BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 3 maja 2025, 13:50

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 11 stycznia 2010, 22:41 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 364
Lokalizacja: Ziemia
Moje BMW: 2003 320ci 2,2 170km
u mnie to wygląda tak, raz na chwile ASC i mogę boksować tyłem ale bokiem nie polatam bo mi kontruje...z włączonym ASC nawet dobrze nie zaboksujesz kołami, ja bym to nazwał takim "asystentem ruszania lub zrywów" który pilnuje, żebyś nie zrywał w miejscu lub przy gwałtownym przyspieszeniu tzn że nawet jak chcesz ruszyć w śniegu to ci silnik nie zawyje tylko maks 2tys obrotów i wyżej nie pójdzie...przydatne przy ruszaniu pod górkę w śniegu na przykład....

za to jak przytrzymam długo przycisk to zapala się dodatkowa kontrolka i nie ma już żadnej kontroli i wtedy możesz liczyć już tylko na swoje umiejętności:) wtedy wszystkie chwyty dozwolone, kręcenie w miejscu, latanie bokiem i czego dusza zapragnie:) tylko z tego co czytam to u mnie jedno jest zdaje się inaczej, oba systemu trakcji przywracam jednym krótkim kliknięciem na ASC, nie trzeba wyłączać zapłonu.

pozdrawiam!

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 11 stycznia 2010, 22:57 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 13347
Moje BMW: Gtv
Fedor2010 napisał(a):
u mnie to wygląda tak, raz na chwile ASC i mogę boksować tyłem ale bokiem nie polatam bo mi kontruje...z włączonym ASC nawet dobrze nie zaboksujesz kołami, ja bym to nazwał takim "asystentem ruszania lub zrywów" który pilnuje, żebyś nie zrywał w miejscu lub przy gwałtownym przyspieszeniu tzn że nawet jak chcesz ruszyć w śniegu to ci silnik nie zawyje tylko maks 2tys obrotów i wyżej nie pójdzie...przydatne przy ruszaniu pod górkę w śniegu na przykład....

za to jak przytrzymam długo przycisk to zapala się dodatkowa kontrolka i nie ma już żadnej kontroli i wtedy możesz liczyć już tylko na swoje umiejętności:) wtedy wszystkie chwyty dozwolone, kręcenie w miejscu, latanie bokiem i czego dusza zapragnie:) tylko z tego co czytam to u mnie jedno jest zdaje się inaczej, oba systemu trakcji przywracam jednym krótkim kliknięciem na ASC, nie trzeba wyłączać zapłonu.

pozdrawiam!



ASC+T :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 11 stycznia 2010, 23:03 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 364
Lokalizacja: Ziemia
Moje BMW: 2003 320ci 2,2 170km
MaTiMa napisał(a):
ASC+T :)

to teraz pytanie za 100 punktów...
To czym się różni od ASC+T od ASC + DSC?? :/

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 12 stycznia 2010, 01:37 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 49
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
Fedor2010 napisał(a):
to teraz pytanie za 100 punktów...
To czym się różni od ASC+T od ASC + DSC?? :/


Wszystkie E46 są wyposażone w ABS i ASC przycisk z napisem „ASC”
DSC znane z E38 i E39 pojawiło się w E46 jako wyposażenie dodatkowe.
Wtedy mamy przycisk „DSC”. O tym na końcu. :ok:

W zależności od opcji silnikowej ASC jest zintegrowane z ABS.


4-cylindrowy modele (M43) : ABS / ASC (kontrola hamulców z kontrola pracy silnika bez interwencji w sterowanie przepustnicą)

4-cylindrowy modele M47 modele: ABS / ASC z interwencją hamulców i kontrolą ilości paliwa .

6-cylindrowy modele M52 m : ABS / ASC system (kontrola hamulców z kontrola pracy silnika i interwencja w sterowanie przepustnicą)

W opcji zintegrowanej pojawiły się funkcje:

Kontroli hamowania na zakrętach czyli-(CBC) kontrola hamowania na zakrętach stabilizuje pojazd podczas hamowania przy jeździe w zakręcie.

Elektroniczny rozdział siły hamowania czyli- (EBV) kontroler EBV funkcja spowolnienia przednich i tylnych kół .Układ porównuje obciążenie przy hamowaniu każdego z kół .W ten sposób siła hamowania mże być optymalnie dostosowana do odpowiednich warunkach obciążenia.

ASC wiemy jak działa –ogranicza moment obrotowy i powoduje że koła nie „ mielą” załącza się kiedy sterownik zauważy różnice prędkości kół tylnych.

Więc wnioski : ABS i ASC w większości przypadków są zespolone wtedy mamy „ASC” i posiadamy wyżej wymienione funkcję czyli CBC i EBV dlatego pojawiło się określenie „ASC+T” i wiemy teraz co oznacza „ T” to CBC i EBV

Ale jeśli są zintegrowane sterowniki ABS i ASC to są też zapewne nie zintegrowane.
Te nie zintegrowane jak łatwo się domyśleć dawały tylko ABS i tylko ASC. I również był przycisk "ASC"

Ktoś zada pytanie więc jak to poznać co mamy ?

Tutaj musimy przejść do czarodziejskich lampek w naszym „liczniku” i poznać co kiedy się zapala i co oznacza.

Trzy lampki znajdują się w zestawie wskaźników służą do monitorowania różnych funkcji:

- Lampka ABS (ABS pomarańczowy napis)

- Lampka ASC (pomarańczowy trójkącik)

- Lampka ABL (ogólne lampka ostrzegawcza hamulca) czerwony wykrzyknik ale może świecić na pomarańczowo

I zaczynamy:

Lampka ABS jest włączana na 2sek. Po włączeniu zapłonu jeśli układ ABS od strony elektronicznej jest sprawny –gaśnie .Nie gaśnie gdy jest awaria.
Nie zapala się i nie mruga gdy system jest sprawny nawet gdy hamujemy czujemy ABS lampka nie daje znaku życia
Zapali się również gdy moduł ABS nie będzie miał komunikacji z ASC.
Ale wtedy zapali się również lampka ASC.

Lampka ASC jest włączana na 2sek. Po włączeniu zapłonu jeśli układ ASC od strony elektronicznej jest sprawny –gaśnie .Nie gaśnie gdy jest awaria.
Lampka mruga z częstotliwością 3Hz kiedy układ jest w stanie pracy (czyli kiedy jest ograniczany np. moment obrotowy)

Lampka się świeci kiedy układ ASC zostanie wyłączony na wskutek naciśnięcia przycisku „ASC” wtedy nie działa ograniczanie momentu obrotowego.


I kluczowa dla większości kolegów lampka:
Lampka ABL (ogólne lampka ostrzegawcza hamulca) monitoruje trzy różne funkcje i zapala się gdy!!!
Hamulec ręczny jest zaciągnięty (na czerwono)
Poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest zbyt niski
Gdy system CBC i EBV są wyłączone. A można je wyłączyć przytrzymując dłużej przycisk „ASC” (zapala się na pomarańczowo)
Czerwony wykrzyknik nie zapali się wszystkim tym którzy nie posiadają potocznie nazywanego „T” czyli CBC i EBV pomimo dłuższego przytrzymania przycisku "ASC"

Dodam że wszystkie zawory systemu ABS i ASC są aktywowane i gotowe do działania po przekroczeniu 20km/h.
Dodatkowo system ASC+T w pojazdach z automatyczna skrzynią ma powiązanie z sterownikiem skrzyni i potrafi w razie potrzeby zmienić w górę lub w dół bieg.
System ten w zależności od potrzeby potrafi sam :
ograniczyć moment obrotowy silnika
ale jeśli to będzie mało przyhamować odpowiednie koło na osi tylnej.

Podobno w opcji bez „T” przy zmianie sterownika ABS na zintegrowany z ASR po odpowiedniej aktualizacji softu uzyskujemy „T”

Mam nadzieję że wyczerpałem temat na max.
Jeśli ma ktoś coś do dodania naturalnie będę rad.

DSC to trochę inna bajka- jeśli nie masz na przycisku napisane „DSC” nie masz tego systemu o nim innym razem.... Dodam że DSC to połączenie ABS +ASC+ CBC + EBV +dodatkowych możliwości kontroli odchylenia auta,przyśpieszenia wzdłużnego , bocznego i innych .Co umożliwia działania bardziej złożone niż opisane powyżej. :ok:

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Ostatnio edytowano 19 stycznia 2010, 16:33 przez Roger-Nysa, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 12 stycznia 2010, 09:31 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 13347
Moje BMW: Gtv
ROGER-NYSA jak zwykle fachowo i na temat :padam: :padam:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 13 stycznia 2010, 09:50 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 49
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
MaTiMa napisał(a):
ROGER-NYSA jak zwykle fachowo i na temat :padam: :padam:


MaTiMa-dzięki ale to i tak w ekspresowym skrócie :dobani: (bardziej informacyjnie niż serwisowo , można by było rozwinąć temat o poszczególne czujniki gdzie i po co? wraz z komunikacja po protokole/magistrali CAN :super: )

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 9 lutego 2010, 00:23 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 204
Lokalizacja: Bielsk Podlaski
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B25
Mam u siebie ASC. Gdy jeżdze po śliskich nawierzchniach,jak ostatnio po śniegu przy aktywnym ASC dodając gazu i gdy koła zaczynają mielić w miejscu to ASC pracując to powinno wydawać takie jakby zgrzyty podobne jak się hamuję z ABS. Bo tak właśnie mam. A u kolegi nic nie zgrzyta. I jak to powinno wyglądać??

_________________
Zobacz moją BETI viewtopic.php?f=6&t=68824 Nowe foty-gleba
Było e36 318 is
Jest e46 325i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 1 grudnia 2010, 09:55 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1824
Lokalizacja: Mielec
Moje BMW: 330iT
Kod silnika: M52tub30
Garaż: Triumph 675,
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122941
Adrian202020 napisał(a):
ASC pracując to powinno wydawać takie jakby zgrzyty podobne jak się hamuję z ABS
U Mnie też nie zgrzyta, a działa ABS i ASC raczej prawidłowo, więc jak powinno być pany?

_________________
BMW to nie tylko zwykła marka, to cecha charakteru,

to klasa, to elegancja, to styl i szyk bycia mego,

droga koleżanko i kolego... :wink:


Bo Możesz Więcej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 1 grudnia 2010, 10:46 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1113
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 LCI
Kod silnika: N47D20C
Hehe śledziłem ten temat wczesniej ale pomyślałem, że poczekam na ROGERA. Jak widać warto było :) Temat wyczerpany jak zwykle :) Ciekawy jestem czy ktoś u mnie np. w ASO by mi to tak wyłożył :cool: :rotfl:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 1 grudnia 2010, 11:24 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Nie, a to dlatego, ze oni sa w ASO z przypadku a Roger tutaj z zamilowania:D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 1 grudnia 2010, 16:25 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 40
Posty: 49
Lokalizacja: Bytom
Moje BMW: e46
Kod silnika: m43b19
Próbował ktoś z was zmienić funkcję asc na asc+t według tego co napisał Roger??? przez sterownik i soft ??

_________________
www.optykroza.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 2 grudnia 2010, 09:00 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1824
Lokalizacja: Mielec
Moje BMW: 330iT
Kod silnika: M52tub30
Garaż: Triumph 675,
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122941
No właśnie też jestem tego ciekaw, dobra opcja by z tym była

_________________
BMW to nie tylko zwykła marka, to cecha charakteru,

to klasa, to elegancja, to styl i szyk bycia mego,

droga koleżanko i kolego... :wink:


Bo Możesz Więcej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 2 grudnia 2010, 09:05 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2776
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: BMW F10 M550D
Kod silnika: N57X
Tomek_e36 napisał(a):
Posiadam DSC w swoim Turingu 2004r i u mnie jest tak jedno naciśnięcie wyłączenie częściowe kontroli przytrzymanie przycisku przez ok. 10s wyłączenie całkowite podobnie jak w E60



potwierdzam :)

_________________

EKSPRESY CIŚNIENIOWE DO KAWY JURA TO MÓJ ŚWIAT !!! www.primocaffe.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 2 grudnia 2010, 10:59 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 78
Lokalizacja: Kraków
Garaż: SEAT Toledo :/
Ja mam DSC (e39) i powiem, że to fachowe jest :super:. Na śniegu jak nie mogę do domu wjechać ( mam pod górę :mur: ) to wyłączę i idzie jak burza, głośno i powoli ale idzie! Nie do zatrzymania! Ach te emocje :P :P
Na drodze dobrze stabilizuje więc nie ma na co narzekać :]

CHWAŁA DSC! :padam:

_________________
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 12 stycznia 2012, 14:32 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Moje BMW: e46
Kod silnika: M47N
U mnie również na dwa razy,a nie wiedziałem wcześniej i myślałem że się nie da całkowicie ASC wyłączyć dzięki :).
http://www.youtube.com/watch?v=ja-aBuwJjXI.
tylko opon szkoda troszkę.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 12 stycznia 2012, 16:01 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1860
Moje BMW: brak
Kod silnika: Turbo
Ja kiedyś próbowałem przytrzymać dłużej przycisk DSC i nic - spróbuję jeszcze raz.
Natomiast jedno naciśniecie powoduje wyłączenie i zapalenie się zółtego trójkąta i można wprowadzić auto w poślizg i "mielić" np. po śniegu (wiec tak jakby asc w całym systemie dsc zostaje wyłączone) ale całkowicie na pewno nie rozłącza to wszystkich systemów bo kilka razy zdarzyło mi się, że przednie koło zostało wyczuwalnie dohamowane na zakręcie gdy specjalnie przesadziłem po mokrym i sprowokowałem by przód chciał uciec.

Niektórzy piszą, że kilkusekundowe przytrzymanie guzika DSC sprawia, że trójkąt zapala się na czerwono i cała kontrola trakcji (asc) razem ze stabilizacją toru jazdy (esp) zostaje odłączona. Ciekawe muszę sprawdzić jeszcze raz ale to jak będzie śnieg.

_________________
Moje BMW E46 330i
viewtopic.php?f=6&t=120047


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 12 stycznia 2012, 18:15 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
CBC nie będzie też sterowało za pośrednictwem hebli na tylnej osi przepływem momentu przez dyfer? Oprócz dławienia przepustnicą, w opcji ASC+T wyraźnie czuć hamowanie tylnego koła po wewnętrznej (najczęściej, tam jest słabsza przyczepność). Albo to będzie oddzielny system, o którym nie wspomniano). Ale skoro przyhamowuje tylne koła indywidualnie podczas hamowania na łukach, dlaczego nie miałoby tego robić podczas przyspieszania?
Słyszałem jeszcze o czymś takim jak BAS, czyli wspomaganie nagłego awaryjnego hamowania. Nie jestem jednak na 100% pewny jak to działa.
No i czy E46 wychodziły z ASC bez T? Bo z tego co wiem, to E39 nie. ASC+T było standardem, a DSC opcją, po lifcie, lub chwilę przed w topowych jednostkach DSC było standardem.

W samochodach w których ja jeździłem, nigdy nie zaobserwowałem jakiegoś pełniejszego WYŁĄCZENIA systemów po dłuższym naciśnięciu. Zarówno w E38 jaki i w kilku E39, E46 i jednej Z4 zarówno w DSC jak i ASC+T po długim naciśnięciu, system się aktywował, lampka gasła i jedyne co, to przycisk pozostawał martwy do następnego restartu silnika.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 12 stycznia 2012, 23:16 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 885
Moje BMW: F10 535d +
właśnie, mam pytanie, mam E39 520i z przed liftingu, i szczerze jeszcze nie wiem czy mam ASC czy ASC +T. Nigdy nie przytrzymywalem na dlużej tego przycisku, może ktoś wie na 100% czy E39 wychodzily w samym ASC czy tylko z ASC +T ?

jeśli miałbym ASC+T to po przytrzymaniu ma mi sie zapalić dodatkowa kontrolka tak ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 11 grudnia 2013, 09:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
raz piszecie o pomaraczowej dla CBC a drugi raz o nie zaswieceniu czerwonej jako od CBC, wiec w koncu jaki kolor przy jakim wyposazeniu jest i pojawia sie przy dlugim nacisnieciu? dwa sie pojawiaja tzn pomaranczowy, a w innych czerwony czy caly czas piszemy o pomaranczowej lampce ABL widocznej przy lampkach od recznego pojawiajacej sie tylko w opcji ASC+T przy rozlaczaniu CBC?

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] asc pytanie
PostNapisane: 11 grudnia 2013, 09:52 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
Roger-Nysa napisał(a):
Lampka ABL (ogólne lampka ostrzegawcza hamulca) monitoruje trzy różne funkcje i zapala się gdy!!!
Hamulec ręczny jest zaciągnięty (na czerwono)
Poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest zbyt niski
Gdy system CBC i EBV są wyłączone. A można je wyłączyć przytrzymując dłużej przycisk „ASC” (zapala się na pomarańczowo)
Czerwony wykrzyknik nie zapali się wszystkim tym którzy nie posiadają potocznie nazywanego „T” czyli CBC i EBV pomimo dłuższego przytrzymania przycisku "ASC"


Rozumiem, ze przy braku ASC+T, czyli samymm ASC nie zapali sie czerwona lampka a pomaranczowa bedzie?
Natomiast przy ASC+T beda kontrolka od ASC na srodki licznika, czerwony wykrzyknik jak od recznego i lampka hamulca tak? Na pewno tak?

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Ostatnio edytowano 11 grudnia 2013, 09:58 przez pawelos666, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL