BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 8 czerwca 2025, 21:29

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E87] wiatrak chłodnicy się nie załącza
PostNapisane: 28 kwietnia 2019, 20:17 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 302
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: BMW E87
Kod silnika: M47N2
Witam,

Mam problem z nie załączającym się wiatrakiem chłodnicy w BMW E87 118d M47N2.

We wtyczce przy włączonym zapłonie na czerwonym przewodzie jest 12V a na sterowaniu 3,5V.

Gdy włączę klimę nic się nie dzieje, tzn ani wiatrak nie staruje ani nie podnosi się napięcie sterowania.

Wyciągnąłem wiatrak i jeden z pinów kostki ma przejście między dwoma kablami (czarnym i brązowym) na wiatraku.

Obrazek

Reszta kabli z wtyczki nie ma przejścia w ogóle na wiatrak.

Mało tego oba kable wirnika wiatraka mają przejście między sobą.

Gdy podepnę wiatrak na krótko to działa.

I teraz pytania:
1) Wiatrak powinien ruszyć gdy załączę klimę bez względu czy auto jest włączone czy nie i bez względu od temperatury silnika?
2) Napięcie sterowania powinno podskoczyć gdy załączę klimę bez względu czy auto jest włączone czy nie i bez względu od temperatury silnika?
3) Nie powinno być przejścia między kablami czarnym i brązowym na silniku wiatraka? Rozumiem, że jest zwarcie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E87] wiatrak chłodnicy się nie załącza
PostNapisane: 29 kwietnia 2019, 22:04 
Offline
Forumowicz

Wiek: 45
Posty: 270
Moje BMW: E46 320DA; E87 118D
Kod silnika: M47N; N47
1. Jak nie masz odpalonego auta to klima nie będzie działać. Sprężarka stoi, więc wiatrak nie będzie działał. Latem jak jedziesz wiatrak po odpaleniu klimy rusza dość szybko. Poczytaj po co jest.
2. Tym wentylatorem z tego co wiem steruje DDE. Tak jak pisałem wyżej na wyłączonym silniku nie rusza klima, więc moim zdaniem nic się nie zmieni.
3. Silnik na krótko działa. Wszystko jest git.
Jakie masz błędy?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E87] wiatrak chłodnicy się nie załącza
PostNapisane: 29 kwietnia 2019, 22:34 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 302
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: BMW E87
Kod silnika: M47N2
Miałem 41F2 ale urwany był przewód sterujący. Polutowałem wszystko. Dziś podpiąłem się pod inpe i po skasowaniu błędu nie wraca czyli bajka. Mało tego. Aktywowałem wiatrak na 30 i 60% w inpie i działa.

To teraz inne pytania:
1) Czytałem że przy włączeniu klimy, wiatrak powinien się załączyć. Zatem po odpaleniu auta i włączeniu klimy powinien wystartować? Czy nie jest tak że przy włączonej klimie wiatrak działa na niższych obrotach a gdy auto się grzeje działa szybciej?
2) Napięcie sterujące powinno być wyższe niż 3,5V jeżeli silnik osiągnie ok 90st? Jutro zmierzę ile ma przy 90st. Bo to był pomiar na zimnym.
3) Jak sprawdzić czy wentylator i jego sterownik działają poprawnie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E87] wiatrak chłodnicy się nie załącza
PostNapisane: 30 kwietnia 2019, 06:17 
Offline
Forumowicz

Wiek: 45
Posty: 270
Moje BMW: E46 320DA; E87 118D
Kod silnika: M47N; N47
Ad. 2. To jest napisane w TIS
Electric fan
The DDE control unit activates the electric fan by means of a square-wave signal with duty factors (= variable pulse width) between 5 and 90 % and thus controls variable speeds of the electric fan. The electric fan features its own positive and ground supply.
Troubleshooting
Faults in the control of the electric fan and on the fan itself are monitored. The following faults can be stored:

41F0, Activation short circuit to positive
41F1, Activation short circuit to earth
41F2, Activation circuit break
41F3, Excess temperature output stage
4B22, Electric fan blocked
Consequence: Electric fan not functioning, engine temperature rises

czyli wentylator nie jest sterowany napięciem tylko zmienia się wypełnienie fali kwadratowej i wtedy fan kręci szybciej lub wolniej. Niestety nie jest podane ile powinno wynosić napięcie, ale skoro INPA nim steruje to jest ok i nie błędow

Ad 1. Wiatrak się załączy jak komputer tak uzna, chociaż latem z włączoną klimą powinien dość szybko. Klima do prawidłowego działania potrzebuje go. A w module klimy nie masz błedów jakiś?

Ad 3. To na te chwile niż INPA nie mam innego pomysłu. Skoro możesz ho wtsterować na różne prędkości to chyba jest ok. W dieslu od nagrzania silnika wentylator włącza się bardzo rzadko, nie jak w benzynie.

Przeczytaj wiadomosć, bo piszemy a mieszkamy dwa kroki od siebie:)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E87] wiatrak chłodnicy się nie załącza
PostNapisane: 30 kwietnia 2019, 06:59 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 302
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: BMW E87
Kod silnika: M47N2
Auto rozgrzałem do 89st i napięcie sterowania dalej 3,48V. Wiatrak na odpalonym aucie i włączonej klimie też nie startuje. Przytrzymam klimę dłużej może wtedy ruszy. Dzięki wielkie Wieczór ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E87] wiatrak chłodnicy się nie załącza
PostNapisane: 30 kwietnia 2019, 14:40 
Offline
Forumowicz

Wiek: 45
Posty: 270
Moje BMW: E46 320DA; E87 118D
Kod silnika: M47N; N47
Co do czujnika temperatury to można go obmierzyć i jak jest uszkodzony to niby pokazuje błędy. Informacje z TIS
Coolant temperature sensor
The coolant-temperature sensor is screwed into the cylinder head and registers the coolant temperature by means of its variable resistor (NTC= Negative Temperature Coefficient).

The coolant temperature serves as a measured variable for the following functions:

- Exhaust-gas recirculation
- Injection volume calculation
- Control condition for air conditioning system
- Radiator shutter control condition
- Electric auxiliary heater control condition
- Charge-air-pressure control
- Preheater time control
- Activation of electric fan
- Swirl flap activation
- Idle speed control
- Rail pressure control
Troubleshooting
If the coolant-temperature sensor is defective, faults 3EE0, 3EE1, 3EE2, 3EE3, 3EF3 ”Coolant-temperature sensor” can be stored.
Test note
The coolant-temperature sensor is destroyed in the case of short circuit to positive.
Setpoints for resistance check
- Resistance at 20 °C: 2.5 - 3.0 kOhm
- Resistance at 50 °C: 0.7 - 0.9 kOhm
- Resistance at 100 °C: 0.12 - 0.17 kOhm

P.S. który rok masz tego auta, bo nie wiem jak masz to rozwiązane.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e87- ... e-cooling/


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 66 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL