Ximon napisał(a):
Moze odkopie temat ale bedzie lepsze to niz zakladanie 100 nowych. Co to jest hamulec gorski i czym rozni sie od recznego i noznego?
Hamulców górskich było trzy rodzaje...
Pierwsza jego wersji była zwykłym hamulcem ciernym montowanym na wale napędowym.
Bardziej zaawansowany technicznie był hamulec klapowy, którego działanie polegało na dławieniu wylotu spalin. Zasada jego działania jest prosta - ograniczony wypływ spalin powoduje, że w procesie wydechu tłoki natrafiają na opór i w konsekwencji zmniejszają obroty wału korbowego. Układ uruchamia osobny przełącznik lub, w przypadku systemów zintegrowanych, pedał hamulca.
Dławienie wydechu wykorzystuje także tzw. hamulec dekompresyjny. W tym przypadku nagromadzone gazy zmniejszają obroty silnika w suwie sprężania. Pod koniec tego procesu następuje wtrysk paliwa i zapłon, więc, aby silnik mógł służyć do hamowania, należało je wyeliminować. Nie wystarczyło jednak tylko odciąć wtrysk, bo sprężone gazy działając na tłok jak sprężyna nadawały mu prędkość w drodze powrotnej. Efekt zwalniania przynosił spodziewany rezultat dopiero po zastosowaniu dekompresji, czyli upuszczeniu zgromadzonego w komorze spalania powietrza. Większość tego typu hamulców posłużyła się zmianą fazy rozrządu, a dokładnie zmniejszaniem luzu na zaworach wydechowych. Olej z układu smarowania silnika pompowany jest do siłowników unoszących dźwigienki zaworowe, a te przeciwdziałają całkowitemu zamknięciu kanałów wydechowych.
W
BMW był najprawdopodobniej klapowy.