"Odpowietrzenie skrzyni korbowej popularnie nazywane odmą pełni bardzo ważną rolę w silniku. Uszkodzenie tego elementu może spowodować awarię jednostki napędowej.
W skrzyni korbowej, czyli kadłubie silnika, pod tłokami powstaje nadciśnienie w wyniku przedostawania się powietrza lub gazów spalinowych z komory spalania. Do prawidłowej pracy silnika potrzebne jest odpowietrzenie, które kieruje nagromadzone gazy z powrotem do cylindrów. Niedrożność odpowietrzenia pojawia się w odstojniku i usterka ta najczęściej występuje w wyeksploatowanych silnikach z powodu dużej ilości gazów przedmuchowych. Na gromadzenie się osadów wpływ ma także częstotliwość wymiany oleju i jego jakość. Im lepszy tym parowanie oleju mniejsze, a więc i ilość oparów mniejsza.
W przypadku niedrożności odpowietrzenia w skrzyni korbowej bardzo szybko tworzy się nadciśnienie i olej wyrzucany jest z silnika przez najsłabszy element - uszczelnienia. Jeśli uszczelniacz został wypchnięty z gniazda, możemy być prawie pewni, że jest to wina zatkanego odpowietrzenia i wymiana samego uszczelniacza niewiele pomoże, gdyż usterka pojawi się ponownie. Wymiana uszczelniacza może być bardzo kosztowana, ponieważ oprócz uzupełnienia oleju dochodzi jeszcze koszt uszczelniacza i robocizna, która może wynieść nawet 800 zł, jeśli uszkodzony jest uszczelniacz od strony skrzyni biegów.
O zatkaniu odmy świadczy także wypchnięty bagnet do sprawdzania poziomu oleju."
Cytat z
http://www.motofakty.pl/artykul/zapomniana_odma.htmlJako że nadszedł czas na wymianę odmy w moim m52b20, nie mogąc odnaleźć poradnika wymiany powyższego postanowiłem wykonać tę czynność samodzielnie podpierając się tym wątkiem:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=263731Więc potrzebujemy:
Przewód gumowy 11 15 1 740 393
Rurkę wentylacyjną nr. części BMW: 11 15 1 703 775
Tulejkę 13 41 1 733 217
Zawór "odmę" 11 15 1 703 484

Za cały zestaw zapłaciłem 328 złotych.
Z narzędzi potrzebne nam będą:
Klucze nr. 10, grzechotka z przedłużką nr. 13, Płaski śrubokręt, kluczyk nr 6.
Czas jaki był mi potrzebny na spokojne wykonanie prac to 1,5 godziny.
Na dobry początek musimy:
1. Odłączyć dolot powietrza do puszki filtra powietrza (czerwone koło),
2. Odłączyć wtyczkę czujnika masy powietrza, zdjęcie go z z zaczepów (zielone kółka),
3. Odkręcić opaskę mocującą gumę dolotu do przepustnicy, wyciągnąć wąż oznaczony wykrzyknikiem, wchodzi w gumę od spodu. Wyjąć przepływomierz wraz z przewodem,
4. Odkręcić puszkę filtra powietrza 2 x klucz numer 10 i wyciągnąć (zielone kółka)
5. Zdemontować przewód chłodzenia alternatora, górna część jest wciskana, natomiast dolna, bliżej alternatora jest skręcona za pomocą opaski, odkręcamy i zdejmujemy (fioletowe kółko).

6. Po wyciągnięciu elementów chłodzenia i dolotu należy zaślepić otwór chłodzenia alternatora i wężyk idący z gumy przepływomierza za pomocą szmat. Nie chcemy aby nam coś tam wpadło


7. Możemy zdjąć przewód idący z pokrywy zaworów do "odmy". Zasada jego zdjęcia nie jest skomplikowana, należy ścisnąć zatrzask na końcu przewodu i zsunąć go:

8. Teraz możemy zająć się elementem podpierającym kolektor dolotowy, śruby oznaczone niebieskimi kółkami, jedna na bloku (klucz nr. 13 - utrudniony dostęp), druga od spodu na kolektorze (klucz nr. 10). Po odkręceniu możemy wyjąć wtyczkę sterowania Vanosa która ułatwi nam odrobinę dostęp (turkusowe koło).

9. Możemy przystąpić do odkręcenia samej odmy, która zamocowana jest za pomocą trzech śrub nr 10. ukrytych za przewodami wychodzącymi z przepustnicy (czerwone koło).

Dokładniej trzy zaznaczone na zielono:

10. Po odkręceniu wysuwamy "odmę" z kolektora i usuwamy przewód idący w dół do bagnetu.

Otrzymamy coś takiego:

11. Teraz pora założyć nowy gumowy wężyk idący do bagnetu oraz tulejkę gumową na "odmę", którą zakładamy, dokładnie dociskając do kolektora, następnie możemy nasunąć wężyk na miejsce przy bagnecie.
12. Jedyne co pozostaje to przykręcić odmę trzema śrubkami, założyć podpórkę kolektora, podłączyć wtyczkę, założyć rurkę wentylacyjną od odmy do pokrywy zaworów, założyć chłodzenie alternatora, złożyć dolot i zobaczyć czy zmieni nam się zużycie oleju

Powodzenia.