Witam po dłuższej przerwie
Już jakiś czas mnie tu nie było z prawdziwym autem, ponieważ coś mi podpowiedziało żeby popróbować trochę innych aut. Los chciał, że nie zawsze trafiałem dobrze więc i niesmak pozostawał ale główny problem był taki, że dopieszczanie innych aut jakoś nie sprawiało frajdy. Wydawanie pieniędzy na detale w Citroenie bolało, a przy BMW zawsze sprawiało ogromną przyjemność. Od ostatniego bmw, czyli e87 120d (które u mnie miało niecałe 200KM, a z rozmów z właścicielem wiem że przed sprzedażą dobił nim do mocy 250KM) miałem później Suzuki, Citroena, Forda, Opla i Skodę. Trochę tego było

No ale koniec końców mam to co chciałem już kilka lat temu - moja pierwsza piątka
Od razu zacznę, że nie celowałem w dokładnie ten model. W zasadzie wolał bym e90/e92 ze względu na gabaryty ale trójek jest mało i w większości są to takie gołe i nudne egzemplarze. Miałem na oku e60 530d LCI ale spóźniłem się i nagle zobaczyłem na marketplace 535d. Zdjęcia bez szału, ale szybka rozmowa i sprawdzenie VIN zachęciły mnie do tego egzemplarza. Na początek trochę danych:
Kod:
Prod. Date 2005-09-07
Type 535D (EUR)
Series E60 (5 Series)
Body Type LIM
Steering LHD
Engine M57X
Displacement 3.00
Power 200kw / 272hp
Drive HECK
Transmission Automatic
Colour CARBONSCHWARZ METALLIC (416)
Upholstery LEDER NASCA SCHWARZ (U6SW)
S205A Automatic Transmission
S217A Active Steering
S2NPA BMW Alloy Wheel M Double Spoke 135
S319A Integrated Universal Remote Control
S320A Deleted Model Lettering
P337A M Sports Package
S339A ShadowLine
S356A Climate Comfort Laminated Glass
S403A Glass Roof Electrical
S415A Sunblind Rear
S423A Floor Mats Velours
S428A Warning Triangle And First Aid Kit
S430A Interioroutside Mirror With Auto Dip
S431A Interior Mirror With Automaticdip
S435A Fine Wood Trim
S442A Cup Holder
S453A Climatecontrolled Seats Front
S455A Active Seat For Driver And Passenger
S456A Comfort Seat With Memory
S465A Throughloading System
S502A Headlight Cleaning System
S508A Park Distance Control PDC
S522A Xenon Light
S524A Adaptive Headlights
S563A Light Package
S609A Navigation System Professional
S610A Headup Display
S644A Preparation F Mobile Phone W Bluetooth
S672A CD Changer For 6 CDs
S677A HiFi System Professional DSP
S698A AreaCode 2 For DVD
S704A M Sports Suspension
S710A M Leather Steering Wheel
S715A M Aerodynamics Package
S775A Headlining Anthracite
S863A Retailer Directory Europe
S869A Language Version Switzerland
S879A Onboard Vehicle Literature German
S896A Daytime Driving Light Switch
S8SAA Navigation Access Requestcountryspec
S8SPA Control Unit COP
S962A Deleted Licence Plate Support Front
S534A Automatic Air Conditioning
S540A Cruise Control
S548A Kilometercalibrated Speedometer
S785A White Direction Indicator Lights
Oraz historia serwisowa:
Kod:
16.11.05 - 4126 km - zmiana kół, wyważenie kół
12.04.06 - 8529 km - zmiana kół, wyważenie kół, wycieraczki przód
27.07.06 - 14 859 km - diagnostyka i programowanie pojazdu
26.09.06 - 18 123 km - pilot do pojazdu
05.10.06 - 19 388 km - zestaw naprawczy centrum sterowania kierownicy, diagnostyka i programowanie pojazdu
05.12.06 - 22 835 km - zmiana kół, wyważenie kół, diagnostyka komputerowa pojazdu
20.04.07 - 25 465 km - zmiana kół, wyważenie kół
04.07.07 - 32 540 km - serwis olejowy, olej, badanie techniczne, kontrola pojazdu, płyn hamulcowy
10.08.07 - 34 779 km - poszycie oparcia fotela przód
26.09.07 - 35 218 km - mikrofiltr, zmiana kół, wyważenie kół
31.10.07 - 37 324 km - zmiana kół, wyważenie kół
17.01.08 - 39 564 km - lusterko wewnętrzne, diagnostyka komputerowa pojazdu
29.04.08 - 45 184 km - zmiana kół, wyważenie kół
17.06.09 - 58 368 km - serwis olejowy, olej, płyn hamulcowy
14.10.09 - 62 148 km - mikrofiltr
11.05.11 - 79 865 km - serwis olejowy, olej, filtr powietrza, filtr paliwa, płyn hamulcowy
29.06.12 - 88 653 km - poprawienie mocowanie klemy plus akumulatora akcja serwisowa
24.01.13 - 92 354 km - serwis olejowy, olej, kontrola pojazdu
06.05.13 - 93 272 km - płyn hamulcowy
30.12.13 - 97 811 km - mikrofiltr
13.08.14 - 99 554 km - serwis olejowy, olej, kontrola pojazdu, blokada kolumny kierowniczej, diagnostyka komputerowa pojazdu, świece żarowe, sterownik świec zarowych, uszczelki kolektora ssacego
Ostatni odczyt z kluczyka - 99 554 km
Auto fajne, przebieg z jakim kupiłem to 176tys km więc M57 jeszcze się dociera

Wiadomo że ideał to nie jest, ale też każdy ma inną definicję ideału. Kupiłem go z wiedzą o padniętej klapie gaszącej oraz martwym amortyzatorem z przodu. Zderzak też wymaga naprawy bo jest pęknięty i jednym bokiem się rusza góra-dół. Poza tym wszystko sprawne i reszta wychodzi już podczas moich zmagań z mechaniką.
Na start auto dostało:
- amortyzatory bilstein (dla zawieszenia m-tech) + odboje + mocowania amortyzatorów na przód
- teleskopy maski
- żarówki ringów
- zaślepki kolektora ssącego + uszczelki
- czyszczenie układu paliwa LM diesel spulung
- olej do silnika Millers EE 5w30
- filtr oleju Mann
- filtr powietrza Knecht
- naprawa sterownika świec
- płukanka silnika Millers Engine Flush
- miska + filtr skrzyni biegów ZF
- olej do skrzyni Millermatic ATF DM
- nowa odma Febi
- termostaty (główny + EGR) Behr
Do tego coś co można podciągnąć pod tjuningi:
- dystanse 2x15mm na tylną oś
- rurki zamiast DPF produkcji RM motors czekają w bagażniku,
- wymiana wszystkich ledowych żarówek w aucie gdyż jakiś poprzedni właściciel lubił niebieskie ledy z marketu
Do zrobienia:
- ogarnąć zderzak,
- wymienić łącznik elastyczny wydechu,
- sprawdzić łożyska z przodu bo coś tam zaczyna hałasować,
- umyć silnik, bo kiedyś coś komuś pociekło i cały jest oblepiony mieszanką starego oleju i kurzu
- felgi oraz opony na lato,
- sprzątanie, polerowanie, balsamowanie i szukanie dziury w całym
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A teraz zdjęcia, przepraszam że wszystko z taniego telefonu ale lustrzanka coraz częściej leży u mnie w szafie zamiast w aucie:
Kilka zdjęć brudasa, bo auto mam już jakieś 2 tygodnie i ani razu go nie myłem






Paczuszki czekają na zabawę

Część olejowa kupiona u kolegi Rafała z
Piąte Koło (polecam w 100%!)


Czas na warsztat:



Filtr powietrza to chyba Mayle, najgorzej nie wyglądał ale ktoś zapominał czyścić puszkę filtra przy wymianach. Odkurzacz załatwił sprawę i auto już ma świeże powietrze

Odma, tutaj długo biłem się z myślami co kupić bo wg numerów to 535d ma inną odmę niż pozostałe m57. U mnie siedziała jeszcze odma oryginalna z 2005r (

) a ja kupiłem zamiennik Febi do 530d i jest identyczna. Nie wiem gdzie leży różnica (tzn różnicę widzę tylko w cenie)

Millers płukał silnik przez 20minut i zalałem nowe smarowidła. Wcześniej był tu mobil 5w30 lany z beczki, mam nadzieje że silnik nie dostanie szoku po przejściu na inną oliwę

Wymiana oleju w skrzyni wyszła mi jakoś tak spontanicznie przy zamawianiu innych rzeczy. Poprzedni właściciel był zwolennikiem opcji, że tego oleju się nie wymienia bo jego koledze po wymianie skrzynia zaczęła źle pracować. Ja zaryzykowałem i byłem pierwszym który to zrobił. Miska oryginalna, ale nie znalazłem nic co by przypominało opiłki w oleju. Po wymianie może być więc tylko lepiej. Nie robiłem dynamicznej, bo robiłem to w poprzednim aucie i jeśli sam nie będę posiadał sprzętu do takiej wymiany to nie zlecę tego nikomu. Po prostu nie ufam mechanikom, zbyt wielu robi swoją robotę "na odpierdol".




Termostaty to sprawa prosta i oczywista. Też siedziały tutaj jeszcze fabryczne komponenty i auto pewnie od 5 lat jeździło niedogrzane. Ehh takie podstawy...


Temp po naprawie termostatów jest w normie

wcześniej po 30km lapałem szałowe 72stopnie...



Aktualny przebieg:

Stan z inpy po moich poprawkach, wcześniej siedziało tu na stałe 12 błędów

Tutaj mój mały zestaw naprawczy do klapy gaszącej. Trybik zjedzony i już miałem kupować ale zajrzałem do klapy z opla antary 2.0cdti (miałem takiego przez miesiąc...) i okazało się, że tamten pasuje idealnie do mojej przepustnicy. Niestety podmianka jedynie obudziła klapę, bo gaszenie jest teraz delikatne ale na obrotach jałowych klapa zaczyna chodzić w pozycjach 0-1-0-1-0 ... i dławić silnik. Elektronika coś tam świruje.

Gdzieś znikły mi jeszcze zdjęcia z demontażu klapek z kolektora i czyszczenia EGR i przepustnicy, ale to też pozycja obowiązkowa w BMW więc od tego zacząłem

Reasumując: z auta jestem mega zadowolony. Wiedziałem, że auto będzie szybkie ale na prawdę jestem w szoku jak sprawnie się tym jeździ. Do tego przypadkiem mam komforty z chłodzeniem masowanie, logic7, active steering ... Jestem pewnien, że w to auto można ładować worki pieniędzy i chcę je doprowadzić do ideału.