Dzień dobry.
Poruszę tutaj temat "apetytu" na olej silników M54.
Silniki M54 były produkowane w trzech wersjach:
1. M54 B22 (pojemność 2171 cm3)
2. M54 B25 (pojemność 2494 cm3)
3. M54 B30 (pojemność 2979 cm3)
Zapewne każdy użytkownik takiego silnika narzeka na wysokie zużycie oleju silnikowego.
Typowe zużycie oleju dla silników M54 wynosi +/- 1L na 10 tyś. km. (przy przebiegach mniejszych niż 150 tyś km. spalanie oleju jest mniejsze)
Czyli załóżmy:
Wymieniłem olej, na bagnecie mam stan "max". Skasowałem inspekcję olejową i sobie tak jeżdżę, aż inspekcja powie mi o zbliżającym się terminie wymiany oleju. Po upływie ok. 10 tyś. km wyciągam bagnet i co widzę? Stan oleju jest na "min" lub poniżej minimum. Różnica na bagnecie między "min" a "max" to ok. 1L.
Nie ma się tutaj czym przejmować.
Lecz pewnie wielu z Was będzie się pytać - jak to w silniku BMW takie duże zużycie oleju?
No niestety moi drodzy. BMW popełniło pewien błąd techniczny.
Zastosowali wadliwe uszczelniacze zaworów. To jest główna przyczyna takiego zużycia oleju.
Oczywiście mogą być wycieki oleju (np. przy przegrzaniu), ale dosyć rzadko się to zdarza.
Zarząd BMW dopatrzył się swojego błędu i od roku 2002 silniki te są już pozbawione tej wady.
W silnikach po 2002 roku zużycie to wynosi ok. 0,3l - 0,5l na 10 tyś km.
Oczywiście można z tym jeździć, nic się nie stanie. (No może prawie nic

, czasami zatyka się katalizator, ale mamy na to sposób

)
Aby zminimalizować straty oleju zaleca się:
1. Remont silnika (wymiana uszczelniaczy) koszt 1500zł.
2. Używanie dobrego oleju (a nie jakieś gówno z biedronki

) Mam tutaj na myśli firmę Motul lub Valvoline . Oleje tej marki są idealne do silników BMW (w pozytywnym znaczeniu). Najlepiej lać olej 10W-60 lub 15W-50. Raczej półsyntetyczne. Chyba że ktoś ma mniej niż 100 tyś. km na liczniku to wtedy zaleca się syntetyczny.
3. Nie kręcić cały czas silnika do odcięcia. Wtedy spalanie oleju drastycznie wzrośnie.
Oczywiście polecam oględziny silnika pod kątem wycieków. Ale rzadko się to zdarza w M54. Częściej w dieslach.
Oczywiście polecam raz na jakiś czas wybrać się na diagnostykę oraz SZANOWAĆ i DBAĆ, a Wasze BMW odwdzięczy się Wam za to bezawaryjną jazdą.
Podam jeszcze ilości oleju (ile gdzie wchodzi) [M54, E46]
Silnik: 6,50 litra (M54 B22)
Dyferencjał: 1,00 litr
Skrzynia biegów (manualna): 1,10 litra
Płyn hamulcowy: 1,00 litr
Pozdrawiam wszystkich szczęśliwych i tych mniej szczęśliwych posiadaczy BMW.
