Dawka paliwa dotyczy głównie pracującego silnika, wobec czego na wyższych obrotach dla pompy, jakimi są wolne obroty biegu jałowego silnika w stosunku do obrotów pompy podczas rozruchu silnika, zużycia w pompie są nieadekwatne.
Rozumowac należy przez to, że podczas rozruchu pompa będzie wytwarzać jeszcze mniejsze ciśnienie co wpływa na opóźnione otwarcie wtrysku niżeli podczas pracy silnika na biegu jałowym. Przy szybkości, z jaką pracuje tłoczek rozdzielacza wtrysku na obrotach biegu jałowego spadki cisnienia są mniej odczuwalne.
U ciebie dawka wynosi 5,5mg co już tłumaczy, że elektrycznie sterownik zwiększa dawkę, aby utrzymać obroty silnika na biegu jałowym. Nie jest to jakaś wielka wartość, ale nieznacznie większa od narzuconej, co potwierdza zużywanie się rozdzielacza.
Jak już pisałem nie tylko rozdzielacz jest odpowiedzialny za późne otwieranie się wtrysków z dawką rozruchową paliwa. Wiadomo, że jeśli przy pewnym skoku tłoczka wytwarza on mniejsze ciśnienie niżeli powinno i dopiero zwiększenie tego skoku powoduje że ciśnienie jest już właściwe i wtrysk otwiera się dostarczając paliwo do komory spalania, to na ten większy skok nakłada się dalszy obrót silnika. Tym samym faktyczne otwarcie wtrysku jest w późniejszym czasie niżeli powinno.......pojawia siętu opóźniony kąt wtrysku, który raczej nie sprzyja rozruchowi silnika......wprost przeciwnie.......uruchamiany zimny silnik potrzebuje przyśpieszonego kąta wtrysku na czas samego rozruchu. Na ciepłym silniku to przyśpieszenie jest mniejsze, ale na ciepłym silniku paliwo w pompie jest również ciepłe przez co i rzadsze.
Opóźniony kąt wtrysku może być również wynikiem zużytych łańcuchów rozrządu i jest to kolejny argument którego należy pilnować w silnikach z rotacyjną pompą wtryskową.
Przyśpieszenie kąta wtrysku pompy nic nie pomoże, a jeśli pomoże, to pogorszy pracę ciepłego silnika, więc nie da sięw żaden sposób "oszukać" zużycia łańcuchów.
Dlatego zalecam ich wymianę po 200tyś km.
To są tylko tak niewielkie zużycia a jak bardzo wpływają na pojawianie się problemów z nimi.
Gdyby pompa się zapowietrzała wraz z całym układem, to miałbyś gorszy rozruch zimnego silnika, a na ciepłym nie powinno być problemów. W 15 minut po zgaszeniu raczej pompa nie może się całkowicie zapowietrzyć.
Jaki masz przebieg auta....jeśli duży, to wymień łańcuszki rozrządu. Poprawi to kąt wtrysku nie ruszając położenia pompy. Dla zmniejszenia dawki elektrycznej, wystarczy zwiększyć dawkę mechanicznie poprzez zmianę położenia głowiczki na pompie. Ustaw tak, aby dawka na ciepłym silniku wahała się w granicach 4,5-5mg, ale uważaj, bo przy zużyciu rozdzielacza na pompie mogą wystąpić dziwne zachowania jak np brak płynności w regulacji i falowanie silnikiem, szarpanie, wibrowaniem. Oczywiście przy powrocie do poprzedniej dawki objawy znikną. Czasem po regulacji może zaistnieć konieczność pojeżdżenia autem i ponownego przeregulowania lub sprawdzenia dawki.
Takie są niestety bolączki w użytkowaniu diesla z przebiegiem.
_________________ "Przemilczenia dzielą bardziej niż nieobecność"
|