Witam
jnx, nie możemy porównywać zachowania IC w Twoim AFN do zachowania IC w e46 CR.
AFN to 8 zaworowa konstrukcja ,kolektor jak i sam dolot ma małą średnicę.Intercooler jest mały i objętościowo dolot jest o połowę co najmniej mniejszy.
Ponadto filozofia zasilania tych silników w powietrze jest jakby troszkę inna.
Aby było mniej więcej podobnie opuśćmy może silnik AFN i weźmy za niego też 8 zaworowca , 150 konnego VAGA o symbolu
ARL.Sam dolot w obu autach podobnej konstrukcji (podobnej nie takiej samej ! afn -arl )
ARL ciśnienie zadane = w seryjnym programie 2,5bara z atmosferycznym, w boście dochodzi do 2,8 bara zazwyczaj z małym giftem utrzymuje przy max obciążeniu niecałe 2,6 bara.
M47N 150 PS ciśnienie zadane 2,4 bara w boście dochodzi do 2,5 po "piku" schodzi i trzyma i trzyma 2,4bara.
Auta mają podobne pojemności i te same moce.
Jednak charakterystyka pracy zupełnie inna. I nie wynika ona bynajmniej z rodzaju zasilania silników w paliwo mam na myśli PD i CR.
VAG ładuje większe ciśnienie w mniejszy dolot to powoduje wzrost temperatury powietrza w dolocie ...do tego mały IC. Więc pomimo tego że w układzie jest powietrze o ciśnieniu 2,6 bara jego temperatura z racji ciśnienia jest wysoka, co przekłada się na zmniejszenie ilości tlenu w jednostce objętości. (temp około 100stopni C )
Bmw patrząc na ciśnienia w dolotach pozornie dostarcza mniej powietrza.........
Nie jest to prawdą.Poprawiono napełnianie cylindrów 16 zaworów, zrobiono nieporównywalnie większy dolot-kolektor ssący ,rury łączeniowe i intercooler . Pozwoliło to na zmniejszenie ciśnienia w kolektorze co przekłada się na niższą temperatur powietrza za IC Wydajniejsza turbina przy niższym ciśnieniu wtłacza porównywalną masę powietrza o niższej temp ,(około 60stopni C)
VAG z racji małego dolotu uzyskuje szybko moment obrotowy ,jednak wraz z wzrostem temperatury powietrza w dolocie zaczyna puchnąć mament zaczyna spadać.
M47n z racji wielkiego dolotu potrzebuje czasu na napełnienie układu (zbudowanie ciśnienia) dlatego odczuwamy "lag" do około 2100 obr. Gdzie VAG już przy 1800obr ma zbudowane ciśnienie i wysoki moment obrotowy.
Jednak VAG przy 3600 obr zaczyna puchnąć a silnik bmw o którym mowa pokazuje swoją prawdziwą twarz. Jeszcze zdrowo ciągnie.
Wnioski :
Mały dolot to mniejszy lag ładna praca przy niskich obrotach i uzyskiwanie szybko momentu obrotowego.
Duży dolot to spory lag i swietna praca na wyższych obrotach.
Vag do miasta BMW na trasę.
Przy tuningu silników VAG instaluje się większe intercoolery po to aby zmniejszyć temperaturę powietrza w kolektorze co przekłada się na zwiększenie jego ilości w napełnionym cylindrze to zaś umożliwia dolanie paliwa... efektem finalnym jest wzrost mocy i momentu.
Przy tuningu BMW podnosi się ciśnienie w kolektorze i dolewa paliwa.
Oba silniki osiągają po programie około 200PS z tym że BMW z łatwością i niemal bez dymu a ARL niestety nie tak łatwo i po modach.... I do tego znika jego piękna charakterystyka od dołu ba większy IC to większy dolot więc budowanie ciśnienia trwa dłużej......