Witam,
Wiele artykulow napisano nt. automatycznych skrzyn biegow i funkcji oraz mozliwosci jakie one posiadaja. Jako milosnik automatow przeczytalem wiele postow na tym i innych forach jednak wniosek jaki mi sie nasunal po dluzszej lekturze to "nic tak na 100% nie wiemy o naszych automatach". Pora rozwiac wszelkie watpliwosci...
Ochrona redukcji bieguOchrona redukcji biegu jest funkcja przeciwdzialajaca niechianej lub niewlasciwej redukcji biegu. Jezeli wybierak ASB (autmatyczna skrzynia biegow) zostanie przesunięty w pozycje nizszego biegu przy wysokiej predkosci pojazdu mogloby nastapic uszkodzenie silnika z uwagi na niezamierzone przekroczenie zakresu dopuszczalnych obrotow. Ochrona redukcji biegu zapobiega przekroczeniu zakresu dopuszczalnych obrotow silnika poprzez opoznienie lub odwolanie redukcji biegu dopoki predkosc pojazdu nie osiagnie wartosci znajdujacej sie w zakresie danego biegu, na ktory redukcja ma zostac dokonana. Wynikiem dzialania tej funkcji jest poprawa bezpieczenstwa jazdy poprzez zapobieganie niechianemu naglemu hamowaniu silnikiem.
Blokada (biegu) wstecznegoPodczas jazdy do przodu TCM (Transmission Control Module - modul sterowania skrzyni) zbloguje bieg wsteczny po przekroczeniu predkosci 3MPH aby zapobiec uszkodzeniu wewnetrznych elementow skrzyni. Wybierak ASB mozna ustawic w pozycji R, jednak bieg nie zostanie zmieniony na wsteczny w skrzyni. Jest to osiagane przez TCM poprzez hydraulike skrzyni. Skrzynia i pojazd beda zachowywac sie tak jakby wybierak ASB zostal ustawiony w pozycje N.
UWAGA!: Blokada wstecznego NIE DZIALA jezeli skrzynia pracuje w trybie awaryjnym!!!Tryb rozgrzewania silnikaPo zimnym starcie silnika punkty zmiany biegow zostaja zmodyfikowane aby podniesc obroty silnika podczas zmiany biegu. Pozwala to na szybsze rozgrzanie sie silnika i zmniejsza czas rozgrzewania katalizatora. TCM wykorzystuje pomiar temperatury oleju w skrzyni biegow do kontroli tej funkcji. Tryb rozgrzewania silnika zostaje przerwany jezeli:
* Predkosc pojazdu przekroczy 25MPH lub
* Temperatura oleju w skrzyni biegow przekroczy 60 stopni Celcjusza lub
* Minely trzy minuty od momentu rozpoczecia przez TCM programu rozgrzewania silnika
Zmiana biegu wywolana przez system kontroli trakcji ASC/DSCPodczas aktywacji ASC/DSC (wykrycie poslizgu, uslizgu itp.) moze nastapic zmiana biegu na wyzszy aby zwiekszyc efektywnosc dzialania kontorli trakcji. W zaleznosci od typu pojazdu, funkcja ta jest wywolywana poprzez szyne CAN lub dedykowany do tego przewod sygnalowy. W pozniejszych modelach, gdzie modul ASC/DSC jest podlaczony do szyny CAN sygnal ten jest wysylany do TCM poprzez szyne CAN.
Redukcja momentu obrotowegoAby umozliwic plynniejsza zmiane biegow oraz zmniejszyc obciazenie ASB, moment obrotowy silnika jest redukowany podczas zmiany biegu. Dokonywane jest to poprzez sygnal, ktory jest wyslany z TCM (EGS - Electronic Gear Shift) do ECM (Engine Control Module) (DME - Digital Motor Electronics) podczas zmiany biegu. ECM dokonuje natychmiastowej redukcji momentu na czas zmiany biegu. Cala operacja trwa kilka milisekund i jest niezauwazalna dla kierowcy. W zaleznosci od pojazdu sygnal redukcji momentu obrotowego jest wysylany poprzez dedykowany przewod lub poprzez szyne CAN.
Program awaryjny ASBProgram awaryjny skrzyni biegow jest inicjowany gdy wykryta zostanie usterka w skrzyni biegow lub w procesie zmiany biegow. Program awaryjny zapobiega niezamierzonemy zalaczaniu biegow i zapewnia bezpieczenstwo kierowcy. Nastepujace ustawienia sa aktywne podczas programu awaryjnego:
* Wszystkie cewki biegow sa odlaczone od zasilania poprzez wewnetrzne przekazniki TCM.
* Cewka regulacji cisnienia zostaje odlaczona od zasilania co skutkuje maksymalnym cisnieniem liniowym.
* Sprzeglo konwertera momentu zostaje wylaczone.
* Funkcja blokady biegu wstecznego zostaje odwolana.
* Cewka blokady wybieraka zostaje wylaczona.
* Zapala sie wskaznik bledu skrzyni biegow.
Wskaznik bledu skrzyni biegow rozni sie w zaleznosci od modelu, rocznika i wyposazenia. Podczas pracy w trybie awaryjnym skrzynia wybiera jeden z wyzszych biegow aby umozliwic doprowadzenie pojazdu do serwisu. W zaleznosci od zastosowania, skrzynia wybierze 3 lub 4 bieg (w 4 biegowych ASB) i 4 lub 5 bieg (w 5 biegowych ASB). Np. ASB A5S360R przelaczy na 5 bieg gdy wystapi awaria skrzyni oraz na 4 bieg gdy nastapi awaria zasilania modulu TCM. Poniewaz zanika cisnienie regulacyjne, zmiana biegu na bieg awaryjny bedzie nagla i gwaltowna, chyba ze skrzynia akurat znajduje sie na tym biegu.
Detekcja zalaczenia kompresora klimatyzacjiGdy zalacza sie kompresor klimatyzacji silnik znajduje sie pod dodatkowym obciazeniem. Aby dokonac kompensacji dodatkowego obciazenia TCM modyfikuje cisnienia liniowe i punkty zmiany biegow w ASB.
Blokada wybieraka ASBCewka blokady wybieraka ASB jest zamontowana w okolicach wybieraka i blokuje wybierak w pozycji P lub N podczas wlaczenia zaplonu (zaplon nie wlaczy sie, gdy wybierak znajduje sie w innej pozycji niz P lub N). Zapobiega to wybraniu biegu dopoki nie zostanie wcisniety pedal hamulca. Cewka jest aktywowana przelaczanym uziemnieniem z TCM. Zasilanie jest dostarczane przez wewnetrzne przekazniki TCM. Podczas programu awaryjnego ASB blokada wybieraka ASB nie dziala. W nowszych modelach blokada wybieraka ASB zostanie wlaczona gdy aktywny jest sygnal TD i wybierak pozostaje zablokowany powyzej 2500 RPM, niezaleznie od zastosowania hamulca. Zapobiega to np wkreceniu silnika na wysokie obroty w pozycji N i zmianie na pozycje D przy wysokich obrotach co moze skutkowac zniszczeniem skrzyni biegow.
Sprzeglo konwertera momentu obrotowegoPoniewaz wydajnosc konwertera momentu przy predkosci sprzegania wynosi ok 1.1 do 1, ma to negatywny wplyw na zuzycie paliwa. Aby zapobiegac temu sprzeglo konwertera momentu obrotowego zostalo wprowadzone na skrzyniach kontrolowanych EH (Electro-Hydraulic). Sprzeglo konwertera momentu blokuje turbine do obudowy konwertera, co tworzy mechaniczne polaczenie o wydajnosci 1:1. Moze to zostac osiagniete jedynie przy wyzszych predkosciach silnika. Przy niskiej predkosci obrotowej silnika sprzeglo konwertera momentu musi zostac odlaczone aby zapobiec zdlawieniu silnika. ASB BMW maja dwa sposoby kontroli sprzegla konwertera momentu w zaleznosci od typu skrzyni:
* A4S310/270R, 4HP22/24 EH, A5S310Z - W tych skrzyniach wykorzystuje sie dyskretny mechanizm kontroli sprzegla. Sprzeglo albo jest jest zalaczone albo wylaczone. Takie rozwiazanie powoduje, ze moment zalaczenia i wyalczenia sprzegla jest wyczuwalny dla kierowcy.
* A5S560Z, A5S440Z, A5S325Z, GA6HP26Z,A5S360/390R - Te skrzynie biegow wykorzystuja stopniowe podejscie do kontroli sprzegla konwertera momentu obrotowego. Skutkuje to plynna i niewyczuwalna aplikacje sprzegla konwertera momentu. Cewka sprzegla konwertera momentu jest kontrolowana przez modulacje szerokosci sygnalu.
I to by bylo na tyle... powyzsze zagadnienia to tematy najczesciej dyskutowane na wszelkich forach w aspekcie ASB.
Pozdrawiam i zycze satysfakcji z Waszej ASB

Hawk!
PS. Ktos zauwazyl ze w skrzyniach steptronik sa rozne pozycje wybieraka dla ustawienia manualnej zmiany biegow. W niektorych skrzyniach jest zmiana na wyzszy bieg poprzez wychylenie wybieraka do przodu a w niektorych na nizszy. Odpowiadajac na pytanie dlaczego tak jest i jaka jest prawidlowosc, BMW zmienilo to ustwaienie w 2001/2002. W skrzyniach do 2001 roku wybierak do przodu oznacza wyzszy bieg, w skrzyniach od 2002 roku wybierak do przodu oznacza redukcje biegu.