Drogowe, dzienne i przeciwmgłowe. Sprawdź, w jakich sytuacjach można te światła włączyć i nie narazić się na mandat przy spotkaniu z drogówką.
Kiedy światła mijania, a kiedy dzienne? Kiedy można włączyć halogeny?
Używanie świateł przez całą dobę to w Polsce obowiązek. Jazda bez nich oznacza mandat 100 zł jeśli zostaniemy przyłapani w dzień i 200 zł w nocy. A jak sprawa wygląda w przypadku konkretnych rodzajów oświetlenia: dziennego, drogowego i przeciwmgłowego?
Światła do jazdy dziennej mogą być użyte zamiast świateł mijania od świtu do zmierzchu. Nie można z nich korzystać w dzień, jeśli przejrzystość powietrza jest ograniczona np. mgłą czy deszczem. Pamiętajmy także o włączeniu świateł mijania gdy przejeżdżamy przez tunel. Nierespektowanie tych nakazów może nas kosztować 200 zł.
Od zmierzchu do świtu można używać świateł drogowych (tzw. długich) pod warunkiem, że droga nie jest oświetlona (nie ma znaczenia, czy jest to obszar zabudowany czy niezabudowany). W tym przypadku także są ograniczenia. Światła drogowe trzeba wyłączyć, jeśli zauważymy inny pojazd najeżdżający z przeciwka, przy czym jeżeli już wcześniej wyłączył on "długie", musimy zrobić to samo nawet gdy jeszcze go nie oślepiamy. Świateł drogowych nie można używać także podczas zbliżania się do pojazdu poprzedzającego.
Zakaz oślepiania istniej także w przypadku zorganizowanej kolumny pieszych, ale zgodnie z przepisami przy pojedynczym pieszym już tego obowiązku nie ma. Jeżeli przy drodze poruszają się tramwaje, pociągi lub statki, także trzeba wyłączyć światła drogowe jeśli może to spowodować oślepienie. Za nieprawidłowe używanie świateł drogowych grozi 200 zł mandatu.
Przy ograniczonej przejrzystości powietrza (np. mgła, deszcz, śnieżyca, a nawet zadymienie), oprócz świateł mijania można użyć świateł przeciwmgłowych przednich. Przepisy dopuszczają korzystanie z tych świateł także podczas normalnej widoczności w nocy. Warunkiem jest pojawienie się na drodze znaku "Niebezpieczny zakręt", a pod nim tabliczki "Droga kręta". Najczęściej takie odcinki tras można spotkać w górach. Jazda na światłach przeciwmgłowych kiedy nie jest to dozwolone oznacza 100-złotowy mandat.
Tylnych świateł przeciwmgłowych można używać, gdy widoczność jest ograniczona do 50 m. W praktyce takie warunki występują tyko podczas bardzo gęstej mgły lub intensywnej śnieżycy. Trzeba pamiętać o natychmiastowym wyłączeniu tylnych świateł przeciwmgłowych, jeśli widoczność się poprawi ponieważ oślepiamy nimi innych kierowców. Jeżeli nie będziemy o tym pamiętali - dostaniemy 100 zł mandatu.
Dzienne
Korzystanie z nich jest dozwolone tylko podczas dnia i przy dobrej przejrzystości powietrza tzn. bez mgły, deszczu czy śniegu. W trakcie jazdy w tunelu trzeba koniecznie włączyć światła mijania.
Teraz chcieliśmy pomóc osobom, które nie mogą zdzierżyć faktu, że podczas jazdy w dzień bezsensownie palą się tylne światła pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjne czy też deski rozdzielczej.
Sposobem, by to obejść jest montaż świateł do jazdy dziennej. Jeszcze niedawno był z tym problem - polskie przepisy wymagały, by podczas jazdy na światłach dziennych paliły się światła pozycyjne. Było to sprzeczne z prawodawstwem unijnym (Regulaminem nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ), które jest nadrzędne dla prawa polskiego. Pisaliśmy o tym w tekście Światła. A co z tylnymi?.
Od niedawna jednak sytuacja się zmieniła. Rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja tego roku, opublikowane w Dzienniku Ustaw z 20 maja, zmieniło obowiązujące przepisy, dostosowując je do europejskich norm prawnych.
Jak więc obecnie wygląda sytuacja ze światłami do jazdy dziennej?
Przepisy mówią, że światła te mają świecić na biało, mają być dwa, umieszczone muszą być nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu samochodu, a odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm. Światła nie mogą być niżej niż 25 cm ani wyżej niż 1,5 m nad asfaltem, nie mogą również powodować olśnienia innych kierujących.
To jednak nie wszystkie wymogi. Światła do jazdy dziennej powinny się włączać automatycznie po przekręceniu kluczyka (włączeniu zapłonu), ale powinny się również automatycznie wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. Ustawodawca mówi również wprost, że przednie, boczne (o ile są) i tylne światła pozycyjne oraz obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie musi się włączać podczas jazdy na światłach dziennych.
W tym miejscu zaznaczono również, że w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do końca tego roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, by nie trzeba było przerabiać instalacji w samochodach, w których założono światła do jazdy dziennej według wcześniej obowiązujących, polskich przepisów.
Podsumowując, obecnie nie ma już żadnych kontrowersji dotyczących świateł dziennych. Można je używać i wówczas tylne światła pozycyjne mogą się świecić, ale równie dobrze - nie muszą. Natomiast w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy począwszy od przyszłego roku światła dzienne będą musiały świecić się już samodzielnie - bez włączania tylnych świateł pozycyjnych.
I tu sie wtrace z informacja, ze np. w E39 jezeli posiadamy LCM II lub nowszy mozna zaprogramowac swiatla do jazdy dziennej w wersji US, ktore zapalaja sie razem z zaplonem i sa to dlugie swiecace na 40% mocy. W ustawieniu 0 swieca tylko dlugie, nieaktywne jest podswietlenie deski, pozycyjne oraz podswietlenie tablicy.
Drogowe
Ze świateł "długich" można korzystać tylko nocą i to zarówno na terenie niezabudowanym jak i zabudowanym, o ile droga nie jest oświetlona. Warunkiem jest nieoślepianie innych kierowców.
Przeciwmgłowe przednie
Ten rodzaj świateł można włączyć podczas ograniczonej widoczności np. we mgle, podczas deszczu i śnieżycy. Dozwolone jest też używanie świateł nocą przy dobrej widoczności, gdy jest znak "droga kręta".
Przeciwmgłowe tylne
W tym przypadku przepisy bardzo precyzyjnie określają, kiedy można ich używać - jeśli przejrzystość powietrza jest mniejsza niż 50 m. W praktyce dotyczy to bardzo gęstej mgły lub intensywnych opadów śniegu.
Źródło:
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosc ... 487384,415