Miałem coś podobnego: jedynka nie zawsze była chętna do współpracy, dwójkę było ciężko wrzucić szczególnie przy redukcji z 3, a zawsze rano wrzucenie 5-tego biegu wymagało złamania go w prawo na siłę, dopiero potem wchodziło miękko.
Na luzie do lewej drążek co prawda chodził sprężyście, ale do prawej do był totalny flak, nie wracał idealnie do położenia środkowego - i to jest właśnie m.in. przyczyną problemów.
Co zostało zrobione? Kompletny zestaw sprężynek, dźwigienek i tulejek (to one są głównie za to odpowiedzialne). Oczywiście do tej operacji trzeba zrzucać skrzynię. Przy okazji była też regeneracja sprzęgła.
Schemat nr 1

Schemat nr 2

L.p. nazwa cena
1. nr 2 - tuleja łożyskowa BMW OE 25117519669 33,00 zł
2 nr 3 18,00 zł
3 nr 4 - łożysko podporowe ramienia przełączającego 63,00 zł
4 nr 7 - tuleja łożyskowa dźwigni zmiany biegów BMW 36,00 zł
5 nr 11 - zatrzask BMW OE 25117571899 3,50 zł
6 nr 12 - przegub wodzika widełek zmiany biegów BMW OE 25117580281 55,00 zł
7 nr 13 - pierścień zabezpieczający BMW OE 25111222451 2,30 zł
8 nr 14 - podkładka BMW OE 25111434194 8,00 zł
9 nr 15 - kołek walcowy BMW OE 23411466134 4,50 zł
Schemat 2
10 nr 6 - 19 zł/szt. - wymagane 2 szt. 38,00 zł
11 nr 7 - 7 zł/1 szt. - wymagane 2 szt. 14,00 zł
12 nr 8 - 10 zł/1 szt. - wymagane 2 szt. 20,00 zł
13 nr 9 18,00 zł
14 nr 10 55,00 zł
15 nr 11 26,00 zł
16 nr 12 42,00 zł
RAZEM 436,30 złCzęści zamówione ze strony "Części do BMW", pan Maciej był wyjątkowo pomocny i to on przygotował tą pełną listę części. Wg mechanika jest tam nawet parę elementów za dużo, już nie pamiętam których, ale jak już robić to porządnie, skoro skrzynia na stole, a jej zrzucenie i zamontowanie to kolejne 400 zł.
Zatem cała zabawa włącznie z przesyłką to
koszt około 850 zł.
Efekt?
Jedynka wchodzi ładnie, lekki opór, jest ok.
Dwójka poprawnie.
Przeskok z 2 na 3 daje dźwięk wspaniałego kliknięcia rodem z filmów Fast and Furious
Z 3 na 4 świetnie. Z 4 na 3 już nie tak idealnie, ale ok.
Z 4 na 5 elegancko, nic nie trzeba łamać.
Wsteczny tak jak było.
Na luzie do lewej jak naprężymy drążek jest sprężyście tak jak było, do prawej (tu po naprawie) ta sprężystość jest wręcz mocniejsza. Drążek wraca do pozycji środkowej, co ma znaczenie. Nie jest to idealny efekt jaki widziałem w ultra zadbanej E39 520i manual, tamta skrzynia jest moim życiowym numerem 1 jak ona pracowała, każdy bieg jak w masło, ale tak czy siak jest lepiej niż było i nic nie muszę szarpać/łamać. Kolega mechanik ocenił naprawę jako znakomitą, w jego ocenie wszystko chodzi super.