Ja temat zacząłem więc wrzucę post z mojej galerii odnośnie rozrządu w m54
Siemka!
Nie widziałem na forum fotek z ustawienia rozrządu i vanosów w m54 m52tu więc wrzucę parę zdjęć

Kilka faktów:
przebieg 290kk
uszczelniacze na vanosie wymienione przeze mnie przy 220kkm bez usuwania grzechotania.
Uszczelka pokrywy zaczęła delikatnie cieć więc postanowiłem zrobić kompleksowo wraz z uszczelkami vanosa i korekta rozrządu.
Po demontażu pokrywy taki widok

Widać, że systematycznie wymieniany olej i płukanki od
Rorafalki dają naprawdę rade
Pamiętam 70kkm było dużo gorzej pod pokrywą.
Na pierwszy ogień poszedł vanos.
Po rozebraniu miłe zaskoczenie, uszczelki po 70kkm dalej trzymają. Oczywiście miałem już kupione nowe więc wymieniłem.
Po rozcięciu starych oringów były dalej sprężyste i nie zamieniły się w plastik. Generalnie spodziewałem się dużo gorszego widoku, ale zaskoczenie na plus

Usunąłem także luz na łożyskach igiełkowych w obu tłokach. Tam już nie było tak kolorowo

70kkm temu wymieniałem tylko uszczelki bez ruszania łożysk więc przebieg mają 290kkm

Po chwili zabawy vanos poskładany i gotowy do założenia.
Następnie ustawienie silnika w TDC i zablokowanie wału korbowego blokadą.
Taki widok wałków w pozycji TDC

Dla mniej zorientowanych kwadraty na obu wałkach mają być prostopadle do głowicy. Widać wyraźnie, że po 290kkm rozrząd jest sporo rozjechany. Brak jakiejkolwiek możliwości założenia blokad na wałki w takim położeniu
Demontaż kół i przestawienie wałków w celu założenia blokady
image urlWymieniłem krótki łańcuch na INA i napinacz również na INA (OEM BMW)


how to take a screen shotPrawie złożone do kupy

Zamontowana pryzma ustalająca wysunięcie vanosa


Następnie skręcenie wszystkiego odpowiednim momentem.
Po demontażu blokady wału i wałków obrót wału ręcznie dwa obroty i sprawdzenie pozycji wałków.
Wszystko ustawione tak jak ma być, silnik w TDC, zablokowany wał i blokada na wałki wchodzi bez problemów

Wysunięcie vanosa po dwóch obrotach wału także idealnie według blokady.
Próbne odpalenie i skasowanie wszystkich adaptacji. Po przejażdżce 5km widać zdecydowaną poprawę w dynamice. Silnik chodzi idealnie równo na wolnych, zdecydowanie lepiej niż przed korektą.
Wnioski z tego wszystkiego są takie, że silnik po 290kkm wymagał znaczącej korekty ustawienia rozrządu i jeśli chcecie mieć pełną moc i wszystko jak należy to polecam zainteresowanie się tematem
