BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 czerwca 2025, 14:19

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 7 marca 2010, 09:51 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
Wymienialem wczoraj drazek kierowniczy w moim pojezdzie, bo mi wyszlo na przegladzie ze ma luzy.
Jak wiadomo, po takim zabiegu nalezy zrobic zbierznosc. Pojechalem do BMW Inchcape Motor we Wrocku a pan z serwisu wylatuje mi z kwota 500zł za zbierznosc :szok:. Tak wiec pojechalem do domu.
Tyle tytułem wstępu. Pojechalem do bmw, bo nie wiem jak w innych miejsca zrobia dobrze zbierznosc w zawieszniu M-technik.
Czy kola sa osadzone pod wiekszym katem przez to ze wahacz ma inny kat sworznia niz standard?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 7 marca 2010, 19:11 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1202
Lokalizacja: NDM
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47TUD20
też się dołączam do pytania bo nie wiem dokładnie na co wpływa ten zmieniony wahacz (a konkretnie tylko jeden sworzeń osadzony pod innym kątem)

ale tak na logikę rozumuje to tak (tak łopatologicznie tłumaczę bo sam tylko tak rozumiem :P )...

tutaj obrazek :wstyd:

Obrazek

belka (czerwona kreska) jest jedna czy to dla zawieszenia standardowego czy też m-pakietowego
wahacz (czarna kreska) jak wiadomo poza belką łączy się z piastą oraz z tuleją (tam z tyłu)
tuleja również czy to m-technik czy seria znajduję się w tym samym miejscu i jest taka sama...

i tak oto przy zawieszeniu m-technik mamy krótsze sprężyny czyli zmienia nam się położenie piasty a w związku tym wahacz biegnie inaczej w stosunku do belki - więc aby sworzeń (niebieska kreska) wpasował się w otwór w belce musi być osadzony pod bardziej ostrym kątem

wychodziłoby na to że to inne osadzenie sworznia to jest tylko dostosowanie do obniżonego zawieszenia - sworzeń jest tak osadzony by miał nadal spory zakres ruchu w obu kierunkach (czyt. góra-dół)

można też wyciągnąć wniosek że w przypadku montowania krótszych springów do seryjnych wahaczy, sworzeń będzie już na starcie "przekrzywiony" - czyli teoretycznie powinien się szybciej wybijać gdy koła pójdą jeszcze bardziej do góry aniżeli w przypadku wahacza m-technik którego to sworzeń ma większy zakres ruchu w tym kierunku

teoria pokazuje iż należałoby montować wahacze m-pakietowe zawsze w przypadku obniżania auta.... w praktyce wiele osób robi pokaźną glebę (sporo więcej aniżeli te 25mm) i chyba nie skarżą się na nadmierne wybijanie sworzni....

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 9 marca 2010, 17:38 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
Bylem i zrobiłem zbieżność (kurde, jak moglem napisac przez "rz"). W urzadzeniu ustawialo sie zawieszenie zwykle, sport, x-drive. Po pomiarze wyszlo mi ze przod jako tako, ale tyl mialem znacznie rozjechany. Faceci pałowali sie troche z poustawianiem tego, ale w koncu ustawili (patrzyli na nieobciazonym i obciazonym samochodzie) i szczerze mowiac wyczuwam roznice na +. Troszke lepiej jakby sie auto prowadzilo, precyzyjniej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 15 maja 2010, 13:38 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
bastaz napisał(a):
Bylem i zrobiłem zbieżność (kurde, jak moglem napisac przez "rz"). W urzadzeniu ustawialo sie zawieszenie zwykle, sport, x-drive. Po pomiarze wyszlo mi ze przod jako tako, ale tyl mialem znacznie rozjechany. Faceci pałowali sie troche z poustawianiem tego, ale w koncu ustawili (patrzyli na nieobciazonym i obciazonym samochodzie) i szczerze mowiac wyczuwam roznice na +. Troszke lepiej jakby sie auto prowadzilo, precyzyjniej.

no tak ale skoro wachacz ma inne kąty to skad wiesz ze masz dobrze ustawione?
sam z tym walcze, bylem ustawiac zbierznosc i mieli w maszynie tylko do zawieszenia seryjnego i sportowego (obnizone o bodajrze 20mm wzgedem serii) a o Mtechniku ani wzmianki.
ustawili mi geometrie na sportowe zwieszenie, wszystko na zielono a auto powyrzej 120km/h prowadzi sie nie stabilnie. cos tam poprawili i jest gorzej. ma ktos linka jakie powinny byc kąty dla takiego zawieszenia?

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 15 maja 2010, 16:50 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1202
Lokalizacja: NDM
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47TUD20
Santino napisał(a):
mieli w maszynie tylko do zawieszenia seryjnego i sportowego (obnizone o bodajrze 20mm wzgedem serii) a o Mtechniku ani wzmianki


no a to sportowe to może właśnie o m-pakietowe chodziło??

co prawda m-pakiet to nie jest 20mm tylko.... mniej. Tam wyżej napisałem coś o "25 mm" (bo takie wartości najczęściej się słyszało) jednak naprawdę jest to obniżenie o 15mm z przodu i 16mm z tyłu (wg TISa)

poszukam swojej starej kartki z geometrią (która nawiasem mówiąc źle wyszła) i zobaczę co tam mam napisane... czy mam tam napisane "zawieszenie m-sport" czy coś w tym rodzaju....

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 15 maja 2010, 16:56 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 663
Lokalizacja: [ LB ***** ]
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=79102
bastaz napisał(a):
nie wiem jak w innych miejsca zrobia dobrze zbierznosc w zawieszniu M-technik.

Jak wymieniałem swoje wahacze i ustawiałem geometrię, to ustawiono mi chyba na normalny zawias :niepewny: , bo nic nie wspomniano, że trzeba ustawiać inaczej niżeli w standardowym, ale jeździ się normalnie :zdziwko:

_________________
E46 330Ci CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 16 maja 2010, 10:03 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
Niedawno znow robilem zbieznosc (mialem wymieniane plywajace z tylu i drugi drazek kierowniczy). Bylem w innym zakladzie i typ na pustym aucie z polowa baku ustawil mi na standardowe zawieszenie, bo po obciazeniu bedzie dobrze, bo wg instrukcji (gdzies mialem wykaz kątów, ale nie moge w tej chwili znaleźć) auto powinno byc obciazone po 68kg na przednich fotelach, tyle samo z tylu na srodku, pelny bak i 20kg w bagazniku.
Roznica pomiedzy zwyklym a sport to tylko ciut wieksze pochylenie kol /--\.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 16 maja 2010, 15:28 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
ok czyli wachacze Mpakietowe maja inny kat sworznia, i na jakie wartosci to wplywa?
kąt pochylenia koła? kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy?
czy jak geometria zostanie ustawiona pod sportowe zawieszenie to czy auto bedzie sie prowadzic normalnie?

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 16 maja 2010, 18:34 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 485
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.
Moje BMW: e60
Kod silnika: M57/TU
witam, w swojej e36 tez mam m-pakietowe zawieszenie o czym jeszcze rok temu nie wiedzialem i mialem zbieznosc ustawiona na standardowe zawieszenie, auto prowadzilo sie tragicznie, sprawdzane bylo wszystko co moze byc tego przyczyna...rozwiazanie przyszlo jakies pol roku po tym jak ustawilem zbieznosc, rozkodowalem VIN i okazalo sie, ze mam m-pakietowe zawieszenie i jak sie okazalo katy ustawien znacznie sie roznia od serii i teraz autko prowadzi sie rewelacyjnie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 16 maja 2010, 20:11 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=416660

pod tym linkiem sa ustawienia dla e46. Wahacz ma inny kat bo sa krotsze sprezyny takze sworzen jest w normalnej pozycji (w normalnym wahaczu byl by wygiety).


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 16 maja 2010, 21:42 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1202
Lokalizacja: NDM
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47TUD20
no wreszcie jakieś konkretne wartości, :ok: bastaz,

jak też można się było spodziewać kąty dla zbieżności takie same, a kąty pochylenia koła naturalnie inne

tylko tutaj lekki szok :szok: - w przypadku zawieszenia sportowego camber na przedniej osi na plusie ??

coś tu jest nie tak.... chyba tam powinien być MINUS przed tym 43'

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 11:41 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
oo super wklejam link do pdfa z ustawieniami dla e46 coupe z sport zawieszeniem i kolami 17 cali
http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1195933950

tylko teraz pytanie jesli ja mam 19 cali i zawieszenei obnizone na oko o 55m przod i 35mm tyl?

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 13:40 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1202
Lokalizacja: NDM
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47TUD20
ja coś niedokładnie patrzyłem ale tam niżej ktoś wkleił załącznik w którym już się wszystko zgadza (camber na przedniej osi na minusie czyli tak jak mi się wydawało) :)
http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1187960021
i nawet to w TISie znalazłem :)

Santino, rozmiar koła nie wpływa na ustawienia kątów geometrii, w tym twoim linku jest podana ta informacja gdyż mierzona była wysokość zawieszenia (btw po wynikach można wywnioskować, że gościu z tyłu zrobił sobie niezłą kozę - dla sportowego powinno być 554mm, dla seryjnego 570mm a u niego jest 577mm)

co do niestandardowego obniżenia to hmm wątpliwa sprawa byś znalazł konkretne wartości do których należy się stosować....
wiadomo, że zbieżność zostaje taka sama a co do kąta pochylenia koła... logicznym jest, że po obniżeniu wartość ta będzie bardziej na minusie

nie wiem czy można by kombinować w ten sposób, że jeśli dla serii np. caber z przodu to -20', dla obniżenia 15mm (m-sport) to -43' to dla obniżenia -30mm wyszłoby -66' :suchy:

tak czy owak patrząc na wiele tuningowanych wozów gdzie robią sobie po 5st na minusie i jakoś tym jeżdżą to chyba ważniejszym jest by wartości dla koła prawego i lewego były sobie jak najbliższe :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbierzność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 17:12 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
w tym momecie mam geometrie taka
Obrazek
czyli jak mozna zauwazyc i geometria jest ustawiona zle (miala byc ustawiona pod m technik i kolo 19) i wartosci pozadane sa inne niz te co mozna znalezc pod tym linkiem ze stanow
http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1195933950

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 19:45 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
A samochod miales obciazony wlasciwie? Bo szczerze mowiac, nie wime czy ktos w Polsce robi zbieznosc tak jak powinna byc robiona czyli z obciazeniem samochodu jak tu:
http://forum.e46fanatics.com/attachment ... 1163114947


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 20:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
nie wiem czy byl obciazony. tak czy inaczej jest gleba ok -55 / -35 tak wiec mozna powiedziec ze obciazenie bylo wieksze niz BMW przewiduje :P

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 20:55 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1202
Lokalizacja: NDM
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47TUD20
Santino, co do twojego linku to trochę dziwne te ustawienia "taget" - inne dla prawego i lewego ? :orany: .... lepiej wzoruj się na tym podanym przeze mnie bo to oryginalny skan z TISa :)

co do twojej geometrii, owszem wartości odbiegają od tych dla m-technika (tzn. zbieżność jest ok ale wartości dla cambera i castera są inne)

nie można jednak powiedzieć, że została ona całkowicie źle wykonana....

zbieżność z przodu masz ok (akurat +14')
z tyłu mogłaby być mniejsza (co prawda całkowita mieści się w przedziale to jednak połówkowa na prawym mogłaby być mniejsza)

kąt pochylenia koła na przedniej osi jak wiadomo w e46 jest nieregulowany - więc co byś nie miał w zaleceniach to i tak zostanie to co jest, dla m-sport jest to -0,43 ale ty masz obniżone nie 15mm a 55mm więc wartości -1st40' wydają się ok (ważne że nie ma dużych rozbieżności między prawą a lewą)
jednak z tyłu masz to ewidentnie źle ustawione, dla m-sport jest to -2st04' a w przypadku twojego obniżenia można by zrobić jeszcze mniej np. -3st..... u Ciebie tylne koła stoją zdecydowanie zbyt pionowo i tutaj doszukiwałbym się twoich problemów z jazdą

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 17 maja 2010, 21:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
tzn jak dostalem robilem pierwszy raz geometrie to dostalem wydruk dla e46 cabrio ze sportowym zawieszeniem i wszystkie wartosci byly na zielono. dopiero jak im powiedzialem ze zle sie prowadzi zaczeli poprawiac i wyszlo to co na fotkach.
tak teraz kombinuje i przygladam sie fotce gwintu kolegi FK i widze ze on ma lacznik stabilizatora krotszy niz ja, ktory dostalem od sprzedawcy do mojego weiteca bylem w garazu i na oko moj drazek wystaje poza spod amora
Obrazek
a tutaj foto o ktorym pisalem powiekszylem je i zmierzylem lacznik linijka
Obrazek
czy jest mozliwe ze mam za dlugi lacznik stabilizatora i jest lozniejszy niz tylni. dlatego jak jade szybciej to jest roznica sztywnosci stabiliatorow i autem buja przy ruchach kierownica?
kolega napisale ze jego drazek z tego co pamieta ma 16cm. musze jutro odkrecic kolo i sprawdzic swoj
dodam tylko ze auto nie sciaga ani nic takiego. przy niskich predkosciach prowadzi sie dobrze. dopiero jak przekrocze 120km/h i rusze kiera lewo-prawo to autem jeszcze chwilke buja mimo ze kiere trzymam juz prosto.
tak wiec ja od dzis obstawiam wlasnie te laczniki, jeszcze tylko jutro odkrece kolo i je zmierze dokladnie, i upewnei sie czy np takie jak ma FK powinny byc rowniez do np weiteca

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 18 maja 2010, 07:01 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
marcin87k napisał(a):
kąt pochylenia koła na przedniej osi jak wiadomo w e46 jest nieregulowany - więc co byś nie miał w zaleceniach to i tak zostanie to co jest, dla m-sport jest to -0,43 ale ty masz obniżone nie 15mm a 55mm więc wartości -1st40' wydają się ok (ważne że nie ma dużych rozbieżności między prawą a lewą)jednak z tyłu masz to ewidentnie źle ustawione, dla m-sport jest to -2st04' a w przypadku twojego obniżenia można by zrobić jeszcze mniej np. -3st..... u Ciebie tylne koła stoją zdecydowanie zbyt pionowo i tutaj doszukiwałbym się twoich problemów z jazdą


Jest regulowany (patrz na moj link z e46 fanatics) ale raczej bym tego nie ruszal, bo mozna sobie zepsuc.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] Zbieżność w zawieszeniu M-Pakietowym
PostNapisane: 18 maja 2010, 10:56 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1202
Lokalizacja: NDM
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47TUD20
no że, jakoś się da wyregulować na fasolkach to ja wiem - nie mniej jednak domyślnie nie zostało to przewidziane a poza tym to raczej precyzyjne nie jest....
jeżeli ktoś koniecznie chce mieć regulację kątów pochylenia koła to tylko camber-plate'y :cool:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL