BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 1 maja 2025, 08:43

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 16:46 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 41
Lokalizacja: Wielkopolska
Moje BMW: e36 325i coupe
Kod silnika: M50B25
Witam,
Czy mając dwa identyczne bmw z takim samym silnikiem, z tym, że jeden jest wyposażony w szperę załużmy 25%, wystawiając je do wyścigu typu drag ten ze szperą będzie wolniejszy?
Czy szpera spowalnia samochód (większe tarcie wewnętrzne)?
Sprawdzał może ktoś, albo robił taką konfrontację z samochodem wyposażonym w szperę i bez szpery (chodzi tylko i wyłącznie o wyścig równoległy)?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 16:59 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Egzemplarz ze szperą łatwiej złapie trakcję, więc... ;-)

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 17:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Pamietaj tez o przelozeniu glownym, ktore ma wplyw na predkosci osiagane na poszczegolnych biegach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 17:45 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 41
Lokalizacja: Wielkopolska
Moje BMW: e36 325i coupe
Kod silnika: M50B25
Przełożenia oczywiście są takie same, co do trakcji, to się zgodzę, ale np BMW 325i nie ma aż takiego momentu obrotowego, żeby koła przy płaskim starcie typu drag aż tak buksowały, więc start ze szperą i bez będzie porównywalny, ze wskazaniem na samochód ze szperą, wszystko zależy oczywiście od kierownika, ale potem, przy złapaniu trakcji?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 19:21 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1762
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E60 M5; F10 520d LCI
Kod silnika: S85, B47
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=169226
Przy zlapaniu trakcji jest to samo, moja poczatkowo nie miala szpery, potem dolozylem i nie odczulem zadnych negatywnych efektow


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 20:13 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2516
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Goliasz, auto bez szpery nie powinno miec zadnych szans z autem ze szpera. 325i ktore ma ze 245Nm czy cus- na jedynce bez szpery moze mocno zabuksowac jednym kolem i po zawodach.
ogolnie szpera rulez, tylko szpera i jeszcze raz szpera.
Do wyscigow rownoleglych szpera jest obowiazkowa moim zdaniem!!! przy mocy wiekeszej niz 100KM.
Scignij sie na mokro bez szpery z autem ze szpera o tej samej mocy, w skrajnym przypadku, ruszysz z predkoscia zolwia czy tam weza...

Szpera nie dziala wogle na wprost gdy kola nie miela!!! Znasz zasade dzialania mechanizmu rozniecowego? Zostal stworzony by ulatwic jazde po luku, nie po prostej, wiec mechanizm roznicowy ze szpera czy bez dziala tylko na luku lub przy uslizgu kol.

i tak: :!: szpera przy uslizgu zawsze pomaga :!:
:!: szpera przy jezdzie na wprost nie dziala (gdy kola nie buksują) :!:
Rozumisz??? :)

Ja w 325i E30 ktore ma z 222Nm gdy trzyma fabryke poczatkowo nie mialem szpery, to sobie wlosy z glowy wyrywalem, bo auto gubilo trakcje na jedynce i dwojce non stop. Po zalozeniu szpery nawet jak zabuksowalo to rwalo do przodu jak glupie.
Od tamtego momentu BMW bez szpery nie chce nawet widziec, nie ma wogle porownania...

Dlaczego niemcy domawiali sobie do E32 szpere? zeby driftowac? :szok: Nie, zeby auto na wprost sie napedzalo a nie mielilo zalosnie... ;)

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 22:12 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 41
Lokalizacja: Wielkopolska
Moje BMW: e36 325i coupe
Kod silnika: M50B25
Pablo325i napisał(a):
Goliasz, auto bez szpery nie powinno miec zadnych szans z autem ze szpera. 325i ktore ma ze 245Nm czy cus- na jedynce bez szpery moze mocno zabuksowac jednym kolem i po zawodach.
ogolnie szpera rulez, tylko szpera i jeszcze raz szpera.
Do wyscigow rownoleglych szpera jest obowiazkowa moim zdaniem!!! przy mocy wiekeszej niz 100KM.
Scignij sie na mokro bez szpery z autem ze szpera o tej samej mocy, w skrajnym przypadku, ruszysz z predkoscia zolwia czy tam weza...

Szpera nie dziala wogle na wprost gdy kola nie miela!!! Znasz zasade dzialania mechanizmu rozniecowego? Zostal stworzony by ulatwic jazde po luku, nie po prostej, wiec mechanizm roznicowy ze szpera czy bez dziala tylko na luku lub przy uslizgu kol.

i tak: :!: szpera przy uslizgu zawsze pomaga :!:
:!: szpera przy jezdzie na wprost nie dziala (gdy kola nie buksują) :!:
Rozumisz??? :)

Ja w 325i E30 ktore ma z 222Nm gdy trzyma fabryke poczatkowo nie mialem szpery, to sobie wlosy z glowy wyrywalem, bo auto gubilo trakcje na jedynce i dwojce non stop. Po zalozeniu szpery nawet jak zabuksowalo to rwalo do przodu jak glupie.
Od tamtego momentu BMW bez szpery nie chce nawet widziec, nie ma wogle porownania...

Dlaczego niemcy domawiali sobie do E32 szpere? zeby driftowac? :szok: Nie, zeby auto na wprost sie napedzalo a nie mielilo zalosnie... ;)


:D Ja także na szczęście mam szperę i bardzo sobie to chwalę, a posta założyłem dlatego, że nie mam doświadczenia z tego typu mechanizmem, a jeden gościu (niby mechanik :zdegustowany: ) nagadał mi o zwiększonym tarciu wewnętrznym i większych stratach mocy na kołach przy tego typu mechanizmach różnicowych, co zasiało we mnie wątpliwość i stąd ten wywód. :niepewny:
Kolega ma e36 qp M50b20 bez szpery i jak chce zabuksować, to "jedno koło dostaje ataku szału", a drugie stoi w miejscu i to prawie za każdym razem. No cóż, podpisuję się pod powyższym, bardziej doświadczonym kolegą. :ok:
Swoją drogą jakiś czas temu widziałem, jak kolega palił gumę sharanem VR6 (jakieś 170 KM) i odziwo brały mu dwa koła równo przez jakieś parędziesiąt metrów :szok: (a szpery, 3 innych tego typu wynalazków na pewno nie ma - tylko otwarty dyfer), no ale przy tylnym napędzie otwarty dyfer to porażka.
Pozdrawiam zeszperowanych!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 22:27 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 2597
Lokalizacja: D_S_W
Moje BMW: E 36 sedan
Kod silnika: M50b25v
Garaż: Posiada to , to
szpera daje lepsza przyczepnosc bo jak kola zaboksuja to dwa naraz i szybciej sie ''pozbiera'' niz bez szpery .. kolo mniej dociazone traci przyczepnosc (boksujecw mechanizmie roznicowym bez szpery . ze szpera jak jedno bedzie mniej dosiazone to bez roznicy bo mechanizm jest zablokowany i obydwa beda sie krecic wiec start jestlepszy .. ale jak juz ktos napisal wyzej ze na prostej i twardej nawierzchni starty bez i ze szpera sa porownywalne

_________________
...BMW...Bez Dwoch Zdan...
Obrazek

Byla -- viewtopic.php?f=6&t=86211
Obecna -- viewtopic.php?f=6&t=128243


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 22:48 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 4141
Moje BMW: E38 | E36 Coupe
Kod silnika: M73TUB54 | M52B28
Garaż: .
E38
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=166487
E36
viewtopic.php?f=6&t=169815
DaRo25 napisał(a):
szpera daje lepsza przyczepnosc bo jak kola zaboksuja to dwa naraz

w sensie że:
przy jeździe na wprost trudniej stracić trakcje, a jak tracisz to na całej osi

w zakręcie również będzie trudniej, ale ze szperą prędzej stracisz trakcje na całej osi (w uślizg osi do zewnętrznej)
a zwykłym dyferencjale skończy się to najczęściej zabuksowaniem wewnętrznego koła, co jest przyjazne dla zwykłych użytkowników nie umiejących jeździć



DaRo25 napisał(a):
kolo mniej dociazone traci przyczepnosc (boksujecw mechanizmie roznicowym bez szpery . ze szpera jak jedno bedzie mniej dosiazone to bez roznicy bo mechanizm jest zablokowany i obydwa beda sie krecic wiec start jestlepszy

należało by dodać, że w szperze na to mniej dociążone koło (o mniejszej przyczepności) i tak trafia (w zależności od spięcia) większość momentu

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 22 lipca 2010, 23:17 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 2597
Lokalizacja: D_S_W
Moje BMW: E 36 sedan
Kod silnika: M50b25v
Garaż: Posiada to , to
no tak zgadzam sie .. a ze moment dostaje kolo (strona) mniej dociazona to wiadomo ..ale ze szpera to nie am roznicy bo trafia od razu na dwa ..co moze byc skutkiem uszkodzenia podzezpolu napedu ( gdy jedno kolo bedzie mocno dociazone i przy naglym szarpnieciu -niekoniecznie ale mozna cos uszkodzic)

_________________
...BMW...Bez Dwoch Zdan...
Obrazek

Byla -- viewtopic.php?f=6&t=86211
Obecna -- viewtopic.php?f=6&t=128243


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 00:29 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2516
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Oczywiscie mowimy tu o szperach plytkowych (ciernych) w zwyklych beemkach 25% w M-powerach 35% jak pamietam.
Ja mam zwykla plytkowa 25%...
Płytkowe mozna zaciesniac chyba dowolnie, znam wiele osob co 25% zaciesnily do 40% i sa bardzo zadowoleni :]

Byly tez szpery wiskotyczne (lepkosciowe) np w E30 325iX - mam taka szpere wyjeta z takowego auta.
Dziala ona jak visco na pompie wody silnika- spina sie pod wplywem temperatury, takie plynne zeszperowanie. Jak ja zagrzejesz to spina 100% czy tam 90%, bardzo mocno. Na wprost lecac np stala predkoscia 0% czy tam 5% bo zawsze troszke klei.
Niektorzy mowia ze te szpery "do niczego sie nie nadaja" i sie psuja (chwala swoje, a wysmiewaja cudze, typowe zjawisko). Ja ja uzytkuje i jest super!!! A pisza zle o nich Ci co nigdy jej nie mieli a nawet nie wiedza jak dziala.

Sa tez szpery z mechanizmem Torsena. Mozna je zaadoptowac do dyfra BMW (przewaznie wystepowaly w audi, vw). Moj kumpel ma taka szpere w 340i E30 i bardzo sobie chwali.

To takie małe info do tematu, ktore ktos moze uzupelnic, bo moja wiedza opiera sie jedynie na wlasnej jezdzie i kolegi z osiedla ;)

Ogólnie mocny silnik i brak szpery to małe nieporozumienie, Alpina np w E60 nie oferuje szpery, przez co w porownaniu z M5 E60 i chyba hartge czy tam schnitzer wypada bardzo blado.

Moim zdaniem: auta bez szpery nie można skontrować w uślizgu w sposob przewidywalny- nigdy nie wiadomo czy zamieli jedno kolo czy dwa...
Kupujcie szpery, mam jedna do sprzedania :rotfl:
Mechanizem roznicowy ze szpera jest prawie niezniszczalny, bez szpery poleci w jeden dzien, podczas nauki driftu ;) Lub nie poleci- do odwaznych swiat nalezy hehe (chodzi o drift a nie 2 baczki i do domu)

Mocny tył napęd bez szpery to jak auto bez kiery :hyhy: - jedzie dobrze, ale tylko na wprost ;)

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 09:49 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1762
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E60 M5; F10 520d LCI
Kod silnika: S85, B47
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=89&t=169226
Pablo325i napisał(a):
Oczywiscie mowimy tu o szperach plytkowych (ciernych) w zwyklych beemkach 25% w M-powerach 35% jak pamietam.


Wszystkie seryjne szpery w beemkach miały 25%


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 10:55 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2516
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
ryszard86 napisał(a):
Wszystkie seryjne szpery w beemkach miały 25%

ok, dzieki. Cos zle zapamietalem ;)

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 11:19 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 543
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e36 320i
Kod silnika: M52B20
czytam i czytam i chyba bedzie trzeba odlozyc na szpere :) 25% bo przy 2 litrach wiecej sie nie przyda :)

_________________
zobacz moje e36
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=69377


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 13:27 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 528
Lokalizacja: Łódzkie
Moje BMW: E36 328i
Kod silnika: M52B28
Ja tak samo choruje na szpere jeden dyferek już rozwaliłem no to powiem wam że jak różnicówka była na wykończeniu to auto pięknie bokiem latało a teraz założyłem drugi w bardzo dobrym stanie i auto nie chce juz tak bokiem chodzić często łapie tylko jedno koło :kwasny:
No a co do przełożeń to myśle że dobrze będzie wsadzić S3.07 lub S3.15 do m52b28 co o tym sądzicie może jakieś inne pomysły co do przełożeń? A jak ma się spalanie przy krótszym dyfrze?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 14:34 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 4141
Moje BMW: E38 | E36 Coupe
Kod silnika: M73TUB54 | M52B28
Garaż: .
E38
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=166487
E36
viewtopic.php?f=6&t=169815
ukanio328i napisał(a):
A jak ma się spalanie przy krótszym dyfrze?

przy 3.45 trasa, a tym bardzie autostrada to tragedia...
M50B20 jadąc równo 150km/h nie da rady zejść poniżej 10 litrów

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 16:28 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2516
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Czolg napisał(a):
chyba bedzie trzeba odlozyc na szpere

warto :) na deszczu sobie ladnie bokiem polatasz, jesli to Cie bawi :hyhy:

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 24 lipca 2010, 19:14 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 4141
Moje BMW: E38 | E36 Coupe
Kod silnika: M73TUB54 | M52B28
Garaż: .
E38
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=166487
E36
viewtopic.php?f=6&t=169815
Pablo325i napisał(a):
warto :) na deszczu sobie ladnie bokiem polatasz, jesli to Cie bawi :hyhy:

nawet nie do latanie bokiem, ale w deszczu a tym bardziej śniegu jeśli pan kierownik wie o co chodzi to to bardzo pomaga w kontroli nad autem, szczególnie w 2.8 :hyhy:
pozdr!

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 25 lipca 2010, 11:18 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2516
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
ukanio328i napisał(a):
A jak ma się spalanie przy krótszym dyfrze?

ja w E30 zmienilem z 3.73 na 3.91 i od razu spalanie wzroslo prawie 2 litry w warszawie, ale osiagi sie tak poprawily ze M20B25 wciagnalem lexusa rx400h :hyhy:
dopiero na trojce sie zaczalem wysuwac, ale to wlasnie dzieki 3.91 visco sperre

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Wolniejszy ze szperą?
PostNapisane: 27 lipca 2010, 00:12 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 40
Lokalizacja: Zabrze
Moje BMW: e36 coupe
Kod silnika: m50b25
ja wtrącę swoje 3 grosze odnośnie jazdy na wprost
jeśli chodzi o 1/4 mili , konkretne ustawki ,pomiary czasu gdzie jak wiadomo każda setna sekundy się liczy to auta ze szperą są na MEGA plusie
prosty przykład 2 takie same auta te same przełożenia itd. jedno ze szperą drugie bez
ze startu rolowanego pójdą niemal identycznie
jednak zazwyczaj startuje się z postoju i start wygląda następująco
auto bez szpery będzie mielić a te 2 wystrzeli powiedzmy o długość do przodu i tak zostanie już do końca wyścigu , więc nie mówcie że szpera przy 1/4 nie ma znaczenia
a co do oporów to pan Zenek z warsztatu trochę się pomylił z napędem na 4 koła :rotfl:
gdzie przy stałym 4x4 silnik musi napędzać 2 osie co daje już straty na mocy a szpera tak naprawdę rozdziela trochę równiej moc na osi i to wszystko (nie licząc tego że tak naprawdę jest stworzona do zakrętów zarówno w FWD jak i RWD :hyhy: )

_________________
odrobina rozkoszy --- >>> E36 coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL