dziabi3 napisał(a):
Kolego mylisz się strasznie !!!
Sondy przed katem to regulacyjne i to one mają wpływ na mieszankę. Tylne nie mają na nic wpływu, mogą jedynie wywalić świnię na blacie za pierwszym razem.
Sam mam uszkodzoną jedną sondę za katem i skład mieszanki jest idealny.
Wcale się nie myli. Po pierwsze, nie zobaczysz różnic na lambdaintegrator. Po drugie, był kiedyś na sąsiednim forum wątek, w którym poruszony był problem mało stabilnych obrotów biegu jałowego w M54. Jak dobrze pamiętam, dwie osoby wymieniły wtedy tylne sondy na nowe, pomimo żadnego błędu i pomimo prawidłowych wskazań na Inpie. Efekt: wolne obroty zrobiły się stabilne, silnik przestał przygasać podczas manewrów parkingowych i kręceniu kierownicą. U mnie było podobnie, więc po przeczytaniu tego wątku zrobiłem eksperyment, wkręciłem pod tylne sondy tulejki oszukujące nieco odczyt spalin. Efekt: wolne obroty stały jak w dieslu, stabilnie, bez wahnięć. Wcześniej tylne sondy po rozgrzaniu katów wskazywały napięcie 0,7-0,75 V, czyli prawidłowo, korekcja "adaption multiplikativ" stała w okolicy -4 (mam bogato ustawione lpg). Po oszukaniu tylnych sond tulejkami, napięcie na nich spadło do 0,45 V, "adaption multiplikativ" wzrosło do okolic -1 (oczywiście po dłuższej jeździe, tak około 500 km), a efektem ubocznym był smród spalin, który pojawił się po jakimś czasie. Usunąłem tulejki, smród spalin zniknął, korekcja wróciła do -4. Dalej powiesz, że tylne sondy nie mają żadnego wpływu na mieszankę? W takim razie dorzucę źródło od samych inżynierów BMW:
"The post catalyst O2 sensors monitor the efficiency of the catalyst
as a requirement of OBD II."
"If the post sensor fluctuations move out of the normal voltage “window”,
this indicates that THE PRE SENSOR IS NOT PERFORMING PROPERLY
due to slight deterioration.
These systems can also “trim” the ms injection time to compensate for this."
Link do źródła opisującego zmiany w silnikach M54, punkt 26,
https://www.slideshare.net/B33MER/e46-m54engs43