BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 2 maja 2025, 06:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Praca silnika na biegu jałowym- szkodliwa, czy nie?
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 19:49 
Zapraszam do dyskusji o pracy silnika na biegu jałowym.

Niektórzy twierdzą, że nie jest ona szkodliwa, silnik może chodzić i chodzić na jałowym bez wpływu na jego żywotność.

Producenci zalecają nie trzymać auta na jałowym dłużej niż minuty, gdy silnik jest zimny każą wsiadać i jechać, zalecając odczekanie jedynie przy ostrych mrozach dla zapewnienia prawidłowego rozejścia się oleju...

A co Wy o tym sądzicie?

Moje spostrzeżenia na ten temat są następujące:

Przy projektowaniu silników spalinowych, podobnie jak przy projektowaniu innych maszyn i ich części, bierze się pod uwagę wszelkie stawiane wymagania konstrukcji. W tym wypadku, jednym z tych wymagań, jest ciągła praca pod obciążeniem. Optymalizuje się resztę konstrukcji tak, by podczas "normalnej pracy", silnik był jak najbardziej wytrzymały, kosztem rzadko używanego biegu jałowego. Dotyczy to projektowania silników, jak i olejów. Olej powinien zapewnić najlepsze smarowanie w warunkach normalnej pracy.

Po pierwsze, jeśli chodzi o odcinkę, na jałowym biegu następuje bardzo szybko. Prędkość kątowa wałka rozrządu, czy korbowego zmienia się natychmiastowo. W bardzo krótkim czasie zmieniają się naprężenia, które możemy nazwać udarnymi, co nie jest dobre dla żadnego materiału. Są to trudne warunki dla pracy, także dla smarowania. Gazowanie na jałowym jest czymś dla silnika podobnym, jak trenujemy boks z workiem. Bierzemy zamach i... ktoś usuwa worek, a my dalej uderzamy, jakby worek był. Bolą ścięgna? Tak samo działa koło zamachowe. Zadając moment, który nie jest nigdzie odbierany, poza tym łożyska również mają większe opory toczenia, ale o tym później.

Po drugie, jeśli silnik chodzi na biegu jałowym, służy on wyłącznie do tego, by podtrzymać jakieś tam obroty, bo silnik spalinowy ma ten feler, że nie daje momentu od zerowych obrotów. Chodząc na jałowym, musi pokonać własne opory, jak pompy wody, alternatora i takie tam. W tym momencie tarcie jest bardzo duże, a silnik daje bardzo mały moment i silnik się szybciej zużywa wycierając się szybciej, łożyska nie pracują najlepiej i występuje tarcie mieszane (w skrajnych przypadkach graniczne). Nie wspominając już o korkach, gdzie wysoka temperatura, niskie obroty, 2. najmniejsze biegi i ich ciągłe wachlowanie powodują znacznie szybsze zużywanie silnika, niż długie trasy.

Tarcie w łożyskach zależy od wielu czynników. Jednym z tych czynników jest prędkość obrotowa. Jej wpływ na współczynnik tarcia pokazuje krzywa Stribecka:

Obrazek

Widać, że wsp. tarcia przy niskich obrotach jest większy. Występujące tam tarcie mieszane, jest związane ze stykaniem się dwóch powierzchni i ich wzajemnego wycierania się.
Następuje szybsze zużycie powierzchni. Łożyska pracują lepiej przy wyższych prędkościach obrotowych, ich współczynnik tarcia jest mniejszy, gdyż powierzchnie się nie stykają, gdyż występuje tarcie płynne.

Dodatkowo, zbyt długa praca na jałowym biegu powoduje osadzanie się sadzy ze spalonego oleju na świecach...

