W roku 1942 z powodu wybuchu II wojny światowej wstrzymano seryjną produkcję samochodów. Fabryka BMW w Eisenbach rozpoczęła produkcje motocykli dla Wehrmachtu i silników samolotowych dla Luftwaffe. W wyniku działań wojennych fabryka została zniszczona w blisko 60 procentach.
Lata powojenne: Eisenacher Motorenwerk
Po II wojnie światowej Turyngia znalazła się na terenie sowieckiej strefy okupacyjnej. Znacjonalizowana fabryka dostała sie pod zarząd Sowieckiej Administracji Wojskowej w Niemczech (niem. Sowjetische Militäradministration in Deutschland). Zmieniono także jej nazwę na Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach.
Produkcję samochodów wznowiono w 1945. Były to zmodyfikowane przedwojenne BMW 340, 321, 326. Wkrótce zmieniono oznaczenie samochodów opuszczających fabrykę, odtąd nosiły one nazwę EMW (Eisenacher Motorenwerk dla odróżnienia od BMW - Bayerische Motoren Werke). Powstawały kolejne modele BMW / EMW 327-1, 327-2, 327-3 i BMW / EMW 340, 340-1, 340-2. Tak długo jak fabryką zarządzali sowieci BMW nie mogło dochodzić swoich praw co do marki i znaku handlowego.
W roku 1952 Związek Radziecki przekazał fabrykę władzą powstałej trzy lata wcześniej Niemieciej Republice Demokratycznej. W imieniu państwa zarząd nad przedsiębiorstwem objęło Ludowe Stowarzyszenie Przemysłowe Zakładów Samochodowych, czyli Industrieverband Fahrzeugbau (w skrócie IFA). BMW zarządało zmiany loga EMW, które niczym nie odbiegało od znaku firmy z Monachium. Ostatecznie fabryka w Eisenach musiała zmienić swój znak handlowy (charakterystyczne dla BMW niebiesko-białą szachownicę wewnątrz okręg, zastąpiono biało-czerwoną), zdecydowano także o zmianie nazwy zakładu na Eisenacher Motorenwerk (EMW). W 1953 roku EMW wystawiała nawet swój zespół w Formule 1 - pierwszym kierowcą był Niemiec - Edgar Barth.
VEB Automobilwerk Eisenach
W rok później ostatecznie zmieniono nazwę fabryki na VEB Automobilwerk Eisenach w skrócie AWE. Początkowo wytwarzano stare modele DKW z trzycylinrowymi dwucuwowymi silnikami - IFA F9. Równolegle, aż do roku 1955, produkowano przedwojemnne modele BMW.
W roku 1956 pojawiła sie pierwsza seria nowych Wartburgów. Początkowo był to typ 311, potem dołączył do niego model 312. Konstrukcja i dwusuwowe silniki obu pojazdów bazowały na modelu IFA F9. Kolejny model Wartburga 353 był juz o wiele nowocześniejszy. Planowano nawet produkcje 4-suwowych silników jednak zgodnie z wolą państwowych prominentów musiano zrezygnować z tego zamiaru. Ostatecznie dopiero w roku 1988 rozpoczęto w Wartburgach montaż czterowsuwowych jednostek napędowych (Wartburg 1.3). Produkcję Wartburgów zakończono trzy lata później.
Dodatkowo AWE zajmowała się także produkcją motocykli. Produkowano model ze sztywną ramą EMW R 35, zastąpiny R35/2 z amortyzowanym widelcem przednim, ostatecznie zastąpiony R35/3 z resoroawny także zawieszeniem tylnym.
EMW 340-1
EMW 327
