Silnik z VANOSem ma jeszcze odrobinkę podnisiony stopień sprężania 10,0 do 10,5, a pozatym VANOS daje większą elastyczność ,lepsze przyspieszenie i trochę lepszą oszczędność paliwa.
VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung) czyli zmienny kąt wyprzedzenia wałka rozrządu jest to system którego zadaniem jest dynamiczna regulacja czasów otwarcia zaworów, regulacja ta następuje w zależności od obrotów silnika - wcześniej, przy wysokich obrotach, aby zapewnić właściwe napełnienie cylindra i później przy niskich, aby paliwo nie dostawało się do cylindra kiedy jeszcze trwa faza wydechu.
Silnik M50 a M52 łatwo rozpoznać bo ten z Vanosem ma taką charakterystyczną kopułke jak na rysunku powyżej
Gdybyś chciał wymienic silnik na taki z vanosem musiałbyś tez wymienic komputer ,w silnikach bez vanosa ,komputery nie miały wyjścia sterującego zaworem vanosa.
W związku z tym gdybys zostawił stary komputer to będzie występował błąd obsługi zaworu vanosa, bo sterowania z slnika nie podepniesz nigdzie. Trzeba by też odrazu wymienic przy okazji sonde lambda ponieważ ta w silnikach bez vanosa która pracowała z kompem Motronica to sonda 1 voltowa ,natomiast silnik z vanosem pracuje na kompach Siemensa i sondzie 5 voltowej .