Pełne odliczanie VAT od aut i paliwa jest za drogie
Gazeta Prawna (06:21)
Rozmowa z Maciejem Grabowskim, wiceministrem finansów.
Jest już gotowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania podatku od zakupu samochodów i paliwa. Jakie będą nowe rozwiązania?
Obecne rozwiązania nie przystają do rzeczywistości. Powrót samochodów z kratką po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wprowadził wiele zamieszania. Zależy nam na likwidacji absurdu, którego symbolem stało się ciężarowe porsche, jak i wyeliminowaniu wątpliwości podatników w tym zakresie. Przy projektowaniu nowego rozwiązania rozróżniliśmy dwie sprawy: odliczanie VAT od paliwa i od zakupu aut.
Zacznijmy więc od odliczania VAT od paliwa.
W tym przypadku chcemy skorzystać z art. 177 Dyrektywy 112 i wystąpiliśmy do Komitetu ds. VAT w UE z wnioskiem o konsultację o czasowe zawieszenie prawa do odliczania VAT od paliwa dla aut osobowych.
Czym jest art. 177 dyrektywy?
To przepis, który pozwala na zawieszenie odliczania VAT w przypadku złej koniunktury. Teraz ten argument jest jak najbardziej uzasadniony, bo mamy trudną sytuację gospodarczą.
Czy Unia przyzna Polsce prawo do zawieszenia odliczania VAT od paliwa?
Inne kraje Wspólnoty z tego rozwiązania korzystały i po konsultacji z Komitetem VAT wyłączały prawo do odliczeń. Nie sądzę, aby w przypadku Polski miało być inaczej.
Na jaki okres odliczanie VAT od paliwa będzie zawieszone?
Na lata 2010-2012. Okres zawieszenia rozpocząłby się 1 stycznia 2010 r. Na te trzy lata wrócimy do stanu sprzed grudnia 2008 r., kiedy nie można było odliczać VAT od paliwa.
Czy to nie zwlekanie z podjęciem trudnej decyzji?
Nie. Z jednej strony mamy trudną sytuację gospodarczą i kwestie budżetowe mają tu znaczenie. Z drugiej zaś nie chcemy zamykać furtki w postaci odliczania VAT od paliwa. Stąd trzyletni okres zawieszenia.
Czy będzie odliczanie VAT-u od zakupu samochodów osobowych? Jakie zmiany zostaną wprowadzone do ustawy o PIT i ustawy o CIT, dot. używania aut służbowych do celów prywatnych? Od kiedy wszystkie te zmiany zaczną obowiązywać?
Ewa Matyszewska, Marek Kutarba
Gazeta Prawna
Ten kraj jest chory, stwierdzenie ministra i urzedasa w jednym (...) Zależy nam na likwidacji absurdu, którego symbolem stało się ciężarowe porsche(...) zzera ich zazdrosc ze ktos moze jezdzic lepszym samochodem od nich,nalezy im podniesc pensje urzednicze do 20 tys. pln miesiecznie wowczas beda sie lepiej czuc przekladajac papierki z jednego biurka na drugie, *uj z taka polska !!

ci co jezdza cayennami beda musieli sie przerzucic na tarpana albo stara, a pomyslec ze za zachodnia granica ludzie nie maja takich problemow, maja nawet cabrio jako firmowe auto i odliczaja sobie vat, nie jezdzac z glupimi kratkami