rychuka to Twoje "luftmasse" to masa powietrza zasysanego przez silnik.
Mały referat.
Dawka paliwa zasilająca silnik, jest uzależniona od różnych czynników, oraz od rodzaju układu wtryskowego. W układach wyposażonych w Miernik masowego przepływu powietrza (przepływomierz) dawka paliwa ustalana jest na podstawie tak zwanej mapy obciążeń, oraz masy powietrza zasysanej przez silnik oraz jego temperatury, uprzednio zmierzonej przez przepływomierz.
Na daną masę powietrza, o danej temperaturze, przypada określona ilość paliwa.
Tak więc w przypadku błędnego odczytu dawki zasysanego powietrza, nastąpi niewłaściwe wtryśnięcie paliwa, a to z kolei powoduje spadek mocy, oraz duże zużycie paliwa.
Przepływomierz w twoim aucie, to tak zwany przepływomierz "gorący drut".
Jest to bardzo precyzyjne urządzenie, działające na następującej zasadzie;
W przepływomierzach gorący drut pomiar przepływu powietrza polega na pomiarze
natężenia prądu potrzebnego do utrzymania temperatury elementu gorącego na poziomie 130° C powyżej temperatury otoczenia.
Elementem pomiarowym jest w zależności od rozwiązania konstrukcyjnego platynowy drut lub płytka. Moc prądu wymagana do utrzymywania temperatury na stałym poziomie jest bezpośrednim wskaźnikiem masy przepływającego powietrza.
Jedną jego część stanowią rezystory nagrzewające, drugą rezystor służący do pomiaru temperatury powietrza.
W zależności od natężenia prądu, sterownik ECU/DDE oblicza jaka masa powietrza w danym momencie "przeleciała" do silnika i na taką masę dawkuje paliwo zgodnie z dawkami zawartymi w mapie obciążeń sterownika.
Istnieją również wzory, za pomocą których, w przybliżeniu, można policzyć jaką masę powietrza zasie silnik o danej pojemność.
Stosując ten wzór, w przybliżeniu wychodzi mi, że przy pojemności 1995 cm³ i obrotach na poziomie 1000 RPM, masa powietrza zasysanego powinna wynosić ok 61kg/h
Tak więc masa odczytana przez twój przepływomierz jest mniej więcej prawidłowa, ponieważ jej wartość zależy też od temperatury otoczenia, której wzór nie uwzględnia.
Ktoś tam pisał o czyszczeniu przepływki

. Taka zabawa może spowodować uszkodzenie drutu przepływomierza. Jeżeli niema takiej potrzeby to lepiej nie wkładać rąk do czujnika.
Jeżeli jednak niema innego wyjścia, to drucik miernika można wyczyścić kiedy jest zimny i tylko i wyłącznie wacikiem/pałeczką kosmetyczna z dużą ostrożnością. Jedyna chemia jaką można zastosować to spirytus bądź denaturat.