BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 2 maja 2025, 13:34

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Zdjęcia zamieszczone przez Was powinny być zgodne z poniższymi zaleceniami.
Poniżej jest program do zmiany rozdzielczości zdjęć.


1) Nie wrzucamy zdjęć większych niż 1280x1024. Jeżeli mamy zdjęcie większe zmniejszamy je lub robimy miniaturkę i wrzucamy ją odpowiednio podlinkowaną do zdjęcia dużego.
2) Nie wrzucamy zdjęć WT, godzących w pojęcie estetyki, zdjęć propagujących przemoc, pornografię, łamanie przepisów ruchu drogowego, złego obchodzenia się z samochodem lub innych mogących kogoś urazić (jeżeli czujecie że kogoś urazi, prawdopodobnie tak będzie).
3) Na temat zamieszczanych tutaj zdjęć każdy z nas wyraża swoje zdanie, dyskutujemy. Nie ubliżamy sobie, nie używamy łaciny, każdy ma prawo do własnej oceny z którą możemy się nie zgadzać.
4) Łamanie zaleceń będzie karane ostrzeżeniami.
5) Tytuł tematu piszemy w postaci "Użytkownik -->> ModelAuta, krótki opis"



Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 764 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 39  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 16:22 
no jestem ciekawe co Fryderyk napisze bo robi sie ciekawie :hyhy:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 16:26 
Szpera to mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.

Nie wiem jak jakiś układ scalony i obwód hydrauliczny ma zastąpić koła zębate.

Szpera daje fun w zakrętach, jej celem jest zmniejszenie poślizgu względem 2. koła, nie nawierzchni.

Zupełnie inna zasada działania, zupełnie inne przeznaczenie. Zupełnie bez sensu hehe


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 16:38 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Co do DSC to w eMkach po wyłączeniu jednym kliknięciem elektronika nie kontroluje ani toru jazdy ani przyczepności. Natomiast w zwykłych beemkach (w każdym razie w e46) wyłączona zostaje kontrola stabilności a pozostaje trochę stłumiona kontrola trakcji, która działa trochę jak szpera.
Fryderyk napisał(a):
Zupełnie inna zasada działania, zupełnie inne przeznaczenie. Zupełnie bez sensu hehe

Fryderyk napisał(a):
Szpera daje fun w zakrętach, jej celem jest zmniejszenie poślizgu względem 2. koła

To samo ta "elektroniczna szpera" chociaż nazwa trochę nie bardzo ale ciężej to inaczej nazwać :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 16:47 
kostek_ja, w e46 tak ale tylko tych co maja dsc trzeba przytrzymac dluzej przycisk zeby sie wylaczylo calkowicie jak w niezwyklych bmkach ale w e46 przed liftem ktore maja asc wystarczy tylko kliknac i juz masz wylaczone wszystko.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 16:58 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Fryderyk napisał(a):
Szpera to mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.

Nie wiem jak jakiś układ scalony i obwód hydrauliczny ma zastąpić koła zębate.


Zastapic moze nie, ale moze calkiem niezle wspomoc ich dzialanie... zobacz chocby co siedzi w ostatnich 3 generacjach EVO czy STi.

Fryderyk napisał(a):
Szpera daje fun w zakrętach, jej celem jest zmniejszenie poślizgu względem 2. koła, nie nawierzchni.


Nie tylko, na prostej podczas ruszania tez sie przyda.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 17:36 
Vermilion napisał(a):
Nie tylko, na prostej podczas ruszania tez sie przyda.


Oczywiście, że nie tylko, również w ciężkim terenie mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu, lub z całkowitą blokadą się przydają, dają też więcej dymu na zlotach hehe

Vermilion napisał(a):
Zastapic moze nie, ale moze calkiem niezle wspomoc ich dzialanie... zobacz chocby co siedzi w ostatnich 3 generacjach EVO czy STi.


