Zadałem sobie mnostwo trudu w poszukiwaniu chyba jedynego wiarygodnego zrodla informacji, jakim sa archiwalne artykuly z tamtych lat. Sam jak wspomnialem posiadam Auto Bild z 1992 roku z nowoscia jakim jest e36 coupe, jednak lezy u rodzicow na strychu i screen moge wrzucic najwczesniej w poniedzialek. Oto jednak co znalazlem w sieci, na ebayu jest mnostwo fajnych czasopism z lat 90tych, wiekszosc z tych atrykulow czytalem juz jako gowniarz. Oto co znalazlem :
1. pierwszy test bmw 325 , Auto Zeitung z marca 1992 :
http://cgi.ebay.pl/AZ-03-1992-Wahnisnn- ... dZViewItem
2. dalej zachwyt nad nowym modelem, Auto Zeitung z wrzesnia 1992 :
http://cgi.ebay.pl/AZ-09-1992-Was-fuer- ... dZViewItem
3. mam jeszcze wiele takich, ale tu najwazniejsze : fajny pakiet pierwszych materialów prasowych o 325 coupe, pozycja numer 9 - BMW 325i Coupe mit 192PS in einer ersten Vorstellung (pierwsza prezentacja ) - kwiecien 1992 !!!! :
http://cgi.ebay.pl/Raritaet-BMW-325i-E3 ... dZViewItem
Mysle ze to wystarczy abym jednak nie pozbył się samochodu. Oczywiscie nie omieszkam wsadzic w poniedzialek tu calego testu z Auto Bilda, ba, posiadam tez polską mutację niemieckiej prasy o nazwie Auto International - pamieta ktoś?

z pierwszym testem e36 coupe.
Ludzie, ja pamietam te czasy, mam pamiec do dat, zaczytywalem sie namietnie zachodnimi pismami do ktorych mialem za łebka super dostęp. Ponadto sprzedałem kilka tysięcy używanych samochodów, znam wejścia i zakończenia produkcji większości samochodów z lat 80/90. Zatem powtórze, E36 coupe weszlo do powszechnej sprzedazy w 92 roku. Nie ma zadnych testow drogowych czy prezentacji z 1991 roku w niemieckiej prasie.
Moja hipoteza - błąd w ETK zamieszczony klika lat temu. Odtąd wiele źródeł podaje dalej tą nieprawidlowość opierając się na ETK, nawet tak pozornie kompetentne jak książka obsługi pana inzyniera. (A propos, pan Wendrychowicz podaje produkcje e36 sedana w 1989 roku... załamka). Już bardziej kompetentne strony są w niemieckiej sieci :
http://www.einfach-autos.de/hersteller/bmw/
http://www.tuning-hdh.de/geschichte/BMW ... hichte.htm - fajna historia marki nawiasem mówiąc
http://www.bmw-e36-archiv.de/archiv.html : In dieser Baureihe wurde die zweitßrige Limousine, die beim Vorgängermodell in den Abmessungen identisch mit dem Viertßrer war, ab 1992 durch ein flacheres CoupÊ ersetzt. 1993 erschien das Cabriomodell, aber erst 1995 die Kombiversion Touring.
1994 kam die dreitĂźrige Version Compact mit rund 20 Zentimeter kĂźrzerem Heck hinzu – der Radstand blieb allerdings gleich.
i dalej :
http://e36-wissenswertes.e36-page.net/e ... story.html
a takze :
http://www.faszination-bmw.de/geschichte/index2.php
i wreszcie AutoBild :
http://www.autobild.de/artikel/30-jahre ... 48672.html artykuł z okazji 30lecia serii 3.
a takze fajny artykuł o silnikach BMW 3 w przekroju lat :
http://www.langer.de/net/index.php?opti ... Itemid=218
ma koniec :
http://www.7-forum.com/news/BMW-3er-Rei ... estones-(1)-2182.html gdzie powołując się na żródło : (Quelle: BMW Presse-Information vom 16.04.2008) autor pisze : 1992: VANOS im BMW M3 und den Sechszylinder-Varianten des BMW 3er CoupĂŠ.
czyli co, bmw 325 e36 coupe z 90 roku miało 4 cylindry czy moze 8?
oraz z tej samej strony, powołując się na Quelle: BMW Presse-Information vom 18.01.2005
http://www.7-forum.com/news/Die-Geschic ... W-525.html
Za najbardziej kompetentne uwazam oczywiscie materialy prasowe, zas kilka niemieckich linkow ze stron fanów marki podalem jedynie dlatego ze sa w nich prawdziwe informacje, natomiast jako kompendium wiedzy prosze ich nie traktowac, nie chce mi sie czytac co w nich stoi o innych modelach, byc moze glupoty.
Stąd też wyniknął zapewne błąd zamieszczony przez kolegę Orso - przekłamanie w ETK.