Cytuj:
Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 11 czerwca 1999 r. PR 01374/30/99
Nakładanie na właścicieli nieruchomości obowiązku utrzymywania w czystości zieleńców, w tym również stosowania zabiegów pielęgnacyjnych, jest sprzeczne z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i jest równoznaczne z przekroczeniem przez radę gminy zakresu kompetencji, o których mowa w art. 4 tej ustawy.
Działając na podstawowe art. 85 ust. 1, art. 86 oraz art. 94 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 1996 r. Nr 13 poz. 74 z późn. zm.), orzekam o niezgodności z prawem pkt 2 i pkt 5 załącznika nr 1 do uchwały XXXVI/383/97 Rady Gminy P. z 26 marca 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy P.
Uzasadnienie
W pkt 2 załącznika nr 1 do uchwały nr XXXVI/383/97 z 26 marca 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy P., Rada Gminy P. nałożyła na właścicieli nieruchomości m.in. obowiązek zamiatania i zbierania odpadów komunalnych z zieleńca przylegającego do nieruchomości, w granicy do krawężnika jezdni oraz w pkt 5 tego załącznika - obowiązek wykaszania i usuwania chwastów z pasa zieleni znajdującego się między nieruchomością a krawężnikiem jezdni.
Tymczasem z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 1996 r. Nr 132 poz. 622) wynika dla właścicieli nieruchomości obowiązek utrzymania w czystości chodników położonych wzdłuż nieruchomości, poprzez ich oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie z chodników błota i innych zanieczyszczeń.
Wprawdzie nie ma ustawowej definicji „chodnika”, nie mniej jednak z brzmienia wyrazu „chodnik” wynika, że chodzi o miejsce przeznaczone do ruchu pieszego. Takiej funkcji nie spełnia zieleniec. W konsekwencji więc, pojęcia „chodnik” nie można utożsamiać z pasem zieleni, bez względu na to, czy przecina tylko chodnik, czy wypełnia całą przestrzeń między nieruchomością a krawężnikiem jezdni. Sam zaś fakt występowania zieleńca ma wpływ na zakres obowiązków właścicieli nieruchomości przylegających do chodnika.
Podkreślenia wymaga również to, że w zakres czynności związanych z obowiązkiem utrzymania w czystości chodnika, o którym mowa w ww. art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nie wchodzi wykaszanie traw czy wyrywanie chwastów. Są to bowiem zabiegi pielęgnacyjne, służące estetyce zieleńców.
Nakładanie na właścicieli nieruchomości obowiązku utrzymywania w czystości zieleńców, w tym stosowalna zabiegów, o których wyżej mowa, jest więc sprzeczne z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i jest równoznaczne z przekroczeniem przez Radę Gminy P. zakresu kompetencji, o których mowa w art. 4 tej ustawy.
Mając na uwadze powyższe, należało, stosownie do art. 94 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, orzec jak na wstępie.
Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi, na zasadach określonych w art. 98 ust. 1 i 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w ustawie z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. 1995 r. Nr 74 poz. 368 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.