Teoretycznie dałoby się to zrobić... zamiast przekładni głównej, wał napędowy od silnika napędzałby np. dwusekcyjną pompę, pompa przekazywała ciśnienie do dwóch niezależnych silników hydraulicznych, które bezpośrednio byłyby sprzężone z kołami. Całość mogłaby być sterowana elektronicznie. To by pozwoliło wykorzystać zalety napędów EVO, STi, Xdriva, oraz w odpowiednim momencie działać jak klasyczne e30 na zlocie. Tyle, że koszt, masa, sprawność, rozmiary, sprawiłyby, że rozwiązanie takie byłoby totalnie bez sensu :)



kostek_ja napisał(a):
To samo ta "elektroniczna szpera" chociaż nazwa trochę nie bardzo ale ciężej to inaczej nazwać :)


tyle, że w zupełnie inny sposób, nie hamuje, tylko przyspiesza drugie koło.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 17:43 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Fryderyk napisał(a):
tyle, że w zupełnie inny sposób, nie hamuje, tylko przyspiesza drugie koło.

Myślę że wszyscy wyłapali tą różnicę :)

Chyba by się przydało żeby moderator wydzielił temat o działaniu DSC.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 22:02 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Pewnie! Co do dyfrów, jest jeszcze torsen, ale to już w ogóle inna bajka. Są wiskotyczne dyfry posiadające n predefiniowanych programów pracy. Możliwości są miliony, a wy się jaracie zaspawaną szperą, która dla mnie nadaje się co najwyżej do quada, albo pod remize strażacką, do zrobienia dymu. Ja dodam jeszcze, (bo już kilka razy się spotkałem na tym forum z pytaniem), dlaczego w E46 zlikwidowali szperę, skoro w E36 było git? Odpowiedzią są właśnie elektroniczne systemy kontroli trakcji szpera je wyklucza; szpera to echo z czasów forda model T (nie znali jeszcze dyfra chyba), jakimś cudem pojawiała się aż do lat 90tych.
Fryderyk napisał(a):
Szpera daje fun w zakrętach, jej celem jest zmniejszenie poślizgu względem 2. koła, nie nawierzchni.

Skoro koła kręcą się z takim samą prędkością, pokonując drogi o różnej długości, to poślizg chyba jest tutaj koniecznością co? Jeździłeś quadem kiedyś?

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 22:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 10684
Moje BMW: E46 | E46 M3
Kod silnika: M54B30| S54B32
mroova81 napisał(a):
dlaczego w E46 zlikwidowali szperę, skoro w E36 było git? Odpowiedzią są właśnie elektroniczne systemy kontroli trakcji szpera je wyklucza; szpera to echo z czasów forda model T (nie znali jeszcze dyfra chyba), jakimś cudem pojawiała się aż do lat 90tych. Fryderyk napisał(a):

kolego z calym szacunkiem, ale zaden elektroniczny pierdolnik nie zastapi szpery z prawdziwego zdazenia, dla zwyklego zjadacza chleba ktory jezdzi BMW z punku a do punktu b spoko niech se ma, ale brak szpery w e46 oprocz M3 dla mnie to wielka szkoda, a ceny aftermarketowych szper oraz popyt na ten towar w "normalnych" cenach to jakas masakra.

_________________
Obrazek
Because life is too short to drive boring cars.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 23:08 
Offline
Forumowicz

Posty: 194
Lokalizacja: Warszawa
mroova81, To moze wytłumaczysz mi czemu ludzie przygotowujacy auta do sportu płacą grube dolary/euro za szpere?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 23:37 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Pewnie! Co do dyfrów, jest jeszcze torsen, ale to już w ogóle inna bajka. Są wiskotyczne dyfry posiadające n predefiniowanych programów pracy. Możliwości są miliony, a wy się jaracie zaspawaną szperą, która dla mnie nadaje się co najwyżej do quada, albo pod remize strażacką, do zrobienia dymu. Ja dodam jeszcze, (bo już kilka razy się spotkałem na tym forum z pytaniem), dlaczego w E46 zlikwidowali szperę, skoro w E36 było git? Odpowiedzią są właśnie elektroniczne systemy kontroli trakcji szpera je wyklucza; szpera to echo z czasów forda model T (nie znali jeszcze dyfra chyba), jakimś cudem pojawiała się aż do lat 90tych.


Szpery nie ma w E46 bo byla za droga w produkcji. Zapomnij o systemach, one sluza do czego innego, w masie topowych modeli fabrycznie jest jakies LSD, moge Ci zrobic naprawde dluga liste takich samochodow dostepnych u dealera. To co nazywasz "e-szpera" ma zupelnie inne dzialanie i sluzy raczej poprawie bezpieczenstwa niz poprawie osiagow, w przeciwienstwie do szpery, ktora jest przeznaczona dla osob potrafiacych ja wykorzystac. A samych pomyslow na budowe LSD jest conajmniej kilka.

Ford T mial dyferencjal...wynaleziono go duzo wczesniej niz samochod...jakies dobre 1000 lat wczesniej.

mroova81 napisał(a):
Skoro koła kręcą się z takim samą prędkością, pokonując drogi o różnej długości, to poślizg chyba jest tutaj koniecznością co? Jeździłeś quadem kiedyś?


Przod ma dyferencjal w quadzie, mozesz zrezygnowac z tylnego w terenie, bo nie jest az tak potrzebny jak na drodze. Zreszta quad ma duzo mniejszy rozstaw kol, takze roznica w drogach tez jest inna niz w samochodzie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 20 stycznia 2010, 23:59 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
mroova81 napisał(a):
dlaczego w E46 zlikwidowali szperę, skoro w E36 było git? Odpowiedzią są właśnie elektroniczne systemy kontroli trakcji szpera je wyklucza

Ja mam szperę (adaptacyjną) i kontrolę trakcji. Mam nadzieję że się coś nie zepsuje :rotfl:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 00:10 
mroova81 napisał(a):
a wy się jaracie zaspawaną szperą,


kto tu się jara zaspawanym dyferencjałem? kto w ogóle cokolwiek powiedział cokolwiek o spawaniu? nie mówiąc o tym, że ktoś, kto by jeszcze szperę spawał, zamiast kupić zwykły dyfer i go zasmarkać, to już w ogóle mistrzostwo świata :rotfl:

mroova81 napisał(a):
Skoro koła kręcą się z takim samą prędkością, pokonując drogi o różnej długości, to poślizg chyba jest tutaj koniecznością co? Jeździłeś quadem kiedyś?


o Boziu... następnym razem we wstępie do dyskusji może zamieścimy mały słowniczek pojęć, żeby było wiadomo o czym dyskutujemy :wstyd:

Pomijam fakt, że nadal nie ma wyjaśnienia, jak przyhamowywanie koła ma przenieść moment z wału, który się obraca nie w tej płaszczyźnie, co trzeba :rotfl:

Santino napisał(a):
zaden elektroniczny pierdolnik nie zastapi szpery z prawdziwego zdazenia


Santino, :hurra:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 00:23 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Fryderyk napisał(a):
Pomijam fakt, że nadal nie ma wyjaśnienia, jak przyhamowywanie koła ma przenieść moment z wału, który się obraca nie w tej płaszczyźnie, co trzeba :rotfl:

Zwykły dyfer przenosi moc na to koło które ma mniejsze opory, a co za tym idzie gorszą przyczepność. Jak przyhamujemy koło o mniejszej przyczepności to będzie miało większe opory i moc pójdzie drugie koło o lepszej przyczepności. Problem tylko polega na tym że wzrosną też ogólne opory, a co za tym idzie będzie trudniej ruszyć/przyśpieszyć, więc nie jest to najlepsze rozwiązanie.
Fryderyk napisał(a):
Santino napisał(a):
zaden elektroniczny pierdolnik nie zastapi szpery z prawdziwego zdazenia


Santino, :hurra:

Co prawda to prawda :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 07:48 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Santino napisał(a):
kolego z calym szacunkiem, ale zaden elektroniczny pierdolnik nie zastapi szpery z prawdziwego zdazenia,

Nawet nie masz pojęcia jak się mylisz.
Vermilion napisał(a):
Szpery nie ma w E46 bo byla za droga w produkcji.

Nie prawda: szpera wyklucza poprawne działanie DSC i ASC+T, co najwyżej zwykłe ASC może na tym poprawnie banglać.
Vermilion napisał(a):
Zapomnij o systemach, one sluza do czego innego, w masie topowych modeli fabrycznie jest jakies LSD, moge Ci zrobic naprawde dluga liste takich samochodow dostepnych u dealera.

Nie mówię, że nie ma samochodów ze spiętym dyfrem. Na potrzeby driftingu czy innych wyczynowych aczkolwiek prostych rozwiązań spinanie dyfra może się sprawdzić. Ale jeżeli samochód ma zapierniczać a nie palić papcia przy każdym zakręcie a w dodatku ma się łatwo prowadzić to szpera jakakolwiek nie jest dobrym rozwiązaniem. Przykładem może być jakiekolwiek super sportowe ekskluzywne auto typu lambo, ferrari, prosiak, veyron, a nawet M, RS, OMG wróc, AMG :)
Vermilion napisał(a):
Fryderyk napisał(a):
Szpera daje fun w zakrętach, jej celem jest zmniejszenie poślizgu względem 2. koła, nie nawierzchni.


Nie tylko, na prostej podczas ruszania tez sie przyda.

Fun może i daje, ale prawdziwą wartość, może przedstawiać tylko i wyłącznie na prostych odcinkach przyjmując dla lewego i prawego koła identyczne warunki.
buncol napisał(a):
mroova81, To moze wytłumaczysz mi czemu ludzie przygotowujacy auta do sportu płacą grube dolary/euro za szpere?

Żeby nie płacić jeszcze grubszych za kompleksowe rozwiązania.
Vermilion napisał(a):
Przod ma dyferencjal w quadzie, mozesz zrezygnowac z tylnego w terenie, bo nie jest az tak potrzebny jak na drodze. Zreszta quad ma duzo mniejszy rozstaw kol, takze roznica w drogach tez jest inna niz w samochodzie.

Chodziło mi o quady RWD. Zresztą w terenie przydaje się 4x4, to na szosie można z połowy tego dobra zrezygnować. Mniejsza z quadami...
Fryderyk napisał(a):
Pomijam fakt, że nadal nie ma wyjaśnienia, jak przyhamowywanie koła ma przenieść moment z wału, który się obraca nie w tej płaszczyźnie, co trzeba :rotfl:

Z całym szacunkiem, ale rusz trochę wyobraźnią co?
Fryderyk napisał(a):
mroova81 napisał(a):
Skoro koła kręcą się z takim samą prędkością, pokonując drogi o różnej długości, to poślizg chyba jest tutaj koniecznością co? Jeździłeś quadem kiedyś?


o Boziu... następnym razem we wstępie do dyskusji może zamieścimy mały słowniczek pojęć, żeby było wiadomo o czym dyskutujemy :wstyd:

Ok, więc teraz na spokojnie, jeszcze raz: Szpera ma wewnętrzne tarcie pojawiające się, kiedy lewa pół oś oraz prawa kręcą się z różnymi prędkościami. Różnica ta jest niwelowana przez tarcie, w szperach 100% tarcie to dąży do (teoretycznie) nieskończoności (w praktyce znacznie większe niż tarcie między oponą a nawierzchnią), czyli koła (lewe oraz prawe) obracają się z tą samą prędkością. Podczas brania zakrętu koło po wewnętrznej stara się obracać wolniej, gdyż porusza się po łuku o mniejszym promieniu. Koło po zewnętrznej - analogicznie: szybciej, gdyż promień łuku drogi jest większy. Ze względu na tarcie wewnętrzne dyfra między różnicą obu prędkości przewyższające tarcie między oponami dochodzi do zerwania przyczepności. Stąd fun, stąd dym, stąd właśnie całe niedoskonałości systemu. Podczas gdy chcemy zachować poprawny tor jazdy w łuku żaden system wspomagający trakcję nie jest w stanie nam pomóc, a bez niego przy dużej prędkości i bez przyczepności tyłu nie weźmiemy szybkiego zakrętu nie lecąc bokiem.
kostek_ja napisał(a):
Ja mam szperę (adaptacyjną) i kontrolę trakcji. Mam nadzieję że się coś nie zepsuje

No i cholender do tego zmierzam! Nie uważam że dohamowywanie koła o mniejszej przyczepności jest jakieś tam ach i och, przydaje się głównie w zaspach, lecz jest nie gorsze od szpery, znacznie lepszym rozwiązaniem od oby dwóch jest torsen: niestety i on wyklucza kontrolę trakcji, lecz na warunki dla samochodu bez kontroli, jest to najlepsze z możliwych rozwiązań. XXI wiek będzie jednak należał do dyfrów adaptacyjnych, sterowanych komputerem który bierz pod uwagę prędkość, stopień skrętu z czujnika w maglu, moment obr. z czujników tensometrycznych w skrzyni itd itp. I co najważniejsze, nie są to systemy poprawiające tylko i wyłącznie bezpieczeństwo! Dzięki nim można naprawdę szybko jechać i trzymać się asfaltu. Przykładowo, kto z was widział kierownicę w F1? Jeden z tych pokręteł dotyczy tylko i wyłącznie dyfra!

[ot] przydało by się to faktycznie przenieść, bo trochę tutaj boogiemu nabałaganiliśmy i nie twierdzę, że bez mojej winy [/ot]

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 10:01 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
mroova81, za przeproszeniem gadasz głupoty. Prosty przykład który podałem. Ja mam szperę adaptacyjną ale w 100% mechaniczą, 0 elektroniki. Do tego kontrolę trakcji. Szpera (nie zaspawany most) poprawia nam czasy na torze (samochód nie idzie bokiem)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 10:38 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
adaptacyjna = ucząca się. Więc jaką masz?

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 10:50 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Nie prawda: szpera wyklucza poprawne działanie DSC i ASC+T, co najwyżej zwykłe ASC może na tym poprawnie banglać.


Szpera byla w E46 M3, ktore mialo jednoczesnie DSC. Jezeli mamy porzuszac sie w jednym koncernie i jego nazewnictwie, to w Mini jest nadal mozliwosc zamowienia LSD z ASC+T jak i DSC

http://www.mini.com/de/de/ecom/index.js ... ontent.jsp

Nie prawda, ze szpera wyklucza poprawne dzialanie DSC, jedno i drugie dziala niezaleznie. Pierwszenstwo ma oczywiscie LSD.

mroova81 napisał(a):
Nie mówię, że nie ma samochodów ze spiętym dyfrem. Na potrzeby driftingu czy innych wyczynowych aczkolwiek prostych rozwiązań spinanie dyfra może się sprawdzić. Ale jeżeli samochód ma zapierniczać a nie palić papcia przy każdym zakręcie a w dodatku ma się łatwo prowadzić to szpera jakakolwiek nie jest dobrym rozwiązaniem. Przykładem może być jakiekolwiek super sportowe ekskluzywne auto typu lambo, ferrari, prosiak, veyron, a nawet M, RS, OMG wróc, AMG :)


LSD sprawdza sie zawsze, bierz tylko poprawke na to, ze jego produkcja jest droga. I nie nie jest wcale zarezerwowany do modeli z tak wysokiej polki jak te, ktore wymieniles, najtanszy samochod, ktory kupisz z LSD to w tej chwili Civic Type-R, pozniej jest Mini CooperS (z LSD w opcji), Focus RS, Renault Megan RS i cala masa innych (z roznych polek cennowych). Kazdy z tych samochodow jest wyposazony w jakas implementacje ESP i ASR, i w kazdym te systemy dzialaja.

mroova81 napisał(a):
Fun może i daje, ale prawdziwą wartość, może przedstawiać tylko i wyłącznie na prostych odcinkach przyjmując dla lewego i prawego koła identyczne warunki.


mroova81 napisał(a):
Ok, więc teraz na spokojnie, jeszcze raz: Szpera ma wewnętrzne tarcie pojawiające się, kiedy lewa pół oś oraz prawa kręcą się z różnymi prędkościami. Różnica ta jest niwelowana przez tarcie, w szperach 100% tarcie to dąży do (teoretycznie) nieskończoności (w praktyce znacznie większe niż tarcie między oponą a nawierzchnią), czyli koła (lewe oraz prawe) obracają się z tą samą prędkością. Podczas brania zakrętu koło po wewnętrznej stara się obracać wolniej, gdyż porusza się po łuku o mniejszym promieniu. Koło po zewnętrznej - analogicznie: szybciej, gdyż promień łuku drogi jest większy. Ze względu na tarcie wewnętrzne dyfra między różnicą obu prędkości przewyższające tarcie między oponami dochodzi do zerwania przyczepności. Stąd fun, stąd dym, stąd właśnie całe niedoskonałości systemu. Podczas gdy chcemy zachować poprawny tor jazdy w łuku żaden system wspomagający trakcję nie jest w stanie nam pomóc, a bez niego przy dużej prędkości i bez przyczepności tyłu nie weźmiemy szybkiego zakrętu nie lecąc bokiem.


Robisz balagan, bo w Twoim mniemaniu szpera to poprostu 100% blokada dyferencjalu, co nie jest prawda, to ekstremum nie spotykane w fabrycznych samochodach (poza terenowymi, gdzie mozesz sobie cos takiego wlaczyc, E36 nigdy nie bylo 100% blokady), spotkasz tam raczej 25%-80%, ktory laczy cechy (zalety) 100% blokady i otwartego dyferencjalu. Byloby prosciej gdybys uzywal poprawnych nazw, 100% blokada i mechanizm roznicowy o ograniczonym tarciu.

kostek_ja napisał(a):
Ja mam szperę (adaptacyjną) i kontrolę trakcji. Mam nadzieję że się coś nie zepsuje

No i cholender do tego zmierzam! Nie uważam że dohamowywanie koła o mniejszej przyczepności jest jakieś tam ach i och, przydaje się głównie w zaspach, lecz jest nie gorsze od szpery, znacznie lepszym rozwiązaniem od oby dwóch jest torsen: niestety i on wyklucza kontrolę trakcji, lecz na warunki dla samochodu bez kontroli, jest to najlepsze z możliwych rozwiązań. [/quote]

Torsen to nazwa handlowa, slimakowego mechanizmu roznicowego o ograniczonym tarciu. I nie nie wyklucza mozliwosci wspoldzialania z systemami kontroli trakcji oraz nie oznacza, ze samochod ma naped na cztery kola. Torsen w aucie FWD znajdziesz np w Alfach z oznaczeniem Q2.


kostek_ja napisał(a):
XXI wiek będzie jednak należał do dyfrów adaptacyjnych, sterowanych komputerem który bierz pod uwagę prędkość, stopień skrętu z czujnika w maglu, moment obr. z czujników tensometrycznych w skrzyni itd itp. I co najważniejsze, nie są to systemy poprawiające tylko i wyłącznie bezpieczeństwo! Dzięki nim można naprawdę szybko jechać i trzymać się asfaltu. Przykładowo, kto z was widział kierownicę w F1? Jeden z tych pokręteł dotyczy tylko i wyłącznie dyfra!

[ot] przydało by się to faktycznie przenieść, bo trochę tutaj boogiemu nabałaganiliśmy i nie twierdzę, że bez mojej winy [/ot]


Dobrze, ale o czym rozmawiamy o dohamowywaniu czy budowie dyferencjalow? Bo w F1 dyferencjal ma zupelnie inna budowe niz tradycyjny, zreszta w jakims sensie podobna do tego co znajdziesz w EVO IX, EVO x, Ferrari F430 czy S4. Systemy trakcji nie dohamowuja w tym prz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 11:30 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
kurna wcięło mi posta.
Po krótce:
- OK szpery <100% pozwalają dohamowywać jedno z kół na osi napędowej. Przyznaje Ci rację.
- Wiem, że torsen występuje w samochodach napędzanych na jedną oś
- Torsen z definicji wyklucza działanie takich systemów. Torsen daje więcej, tam gdzie ma ciężej. W przypadku przyhamowania jakiegoś koła, jednocześnie zaczyna je napędzać. Błędne koło. Jeżeli ta Q2 ma zarówno torsena jak i ESP to musi mieć jeszcze jakiegoś dodatkowego kompromisa między tym.
Vermilion napisał(a):
Dobrze, ale o czym rozmawiamy o dohamowywaniu czy budowie dyferencjalow?

Ja wyszedłem od tego, że na szperze świat się nie kończy i nie ma co za nią płakać, gdyż czekają na nas znacznie lepsze rzeczy.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 11:59 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Z jednej strony piszesz to

mroova81 napisał(a):
- OK szpery <100% pozwalają dohamowywać jedno z kół na osi napędowej. Przyznaje Ci rację.


a pozniej to

mroova81 napisał(a):
- Torsen z definicji wyklucza działanie takich systemów. Torsen daje więcej, tam gdzie ma ciężej. W przypadku przyhamowania jakiegoś koła, jednocześnie zaczyna je napędzać. Błędne koło. Jeżeli ta Q2 ma zarówno torsena jak i ESP to musi mieć jeszcze jakiegoś dodatkowego kompromisa między tym.


jedno wyklucza drugie. Torsen gdy jedno kolo znajdzie sie na lodzie, wlasnie na nie przekaze caly moment (dokladnie tak jak otwarty dyferencjal). I w tym konkretnym przypadku chodzi o ASR, nie o ESP.

mroova81 napisał(a):
Ja wyszedłem od tego, że na szperze świat się nie kończy i nie ma co za nią płakać, gdyż czekają na nas znacznie lepsze rzeczy.


Aktywne dyferencjaly to rozwiniecie pomyslu LSD i nie sa przyszloscia, sa dostepne od wielu lat...ale znow ich zastosowanie jest ograniczone kosztami.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 764 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 39  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL