BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 1 maja 2025, 05:58

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Tarcze Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann, do codziennej i czasami ostrzejszej jazdy?
Zimmermann Sport 42%  42%  [ 31 ]
Zimmermann 36%  36%  [ 27 ]
Tarcze innego producenta 22%  22%  [ 16 ]
Liczba głosów : 74
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 27 maja 2011, 17:04 
Offline
Forumowicz

Posty: 423
Moje BMW: 523i
Kod silnika: M52B25
Zakov, powinieneś wybrać klocki Textar. Długo analizowałem jakie zamienniki założyć na przód i uznałem,że najlepsze powinny być tarcze Zimmermann i klocki Textar. Dodatkowo kupiłem jeszcze pastę ATE i mechanik posmarował nią m.in. grzbiet klocków. Hamulce działają bez zarzutu,a wcześniej miałem oryginały,tarcze to nie wiem jakie ,ale klocki to były Textar,zużyłem je absolutnie do końca i świetnie hamowały. Co do pylenia - oryginalne klocki podobnie dość mocno pyliły, tak ma być,jak się mocno używa hamulców. :)

_________________
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 27 maja 2011, 17:37 
marekb napisał(a):
Długo analizowałem jakie zamienniki założyć na przód i uznałem,że najlepsze powinny być tarcze Zimmermann i klocki Textar.


Można wiedzieć na jakiej podstawie wyciągnąłeś takie wnioski?


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 27 maja 2011, 20:58 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 191
Lokalizacja: Kraków
Moje BMW: e38 750i
Kod silnika: M73B54
Garaż: jest: e38 750i
było:
e39 540i - http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=96411
e39 530dA AC Schnitzer
pewnie na takiej że wiekszość osób tak robi i sklepy taki set polecaja :D

ale z moich info wynika ze textar to twardy klocek i szybciej ściera tarcze..

racja, na przodzie mam sport a z tyłu zwykłe :D czeski błąd :D

a opon kiepskich nie mam, tu Cie zapewniam ;)

_________________
BMW - Radość z jazdy!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 27 maja 2011, 23:06 
avekowal napisał(a):
a opon kiepskich nie mam, tu Cie zapewniam ;)


To tylko taka aluzja. Chciałem zwrócić uwagę na to, że tak jak już ktoś tu chyba pisał - siła hamowania w pierwszej kolejności zależy od założonych kół/opon, a dopiero później od samych hamulców ;)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 30 maja 2011, 23:30 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
dobra, to może ja nieco opowiem o moich doświadczeniach z tarczami i klockami :D

...nie znam się jakoś mega, ale dzisiaj przesiedziałem cały dzień na necie, czytając o wszystkich rodzajach tarcz itd itp, o nawiercaniu, nacinaniu i takich tam pierdołach...

Więc może powiem tyle że jako że planowałem wymianę klocków hamulcowych, bo zapaliła mi się kontrolka, dokonałem zakupu klocków na przód i na tył marki Remza (oni robią klocki dla TRW) - ponoć są dobrej jakości i nie piszczą... czy na pewno? to się okaże...

Dzisiaj zabrałem się za zakładanie klocków - niestety mojej uwadze umknął stan tarcz hamulcowych (jako że obecne auto mam od listopada, to nie wiedziałem kiedy były wcześniej wymieniane, a żyłem w przekonaniu że wszystko jest git :D ) ...okazało się że przednie tarcze nadają się na żyletki - rant ma około 2mm, na tylnych tarczach rant ma około 1 mm... co za tym idzie - zrezygnowałem z zakładania klocków hamulcowych, a jako że moje wystarczą mi jeszcze na kilka tysięcy kilometrów, planuję zmienić tarcze i klocki w ciągu najbliższego miesiąca...

Mój wybór padł na tarcze Zimmermann Sport.

Długo szukałem, które tarcze są lepsze... nawiercane, nacinane, czy zwykłe? trochę czytałem, oglądałem na youtube i mogę polecić ten filmik i artykuł:
http://www.youtube.com/watch?v=_L_ev1iuGzg
http://www.zeckhausen.com/how_to_properly_install_rotors.htm

Ogólnie wniosek na podstawie wszystkiego co przejrzałem jest następujący:
- tarcze zwykłe - do normalnej jazdy
- tarcze nawiercane - do jazdy normalnej i sportowej, najlepsze do dynamicznej jazdy 'na codzień', a zarazem kompromis ceny do widocznego efektu
- tarcze nacinane - ponoć sprawdzają się lepiej w warunkach jazdy sportowej niż zwykłej, jest to lepszy wybór dla osób które jeżdżą wyczynowo, w porównaniu z tarczami nawiercanymi
- tarcze nacinane i nawiercane - tutaj opinie są podzielone, jedni uważają że różnica nie jest zauważalna przy jeździe zwykłej, a inni uważają że są one uniwersalne - zarówno na tor jak i do normalnej jazdy dynamicznej... na pewno wyglądają bajerancko, ale fakt jest taki że nie miałem takich tarcz więc ciężko mi się do tego odnieść...

Ja wybrałem tarcze nawiercane, ponieważ w odróżnieniu od tarcz nacinanych ponoć lepiej odczuwa się różnicę w normalnej jeździe, miałem nacinane tarcze EBC w poprzedniej beemce i nie byłem zadowolony (dlaczego, opiszę później)...

Teraz jaką z punktu widzenia logiki tarcze nawiercane mają przewagę nad nacinanymi i nad zwykłymi?
Tarcze zwykłe - pył z klocków, oraz rozgrzane gazy, tworzą poduszkę która odpycha klocek od powierzchni tarczy, co utrudnia hamowanie
Tarcze nacinane - posiadają rowki do odprowadzenia pyłu oraz gazów, ale odprowadzane pyły, gorące gazy gromadzą się w okolicy ciernej tarczy, co nie powoduje obniżenia temperatury, a poza tym rowki mają kilka mm głębokości, co raczej nie pozwala na usunięcie całości gazów i pyłu - przewaga nad wwierceniami jest taka, że rowki mają większą powierzchnię niż dziurki... są też zalecane w sytuacji gdy ktoś często ciągnie przyczepkę... dlaczego to nie wiem :P :D
Tarcze nawiercane - otwory prowadzą do komory pomiędzy dwiema tarczami, przez co gazy i pył są w większości ewakuowane do obszaru 'wentylacyjnego' pomiędzy dwoma tarczami, siła odśrodkowa wyrzuca następnie ten pył i rozgrzane powietrze, zasysając w to miejsce chłodne powietrze z zewnątrz. Na pewno wpływa to pozytywnie na chłodzenie tarcz
Tarcze nawiercane i nacinane - wydaje mi się że są najlepszym wyborem, ale nie wiem bo w praktyce takich nie miałem :]

Oczywiście istotna jest również twardość tarczy, takie tam pierdoły materiałowe itd itp - a klocki muszą być bardzo dobrze dopasowane do tarcz...

Jeśli chodzi o historię z moją poprzednią beemką - w E46 323Ci miałem tarcze nacinane EBC i klocki EBC Green - ogólnie hamowały ok, ale tragicznie się miały w jednej sytuacji, która wbrew pozorom jest dość częsta - mianowicie gdy jechałem szybko, około 100-120 km/h, a następnie gwałtownie zahamowałem zwalniając do około 10 km/h, zjeżdżając na parking, tarcze się strasznie mocno rozgrzewały - kiedy już zakołowałem z prędkością 10km/h i znalazłem sobie miejsce, podjeżdżając na nie, chcąc zahamować, napotykałem na bardzo silny opór pedału hamulca, a samochód reagował z opóźnieniem! ...nie wiem do końca co było tego powodem, ale przypuszczam że mogły być trzy powody:
1) tarcze były źle założone i kanały wentylacyjne nie chłodziły tarczy prawidłowo (tego nie wiem bo nigdy nie sprawdzałem, a auto kupiłem już z tarczami)
2) klocki były nieodpowiednie dla tych tarcz (nieodpowiednia twardość jednego i drugiego względem siebie)
3) tarcze i klocki działały ok, ale załączał się ABS, którego nie czułem z powodu niewielkiej prędkości
...kilka razy mało co nie skończyło się to dla mnie bliskim spotkaniem ze ścianą...

Tak że EBC z dużych prędkości hamowały fajnie, ale jak były rozgrzane i jechałem powoli (10-20 km/h), to właściwości hamowania samochodu były fatalne... Aaa... no i w moim wypadku piszczały :]

Obecnie mam 330Ci i mam na niej tarcze seryjne z klockami seryjnymi zakupionymi w BMW (już niedługo zamianka :D )... Ogólnie pylą normalnie, zużywają się normalnie, są proste, nie biją, tylko na brzegach tworzy się już rant od zużycia - muszę przyznać że hamują porównywalnie dobrze albo i lepiej niż te w 323 Ci (albo to po prostu takie złudzenie, bo tutaj mam automat i tak nie czuje się prędkości...), ale tutaj mam też większe tarcze i klocki niż w 323...

No bądź co bądź nadchodzi czas na zmianę w tym miesiącu i wjadą takie klocki i tarcze jak pisałem na początku ;)

Co do ATE - odradzam - dużo osób mówi że się gną i piszczą...

Co do pisków klocków - polecam zewnętrzną część klocków pokryć smarem ceramicznym (przypadkiem nie tą cierną! tylko tą która ma styk z zaciskiem), ma on odporność do temperatury do 1600 stopni celsjusza, zapobiega piskom i moim zdaniem daje rade ;) widziałem też pastę ATE do klocków, ale nie wiem czy jest dobra... nie próbowałem - poza tym ma wytrzymałość do 1000 stopni celsjusza - nie wiem jaka temperatura panuje w pobliżu tarcz i klocków, ale na pewno 1600 to lepiej niz 1000 stopni ;)

Tym co wiedziałem, wyczytałem itd itp się podzieliłem - gdy założę nowe tarcze i klocki, podzielę się opinią z użytkowania ;)

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 09:20 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 13347
Moje BMW: Gtv
blademccoy zapraszając Cie do wypowiedzi tutaj po założeniu u siebie tarcz sport nie przypuszczałem, że aż tak zgłębiłeś temat.
Chwała Ci za to :padam: :padam: :padam: :padam:
:piwo: :piwo: :piwo: :piwo:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 10:16 
blademccoy napisał(a):
okazało się że przednie tarcze nadają się na żyletki - rant ma około 2mm, na tylnych tarczach rant ma około 1 mm
w sumie słabo się znam na tym, ale taki rant to chyba żadna tragedia, ile ma cała tarcza grubości?
szybko coś doczytałem i faktycznie te 2mm to już można wymienić


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 11:58 
blademccoy napisał(a):
mianowicie gdy jechałem szybko, około 100-120 km/h, a następnie gwałtownie zahamowałem zwalniając do około 10 km/h, zjeżdżając na parking, tarcze się strasznie mocno rozgrzewały - kiedy już zakołowałem z prędkością 10km/h i znalazłem sobie miejsce, podjeżdżając na nie, chcąc zahamować, napotykałem na bardzo silny opór pedału hamulca, a samochód reagował z opóźnieniem! ...nie wiem do końca co było tego powodem


To coś było faktycznie nie tak. W momencie przegrzania układu hamulcowego z reguły pedał wpada w podłogę. A może niestandardowe klocki tak mają? :niepewny:

blademccoy napisał(a):
widziałem też pastę ATE do klocków, ale nie wiem czy jest dobra...


Właśnie mam zamiar taką zastosować, bo moje klocki jednak nadal piszczą :/ Dam znać jaki będzie efekt.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 12:46 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 191
Lokalizacja: Kraków
Moje BMW: e38 750i
Kod silnika: M73B54
Garaż: jest: e38 750i
było:
e39 540i - http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=96411
e39 530dA AC Schnitzer
ja mam jak pisałem klocki i tarcze zimmermann i NIC NIE PISZCZY! może coś gdzieś nie posmarowałeś?

_________________
BMW - Radość z jazdy!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 14:10 
avekowal napisał(a):
może coś gdzieś nie posmarowałeś?


Nie wiem, ale niebawem się okaże, bo już zamówiłem pastę ATE :)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 15:59 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 407
Lokalizacja: Gorzów, Skwierzyna
Moje BMW: X5 E53
Kod silnika: M57N
używam tej pasty ATE i jest naprawdę spoko. Sporo układów już wymieniłem z jej pomocą :) Jeżeli chodzi o tarcze to ATE PD mi się pogięły po 10tys, więc czeka mnie wymiana, jeszcze nie wiem na co, ale pewnie padnie na zimmermany. Jeżeli chodzi o ranty, to różnica między nową tarczą wentylowaną a jej minimalną grubością wynosi 2mm, czasem ale żadko 3mm, więc 2mm rant na stronę daje 4mm, więc jazda staje sie poprostu niebezpieczna. Jeżeli chodzi o zwykłe tarcze to mogę polecić Boscha, kilka lat temu kupili Buderusa (firma która robi dobre piece), więc technologię mają. Wielu klientów kupiło te tarcze, montowałem je i jeszcze nie miałem reklamacji. Nie polecam natomiast TRW, ich jakość poszła na dół.

_________________
330D Touring moja EX
Wieloryb E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 19:36 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 1322
Lokalizacja: śląskie
Moje BMW: L2PH2
Kod silnika: F4R
Garaż: Volvo 340 DL
Ja używam już 2 kompletu ATE i nigdy nie piszczały, ani w BMW, ani w Fordzie, którego miałem.
Mam też pastę ATE i to jest bardzo gęsty smar. Nawet jak go nie użyłem to klocki nie piszczały.
Jeździłem też na ATE PD i pomimo kilkunastu hamowań ze 180 do ~80 pod rząd nie pogięły się, a lekkiego życia nie miały. Zrobiłem na nich 50.000km i poszły na śmietnik (starły się tak, że aż nacięcia zniknęły). Najlepsze jest to, że nie trzeba było wymieniać ani razu klocków. Z tym, że ATE PD miałem w Fordzie, który jest lżejszy.
Jeśli chodzi o tarcze nawiercane to jest sporo opinii, że pojawiają się pęknięcia w okolicy dziurek.

_________________
Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz to nazywamy to podsterowność. Jeśli go słyszysz i poczujesz to była nadsterowność.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 31 maja 2011, 21:57 
KrólikE46 napisał(a):
Nie polecam natomiast TRW, ich jakość poszła na dół.


I to bardzo w dół. U mnie po półtory roku cały komplet (przód, tył) do wymiany :dobani:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 1 czerwca 2011, 08:40 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 196
Lokalizacja: O-ka
Moje BMW: e90 LCI
Kod silnika: N47D20C
Panowie tydzień temu komplet tarcze + klocki Zimmermann zwykłe, hamulce skuteczne nic nie piszczy nic nie drga zobaczymy ile wytrzyma :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 12 lipca 2011, 18:20 
Posmarowałem przednie hamulce pastą ATE. Jest spora poprawa. W sumie to już przed tym zabiegiem zachowywały się trochę lepiej, jakby się ułożyły. Teraz rzadko popiskują i nie jest to już tak intensywne. Idealnie nie jest, ale nie jest też źle.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 12 lipca 2011, 19:01 
Offline
Forumowicz

Posty: 171
Lokalizacja: Skępe
Moje BMW: E 34 525i
Kod silnika: M50B25
klocki brudza bo zawierają grafit(europejski rynek) z tego co słyszałem to porcelanowe niezostawiają ani grama syfu(stosowane w USA)jednak do porcelanowych muszą byc odpowiednie tarcze bo maja mniejszą wydajnosc hamowania z seryjnymi tarczami


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 12 lipca 2011, 20:25 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Jak wczesniej pisalem zakupilem tarcze jurid i klocki texar na przod. Zestaw nie byl z allegro, lokalny sprzedawca zapewnial ze to optymalny wybor i sporo ludzi w okolicy na tym smiga i nie narzeka. Przejechalem chyba ze 4 tys na tym setupie. Tarcze pomimo delikatnego traktowania pogiely sie. Teraz jak kilka razy mocniej przycisne to bardzo wyraznie trzepie kierownica. Klocki strasznie piszcza. Do kilku aut w rodzinie zakladalem textary i wiedzialem ze dlugo sie docieraja ale u mnie poprawy nie widac. Po dlugiej trasie z full zaladowanym autem niemal przeszlo, ale chyba jezdze zbyt delikatnie bo piszczenie szybko wrocilo.

Tarcze przy najblizszej okazji ida na reklamacje. Klocki jakos dojezdze choc przetarcie ich papierem na krotko pomaga. Przy najblizszej okazji kupie miekkie klocki. Wole pylenie niz piszczenie. Podobno TRW maja opinie miekkich. Co do samych tarcz to waham sie pomiedzy ori BMW za 270 a mikoda, standardowa za 115zl a malow.+nacin.+wierc. za 164zl. Chyba jednak padnie na ori + miekkie klocki.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 12 lipca 2011, 20:36 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 45
Posty: 17
Lokalizacja: Gdańsk
Moje BMW: e90
Kod silnika: N47
Garaż: Jest e90 320d
Było e46 330xd
Ostatnio zmieniałem właśnie za Zimmermanny Sport przód/tył + komplet klocków też tej firmy. Przy wymianie wyczyściłem z rdzy zaciski, pomalowałem na srebrno, wymieniłem gumki, polerka tulei prowadzących, a no koniec posmarowałem w odpowiednich miejscach pastą Ate. Na razie spisują się dobrze. Poza tym prezentują się jeszcze lepiej :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 17 lipca 2011, 11:14 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
zamówiłem już zimmermanny sport nawiercane i będę miał je we wtorek ;) ...za jakiś czas je założe i dam znać jaki efekt ;)

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] 328Ci - Zimmermann Sport, czy zwykłe Zimmermann?
PostNapisane: 17 lipca 2011, 15:30 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2250
Garaż: było 320d Touring 2004r.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=72312
Klocki koniecznie trzeba przesmarować pastą termiczną do hamulców - wtedy lepiej oddają ciepło (działa ona podobnie jak pasta termoprzewodząca do procesora PC)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], Google Adsense [Bot] i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL