od 6 i izolator bedzie tylko troszke ciemniejszy - bardziej kremowy. Świeca pochodzi dłużej. Na tego typu swiecach nie ma problemow z nierowna praca na zimnym silniku zaraz po uruchomieniu. Jezeli zastosuje sie tu cieplote 5 czy 7 czy 6 to roznicy w pracy silnika nie bedzie. Świece źle dobrane nie będą się same oczyszczały wokół elektrody na izolatorze. Tzn z nieodpowiednio dobraną cieplotą. Nie ustawiona swieca jest dedykowana do silników z przerwą do turbo i wynosi ponizej 0,7mm. Osad na swiecach swiadczy niewlasciwej pracy silnika. Przyczyna moze byc w uszkodzonej swiecy. W ten sposob, że iskra zanika w czasie pracy silnika. Kazdy opel bedzie pracowal na cieplocie 5 jak i 6 tak samo. Fabrycznie w oplu jest swieca 2 elektrodowa i dziala na takiej samej zasadzie jak w bmw e36. Przyczyną slabego przepalania mieszanki może być też uszkodzenie modulu wzmocnienia w cewce zaplonowej. Tez mieszanka nie bedzie sie dopalać. W oplach sa 2 rodzaje cewek. Tzw DIS zintegrowane z fajkami czyli listwa z 4 fajkami na swiece lub cewka zlozona z 2 cewek z 4 wyjsciami. Moglo dojsc tez do uszkodzenia swiec. Ja osobiscie je bardzo chwale i robie na nich codziennie od 50 do 100km. Przy francuskich autach są takze uzywane 2 elektrodowe typu fr7ldc czy bkr6ek. Takie swiece zawsze chodzą gorzej niż świece z cienką elektrodą. Jezeli jest inaczej jest jakis problem w ukladzie zaplonowym - to jest najbardziej prawdopodobne. Trzeba zobaczyc jaki kolor mają izolatory innych swiec. Najczesciej swieca dostaje przebicia. Czasem bywa tak ze wtryski benzynowe nieco podlewają rozrzedza sie tez olej i swiece przestają pracować, pomaga wymiana na nowe na jakis czas. Nastepnie problem powraca. Przyczyn moze być wiele. Niedogrzanie świec nawet w najnizszej cieplocie w 100% sprawnym aucie, ktore jezdzi przy bogatszej mieszance nie powoduje niewlasciwej pracy silnika zimnego o ile nie ma innych problemow. Mam nadzieje ze rozwialem watpliwosci, a koledze postaram się pomoc osobiscie. Nie moze byc ze NGK seryjne, fabryczne lepsze.

Uwazam, że cos tam wiem w tym temacie, dlatego ze codziennie wymieniam w roznych autach. Jeszcze podejrzewam taką sytuacje że auto ma bogatszą mieszankę i chodzi dobrze tylko na wypalonych swiecach czyli z wieksza szczeliną...Wypalone ngk 2 elektrodowe mają czesto ponad 1mm. Ciekawe czy pracuje ok na nowej ngk gdzie przerwa jest mala 0,8mm. Najczesciej tak jest ze jak zaklada sie nowa 2 eleketrodową z mniejsza przerwą to silnik zaczyna lekko kuleć. Mozna zmienic cieplote, choc izolator jest dosc jasny i sadze, ze nic to nie zmieni. Najpierw trzeba miec pewnosc, ze silnika nie zalewa. Sprawdza się jak pracują wtryski jaki jest czas wtrysku i co dzieje sie na innych swiecach. Na to wyglada ze opel sie lekko zalewa lub pracuje na ssaniu, moze tak być jesli w BMW dzialaja super. Pomiedzy BMW a oplem jest roznica w cieplotach na swiecach Boscha o jedną wartość. Jest to zbyt mała różnica by coś mialo się dziać. Prosze o wiadomosc na PW ze zdjeciami innych świec z tego silnika. Podejrzewam że też nie będą bez osadu... i ze silnik chodzi na bogatszej mieszance. W oplu po wkreceniu seryjnej swiecy GM Boscha z wieksza przerwa lub NGK 2 elektrodowej z przerwa 0,8mm nie powinno byc zadnego okopcenia. Jezeli zastapi sie to boschem tym platynowym i przerwa bedzie ustawiona poprawnie to w cieplocie 5,6,7,8 tez nie bedzie okopcenia. Roznica bedzie taka ze przy cieplocie 7 i 8 izolator bedzie jasny doslownie bialy, a na cieplocie 6 i 5 zoltawo kremowy do jasno brązowego. Nadal jest to poprawne dobranie cieploty. Cieplota jest dobierana tak by izolator oczyszczal sie sam. Jezeli jest blednie dobrana cieplota to swieca nie oczyszcza izolatora. Jezeli izolator sie oczyszcza a wokol pojawia sie czarny suchy osad tzn ze swieca daje rade sie dogrzewac i usuwac to z izolatora, ale mieszanka jest zbyt bogata. Oryginalne swiece GM Opla maja przerwe 0,9-1,0mm. 2 elektrodowe ngk dedykowane wg katalogu maja 0,8mm. Trzeba pamietac o jednym, im mniejsza przerwa tym silnik ma jeszcze gorzej przepalic bogatą mieszanke. Czesto po zalozeniu nowych nie wypalonych swiec z mniejsza przerwa jest gorzej. Jezeli silnik faktycznie ma bogatsza mieszanke to ostatecznie mozna sie wtedy ratować swieca ktora trzyma wyzsza temperature, mamy wtedy na to cieploty 7 i 8. Prosze o wiadomosc na PW. Dodam że zastapilem w przeroznych autach oplach i innych swiece ngk bkr5ek i 6ek swiecami boscha z tej serii i nie ma zadnych problemow. Auta pracuja rowniej i spalaja mniej. Warunek ze auto nie ma zadnych bledow w sterowniku silnika, czas wtrysku jest w okolicach 3 milisekund na pracujacym silniku na postoju, czujniki temperatury majace wplyw na sklad mieszanki sa sprawne oraz sprawne sa cewki zaplonowe. Dodam jeszcze że niesprawna cewka zaplonowa na ktorej zaczynaja wypadac zaplony sporadycznie moze przegrzewac sie po dluzszej jezdzie latem i wtedy zaczynaja wypadac zaplony. Podgrzewaja sie uzwojenia w cewce i na swiece trafia nizsze napiecie. Wtedy pojawia sie problem np. "duza ilosc wypadajacych zaplonow cylinder nr X, lub wypadanie zaplonu cylinder X" Sterownik silnika powinien zapisac blad. Bardzo czesto jest tak ze nie da sie sprawdzic cewki zaplonowej na dzialajacym silniku poprzez odlaczanie wtyczki. Bo pracuje ale slabo, a po odpieciu silnik zaczyna pracowac znacznie gorzej. Niewlasciwej pracy czujnika temperatury cieczy lub czujnika temp silnika (z bloku) sterownik silnika moze nie wylapac. Innym problemem niewlaciwej pracy takiego silnika moze byc np konczaca sie pompka paliwa lub regulator w listwie wtryskowej (odpowiednie cisnienie paliwa). Pompka moze dawac juz lekko zbyt niskie a regulator moze nie trzymac odpowiedniego. Zanim to wszystko zaczniesz sprawdzać, sprawdz czy po pracy silnika na ngk, po jezdzie masz idealnie jasne te swiece i przeslij zdjecie na PW. Ogarniemy ten temat na 300%.