Tak więc śmiem twierdzić, że częste biegu jałowego użycie, skraca życie :)

Nie wspominając już nawet o tym, że praca na biegu jałowym nie daje nam nic, oprócz zużywania się i pracy w ciężkich dla silnika warunkach, bo spalane paliwo nie jest zamieniane na nasz ruch, a o to nam chodzi. W tym wypadku sprawność całego samochodu jest równa zero, co jest marnotrawieniem. Dlatego też producenci samochodów pracują nad
systemami start and go, które sprawią, że silnik nie będzie musiał pracować w trudnych warunkach w korkach bezczynnie, nie będzie spalał paliwa niepotrzebnie, a przy tym mniej wydzielał do atmosfery zanieczyszczeń.

A co Wy o tym sądzicie? Czy stosujecie się do tych zaleceń producentów samochodów, czy uważacie to za bezsensowne pitu pitu?

Macie jeszcze jakieś wnioski? Spostrzeżenia? Zapraszam do dyskusji :)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 20:27 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
..::CZARNY::.. napisał(a):
Dlatego też producenci samochodów pracują nad
systemami start and go


Panie takie rzeczy to juz dawno temu wymyslili chociazby w Golfie III w wersji ecomatic (rok chyba 1993) :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 20:29 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1801
Lokalizacja: WrocÂław
Faktycznie masz racje. Ja się z tym zgadzam całkowicie. Ale producent silnika musi przecież przewidzieć, że silniki będzie użytkowany w pełnym zakresie obrotów. I o ile odcinka nie pojawia się za często przy normalnym użytkowaniu to obroty biegu jałowego bardzo często, przy każdej jeździe. A samochody segmentu A czy B są stworzone do jazdy w mieście a nie na autostradzie więc stanie w korkach czy na światłach to jest norma. Wydaje mi się, że obroty biegu jałowego nie są niczym pozytywnym ani negatywnym.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 20:37 
Offline
Forumowicz

Posty: 268
Lokalizacja: zvz
No wszystko pięknie poza jednym. Silniki turbo (nie wiem jak z innymi) po pracy na bardzo dużym obciążeniu muszą popracować trochę na biegu jałowym, żeby ostudzić silnik. Jakbyś mógł wytłumaczyć dokładnie o co chodzi to poproszę bo ja wiem na ten temat zbyt wiele.
PS. Jestem przeciwny jeździe na luzie z górki czy z rozpędu bo samochód jest wtedy mniej sterowny bardziej nerwowy i gorzej hamuje.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 21:10 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 3233
Lokalizacja: Zabrze/Ludwigshafen
Moje BMW: Było E39. Jest E88
Kod silnika: N52B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=171542
..::CZARNY::.., świetnie napisane :padam: :padam:
Kiedyś prosiłem kolege żeby przegazował auto a ten mi na to że to bardzo szkodliwe dla silnika ale nie wytłumaczył tak ładnie jak ty :) Dzięki ci bo nie widziałem jakie są podstawy tej szkodliwości.
Ja staram się odrazu jechać, choć zima jak szyby zamarznięte to niestety pochodzi sobie aż odtajają szyby.
Stanie w korku to dla mnie mękka bo czuję jak się moje biedne auto niszczy. Niestety mam takie zboczenie i nie znosze jak auto się niszczy, czy to od stania na słońcu cały dzień czy w korkach czy katowaniem auta.

Cytuj:
PS. Jestem przeciwny jeździe na luzie z górki czy z rozpędu bo samochód jest wtedy mniej sterowny bardziej nerwowy i gorzej hamuje.


Przedewszystkim to bardzo nieekonomiczne bo jak jedziesz z górki i puścisz gaz to masz zerowe spalanie, niektórzy o tym nie wiedzą i oszczędzają jeżdżąc na luzie :rotfl:

the_bambus napisał(a):
Silniki turbo (nie wiem jak z innymi) po pracy na bardzo dużym obciążeniu muszą popracować trochę na biegu jałowym, żeby ostudzić silnik.


Może nie jestem inżynierem od mechaniki w 2/5 ale chodzi w tym o to że turbina się grzeje i jest chłodzona olejem, a jak szalejesz to sie nagrzeje i jakbyś odrazu zgasił to zostawisz ją taką rozgrzaną, często olej który w tak gorącej turbinie zostanie zapieka się tam i szybko turbine szlag trafia. Mam racje mistrzu Czarny? ;)

_________________
---->>>https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171542<<<----


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 22:36 
GP-T1000 napisał(a):
Mam racje mistrzu Czarny


oj tam, nie mistrzu. dopiero się uczę ;)

fakt, chłodzenie turbiny tutaj ma większe znaczenie, w tym wypadku więcej wydalibyśmy pieniążków na regenerację turbinki, niż wymianę szklanek :)

W wolnossących silnikach ów manewr jest zbędny.

Kornelio napisał(a):
Panie takie rzeczy to juz dawno temu wymyslili chociazby w Golfie III w wersji ecomatic (rok chyba 1993) :)


Zgadza się. Nad silnikami hybrydowymi pracowali już bardzo dawno temu, ale dopiero teraz są naprawdę efektywne.

Podobnie udoskonalanie systemu start and go, gdyż chodzi tu o możliwe nieuciążliwy rozruch dla użytkownika auta, odzyskiwanie energii etc.

GP-T1000 napisał(a):
Przedewszystkim to bardzo nieekonomiczne bo jak jedziesz z górki i puścisz gaz to masz zerowe spalanie, niektórzy o tym nie wiedzą i oszczędzają jeżdżąc na luzie :rotfl:


kiedyś wszedłem na forum audi A4, coś tam się pociłem w jakimś temacie i zagadał do mnie pewien osobnik. Opowiedziałem mu, że na biegu nie spala mu nic, nie chciał uwierzyć początkowo, ale w końcu się przekonał. Miesiąc później odezwał się na gg i stwierdził, że mu spadło spalanie o ok. 1 litr, gdy przestał jeździć na luzie :)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 22:49 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Polecam wątek przeciwnikom systemu start&stop automatik ;)

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 22:53 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 3233
Lokalizacja: Zabrze/Ludwigshafen
Moje BMW: Było E39. Jest E88
Kod silnika: N52B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=171542
..::CZARNY::.. napisał(a):
fakt, chłodzenie turbiny tutaj ma większe znaczenie, w tym wypadku więcej wydalibyśmy pieniążków na regenerację turbinki, niż wymianę szklanek


..::CZARNY::.. napisał(a):
Producenci zalecają nie trzymać auta na jałowym dłużej niż minuty


Producenci też zalecają właśnie minute po szaleniu zostawić silnik na chodzie żeby się turbina schłodziła, więc nie ma tutaj żadnej sprzeczności. :)

_________________
---->>>https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171542<<<----


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 23:00 
Cytuj:
Polecam wątek przeciwnikom systemu start&stop automatik ;)


cóż, póki co, przeciwnicy mają argument taki, że wciąż trwałość ów systemu, tj. rozrusznika etc. jest dalej podważalna... ale pracują nad tym i mam nadzieję, że pomysł nie zginie i za ileś lat będzie tak dopracowany, że nie będzie zauważalna jego obecność, a przeciwnicy nie będą mieli się do czego doczepić ;)

póki co, 120d z tym system jest doceniany...


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 23:27 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1082
Lokalizacja: wrocÂław
Moje BMW: e39 525d
Kod silnika: M57
Zobaczcie ze nasi dziadkowie i ludzie w srednim wieku w zime pierw odpalaja auto a pozniej skrobia szybki (zeby silnik sie zagrzal itp...) niby tak robic nie wolno ale czy te pare razy w roku tak zaszkodzi silnikowi mistrzu czarny ;) :P ?? co o tym sadzisz ?? :hyhy: :niepewny:

_________________
Luknij i oceĂą mojego bumerka ;) :hyhy:
viewtopic.php?f=6&t=20743&start=140


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 23:31 
Chmielu napisał(a):
niby tak robic nie wolno


no w zimę tak producenci też każą, bo olej jest strasznie gęsty, zanim się rozejdzie i chociaż trochę zmieni swoją konsystencję...

Chmielu napisał(a):
mistrzu czarny ;) :P ??


przestańcie z tym mistrzu.

ja mam tylko M40, 4. gary, trudno powiedzieć, że w ogóle mam beemkę :wstyd:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 23:40 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 3233
Lokalizacja: Zabrze/Ludwigshafen
Moje BMW: Było E39. Jest E88
Kod silnika: N52B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=171542
..::CZARNY::.., ale masz dużą wiedzę pod której jestem wrażeniem a może nawet troche, albo i bardzo zazdroszczę :) Bo sam bym chciał to wiedzieć ale byłem za leniwy żeby iść na tak trudne studia. Temu mistrzu w moich oczach :P

_________________
---->>>https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171542<<<----


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 23:46 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
w dieslu i w benzynie jest tak samo szkodliwa ? Mistrzu Czarny :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 czerwca 2008, 23:53 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 40
Posty: 3382
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: *
Kod silnika: *
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147922
Start & Go to ciekawy temat... przy rozruchu silnika panują najbardziej niekorzystne warunki i zużywa się on wtedy 1000 razy bardziej niż w czasie normalnej pracy (1000 nie rzucone, jako liczba-symbol, ale taki jest faktyczny rząd wielkości). Mimo to systemy te stają się coraz powszechniejsze i podobno nie szkodzą silnikowi.

temat wyymaga głębszej analizy... może pracę mgr z tego napisać ? ;p

_________________
"moje ex": E92 | E36 | E30


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 czerwca 2008, 00:02 
Borsuk napisał(a):
Mistrzu Czarny :rotfl: :rotfl: :rotfl:


Goń się :]


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 czerwca 2008, 00:08 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1082
Lokalizacja: wrocÂław
Moje BMW: e39 525d
Kod silnika: M57
GP-T1000 napisał(a):
Bo sam bym chciał to wiedzieć ale byłem za leniwy żeby iść na tak trudne studia.
:przestraszony: normalnie mamy inteligetnego kolege mistrz..... :hyhy: czarnego pochawal sie jaki kierunek :hyhy: ;)

_________________
Luknij i oceĂą mojego bumerka ;) :hyhy:
viewtopic.php?f=6&t=20743&start=140


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 czerwca 2008, 00:14 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 3233
Lokalizacja: Zabrze/Ludwigshafen
Moje BMW: Było E39. Jest E88
Kod silnika: N52B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=171542
Chmielu, dla mnie to są trudne studia, może dla ciebie innych nie aż takie :) Ale na mechanice bym się wykończył, jestem za leniwy, z elektroniki zrezygnowałem po roku (zaliczonym :P). Za dużo roboty, za dużo labolatoriów itp

_________________
---->>>https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171542<<<----


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 czerwca 2008, 00:17 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1082
Lokalizacja: wrocÂław
Moje BMW: e39 525d
Kod silnika: M57
GP-T1000 napisał(a):
Ale na mechanice bym się wykończył
ja tez :hyhy: nie powiem kierunek naprawde ciezki ;) Gratuluje wiedzy i zdolnosci ;)

_________________
Luknij i oceĂą mojego bumerka ;) :hyhy:
viewtopic.php?f=6&t=20743&start=140


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 czerwca 2008, 00:49 
GP-T1000, Chmielu, robicie OT :[






:niepewny:

...ja tam jestem na mechanice i budowie maszyn na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych... trzeba byś masochistą, lubić ból, mieć krzywo pod sufitem i takie tam, żeby tu wytrzymać. ja nie poszedłem na studia, tylko do piekła :[

SiMR to zło :[ ANDREW E36 to potwierdzi :!:

jak ktoś, kto to czyta chce iść na SiMR, radzę się MOCNO zastanowić... :zdziwko:

EOT.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 czerwca 2008, 10:51 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1801
Lokalizacja: WrocÂław
ten temat jest trafiony. na pewno się przyda wielu osobom...

:super: ..::CZARNY::..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL