Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj. Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.
Proszę również o poprawne tytułowanie tematów: [Exx] Tytuł tematu
Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji
Tytuł: RaceLogic za grosze (na bazie szybkiego GPS!)
Napisane: 14 maja 2017, 18:19
Częsty bywalec
Posty: 627 Moje BMW: E60 530XD Kod silnika: M57/T2
Witam, Post/tutorial jest „na fali” pomiarów robionych komórką – moim skromnym zdaniem to kicha do kwadratu bo komórki mają GPS 1hz co oznacza, że pozycja i prędkość aktualizowane są raz na sekundę (nie ma więc co mówić o porównywaniu wyników z dokładnością do dziesiątych sekundy!) Można kupić GPS na BT i połączyć z komórką ale mam poważne obawy, że czas podawany wraz z prędkością jest z komórki a nie z GPS więc też kicha (mamy dokladną prędkość tyle, że nie wiemy kiedy zmierzoną ).
Jest inna droga: Mam w domu trochę „gołego” GPSa 10hz (kupiony akurat do zabaw z arduino ale do PC też się nadaje) To co mam kupiłem w Ali i mniej więcej jest to Ważne parametry: - jest 10hz - pracuje na bound rate 115200 (szybkość komunikacji złącza szeregowego) - jest na chipsecie MT3339 (nie jest to najlepszy chipset GPSowy ale wiem, że działa) Do tego oczywiście musiałem kupić taki „hardcorowy” konwerter serial - > USB i całość po podłączeniu do komputera wygląda tak
Zestaw pomiarowy w aucie wygląda tak
To co widzimy to seria komunikatów od GPS, każdy komunikat po $ ma swój identyfikator i nas interesują te „$GPRMC”, gdyż one zawierają między innymi prędkość … w węzłach (tak… w węzłach!). Taki wiersz komunikatu ma poszczególne pola oddzielone przecinkami Więcej o standardzie w jakim porozumiewa się z nami GPS tutaj https://pl.wikipedia.org/wiki/NMEA_0183 http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm
100km/h to 54 węzły a 200 to 108 – takich wartości będziemy szukali! Robimy test na autostradzie niemieckiej mając włączone „przechwytywanie” danych z COMa (serial). Wyniki zapisujemy do pliku – w programie dane zapisywane są do formatu RTF. Otwieramy czymkolwiek rtfa i zapisujemy do TXT. Podmieniamy teraz przecinki na średniki (by excel rozpoznał kolumny) I zmieniamy rozszerzenie pliku na CSV Po otwarciu Excelem widzimy za dużo danych - musimy założyć filtr na pierwszą kolumnę tak by widoczne były tylko komunikaty $GPRMC W efekcie widzimy (zwróćcie uwagę, że w drugiej kolumnie mamy odstępy czasowe dokładnie 0.1 sekundy! – bo taki mamy GPS!) – w komórce mamy odstępy jednosekundowe!!!! W jednej z ostatnich kolumn widać prędkość w węzłach a w drugiej kolumnie jest czas/timestamp – po kropce mamy części sekundy (to czas z GPSu a nie z komputera – odczytany w momencie pomiaru!) Szukamy wiersza z prędkością 54 węzły (100km/h) (zaznaczamy i kopiujemy na drugą zakładkę) Podobnie robimy z wierszem na 108 węzłów (200 km/h) W efekcie mamy W tym przypadku Dla 100km/h (54 węzły) mamy czas/tms: 083840.70 Dla 200km/h (108 węzłów) mamy czas/tms: 083852.00 Różnica: 11.3 sekundy To jest wynik końcowy wynikający z czystych danych GPS – żadne czary mamy programów stających na głowie by symulować dokładne wyniki na bazie niedokładnego GPS
Ja kupując u Chińczyka miałem info w ogłoszeniu, że można mu napisać i on to ustawi (jeżeli by to się nie stało – patrz link wyżej)
Polecam GPS typu myszka 10hz - odpada „bawienie” się z drucikami i adapterami na USB (cena około 12 „dolców” na ALI) – jak pisałem GPS chciałem użyć z arduino Tutaj uwaga: GPS teoretycznie miał akceptować napięcie do 5V ale w moim przypadku na nim nie chodził (na 5V chodzi arduino uno)… musiałem użyć arduino due (chodzi na 3.3V i na tym napięciu GPS śmiga jak trzeba) Ważne: w przypadku takiego GPS jak mój crossujemy RX i TX! (przy łączeniu adaptera z GPS) Pozdrawiam i powodzenia w pomiarach, Przemek
Ta zgadza się, te apki do pomiarów mozna sobie w d..pe wsadzić chyba że auto ma przyspieszenie do setki w 20sek
jest inna droga pomiarów trochę droższa ale bardzo dokładna, odczyt jest ze sterownika silnika, testowane osobiście https://www.reveltronics.com/pl/produkt ... ladowy-ukp ten mniejszy ma już możliwość trzech różnych pomiarów jakie ustawimy np 0-100, 80-120, 100-200 i kosztuje około 300zł
Tytuł: Re: RaceLogic za grosze (na bazie szybkiego GPS!)
Napisane: 14 maja 2017, 20:06
Częsty bywalec
Posty: 627 Moje BMW: E60 530XD Kod silnika: M57/T2
czesc, to jest urzadzenie mierzace predkosc na bazie czujnika halla, ktory trzeba sobie zamontowac - program w urzadzeniu ma wiec informacje (upraszczajac) o predkosci obrotowej kola (trzeba go sobie zamontowac!)... znajac obwod kola mamy predkosc pojazdu (obstawiam, ze jest gdzies taka opcja)... male problemiki: - 2 opony o tym samym rozmiarze maja czesto rozne obwody (przypadek u mnie: roznica 2cm czyli okolo 1%! - o tyle bedzie pozniej roznica wskazania predkosci jak tylko zmienisz opony).. wiec trzeba to kalibrowac pod opony - kolo zmienia obwod zaleznie od obrotow a przy mierzeniu z doladnoscia do 10tych czesci sekundy moze byc to problem Mozna zrobic sobie prosty test: np na 5tym biegu jedziemy 1tys obrotow i patrzymy na GPSsie (nawet na komorce) jaka mamy predkosc.. nastepnie jedziemy z obrotami 4 tys i teoretycznie predkosc powinna byc jak w morde strzelil 4x wieksza... a nie bedzie
czujnik halla jak rozumiem jest jeden mierzacy pelne obroty. Obwod kola to okolo 2m. Przy 100km/h w 1s robimy okolo 28m... wiec w 1/10s (bo o takiej dokladnosci mowimyw przypadu GPS( auto robi 2,8m - masz wiec juz tylko na tym przy mierzeniu pelnych obrotow zaszyta w genach niedokladnosc (czujnik obrotow hamowni dorgowej ma 256 punktow pomiaru na jednym obrocie kola! - dokladnosc ponizej 1cm ruchu auta!)
Urzadzeniem mierzacym dokldanie predkosci niezaleznie czy poruszamy sie na oponach takich czy siakich czy moze lewitujemy jest GPS GPS 10hz to koszt 12 dolców Przemek
Tytuł: Re: RaceLogic za grosze (na bazie szybkiego GPS!)
Napisane: 15 maja 2017, 16:49
Częsty bywalec
Posty: 627 Moje BMW: E60 530XD Kod silnika: M57/T2
Witam w sumie GPS BT to przeciez nadal urzadzenie podlaczone przez zlacze szeregowe tyle, ze przez zwego rodzaju tunel po BT Mam GPSa 10hz po BT więc "z parowalem" go kompem. Pozostaje zmienic ustawienia odsiwezania portu COM via BT
ewentualne przestawienie GPSa na tryb 10hz
i jedziemy z koksem
na androida jest od groma tez programow typu GPS logger ale ja wole kompa Pozdrawiam, Przemek P.S. to co ja mam to HOLUX RCV-3000 i kosztuje okolo 220pln - chodzi z androidem tez Takie wypasne GPSy 10hz np Qstarz BT-Q1000ex kosztuje po 700+ zyla wiec to juz wieksze koszty (kuzyn ma takiego do rejestrowania jazd po torze z racechrono i chwali.. no ale cena)
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 18 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników