dzięki za odpowiedzi. O czymś takim myślę od roku, może nawet dłużej, dlaczego jeszcze tego nie zrobiłem? Właśnie z takiego powodu o jakim wspomniał Waldek i Mały. Fajnie jakby w takim projekcie udało się zamknąć w 20-30 tysiach, ale podejrzewam, że to będzie dopiero początek a przy kwocie 30k będę jeszcze chciał dużo zrobić.
tak jak napisałem opcji miałbym tysiąc, a jeżeli miałaby być wybebeszona, to też by nie było stacji multimedialnej itd, generalnie wszystko bym wywalił, aby zacząć od napraw podłogi itd, tak jak napisał rafal_13
A wygłuszenie o którym wspomniał ULLISSES też byłoby super pomysłem.
@Mały, kasa wiem, że w większości byłaby nie do odzyskania,ale robiąc już tak auto, tak dopieszczając to nie myślałbym żeby je kiedykolwiek sprzedać, chyba że kiedyś przypadkiem by się ktoś trafił kto by za to odpowiednio zapłacił. Też nie myślę o tym aucie, żeby było autem na codzień, tylko taki weekendowy killer, ewentualnie pojeździć też w tygodniu, może na jakiś tor,czy coś :)
@LeSiO - z Twojej wypowiedzi też się cieszę, bo nigdy nie jeździłem nawet seryjnym E30 i też fajnie się dowiedzieć takich rzeczy. A gdyby jakoś wygłuszyć auto? Bo o trasach to nie myślę w ten sposób, żeby zapakować psa, dziewczyne w auto i jechać do Chorwacji na wakacje, tylko tak jak to często miałem - wsiąść w auto i po prostu się pobujać, na spontanie pojechać do Wisły na oscypka czy coś
@Waldek - otóż to, to jest NAJWIĘKSZY POWÓD dla którego to nie odpuścić, ale odłożyć. Biorę też pod uwagę, że gdy kupię już auto docelowe, to zacząć powoli szukać w Niemczech E30, narazie kupić, niech stoi, jeść nie woła i powoli coś tam z nią działać. A nie w miesiąc zrobić wszystko, też pewnie bardziej cieszyło, jak co jakiś czas coś w niej dłubnę
Też strasznie choruję na motocykl i wiem, że na przyszłe lato pewnie coś kupię, ale tego motocykla całe życie mieć nie planuję, więc może będzie tylko na jeden sezon.
@Adam_94, nie, nie było by to auto do jazdy na co dzień, ale pewnie często bym nim jeździł
@k13thelegend, właśnie e46 mnie nie jara, nawet jeżeli miało by to być M3. Dla mnie E30 to już taki klasyk - DLA MNIE, nikt nie musi się z tym ze mną zgadzać :) jest kilka E46 forumowych które strasznie mi się podobają, ale nie chciałbym zrobić takiego projektu, bo tyle kasy w E46 nie chciałbym pakować, poza tym tam to już o wiele większe pieniądze wchodzą w grę, a ja jeszcze niedługo planuje kupić jakieś E91,albo E61 do jazdy na co dzień. Co do ekonomi i zdrowego rozsądku przy takich projektach to chyba nie co o tym mówić
to się robi z choroby zwanej pasją, więc nawet jeśli miałbym wsadzić tam jakieś V8 (co też niekoniecznie chyba bym chciał, chociaż mógłbym kupić od znajomego silnik 50i od 6er jakoś za 3000zł), to też szło by przeboleć spalanie, bo było by to po prostu weekendowe auto.
spać w nocy nie mogłem i jeszcze natknąłem się na taki post na jakimś forum, może komuś też się przyda:
Witam wszystkich,
Na wstępie, mam nadzieję, że nikt nie będzie miał żadnych 'ale' co do założonego tematu. Jak dobrze pójdzie to do końca roku będę miał ~12.000 plnów i zamierzam zbudować E30 by uczyć się latania bokami co nieudolnie uskuteczniałem sejem w popularkach...(nie tędy droga). Jak wiadomo, sport ten cieszy się bardzo dużą popularnością wśród kierowców i gawędziarzy, więc tworząc ten temat mam nadzieję, że będzie on bardzo użyteczny dla wielu osób poszukujących konkretów. Jestem świadom, iż istnieje sporo tematów w tej materii (czytam forum od paru lat), ale badając je od ponad roku nie do końca jestem pewny co z czym i za ile bo większość z nich jest po chwili zaśmiecana durnymi wypowiedziami i potyczkami przez co $@#% z nich wynika i tak naprawdę trzeba opierać się na 20 wątkach żeby coś sensownego skleić.
Do konkretów:
Chciałbym podzielić ten wątek na 4 warianty finansowe by służył pomocą jak największej rzeszy ludzi zainteresowanych E30 w drifcie. A oto one:
5.000,10.000,15.000 i 20.000pln (oczywiście warianty dotyczą zakupu jak i modyfikacji auta) Jako, że szukam wiedzy to zadam pewnie więcej pytań niż możliwych rozwiązań w każdym punkcie, które mam nadzieję parę osób ciekawie rozwinie i powstanie niezła całość...
Mnie dotyczą warianty 10.000 do 15.000, ale spróbuje napisać coś w każdym. (szukam budy coupe, która jest sporo droższa od sedanów)
1. 5.000pln
W sumie nie wiele siana, ale jakoś trzeba zacząć...
ZAKUP AUTA
W tej kasie raczej bym szukał 318 IS i miałbym pewnie sporą szansę na znalezienie niezłego egzemplarza np. w DE. Poniżej 3000-4000pln raczej nie ma co liczyć na znalezienie czegoś w niezłym stanie, dlatego też nie dużo zostanie na modyfikacje i chyba najbardziej kierowałbym się stanem blacharskim, który dawał by nadzieję na przyszłe mody (wraz ze wzrostem oszczędności - swapy itd.)
MODYFIKACJE
Na początek całe wnętrze - wyjazd. Za resztę kasy załóżmy ~1500pln bym ją trochę utwardził - niskie twarde sprężyny ~400pln + kubełek z szelkami też ~400pln + hmm i tu właśnie nie jestem pewien czy zaspawanie dyfru (~dobra flaszka) przy tej mocy (136KM) nie było by przesadą i czy po tym zabiegu dało by jeszcze radę chodzić bokami na suchej nawierzchni... Wiadomo, że przydały by się też jakieś amorki - moja propozycja to utwardzenie seryjnych + jakaś rozpórka (najtaniej używka lub custom) i mniej więcej zamykamy budżet. Na początek jeżeli da radę tym zestawem chodzić bokami (wiem, że nie będzie łatwo, ale skoro kantem da się to i tym też) to bym w to celował (oczywiście z myślą o przyszłym rozwoju).
Z tego co pamiętam 318IS poza nowocześniejszym silnikiem ma chyba lepszy zawias i hamulce niż pozostałe E30tki (poprawcie jeśli się mylę) i dlatego też skłaniałbym się ku niej (dzięki temu jest ona też najlepszym wyborem pod swap). Oczywiście trzeba liczyć się dodatkowo z kosztami wymiany płynów i niektórych el. eksploatacyjnych po zakupie auta. W tej cenie raczej bym nie rozglądałbym się za 325 z racji na nikłe szanse znalezienia zdrowej sztuki.
2. 10.000pln
ZAKUP AUTA
Osobiście nie pchałbym się w swapa w tej kwocie bo prawdopodobnie wystąpiły by problemy z zamknięciem się w niej oraz techniczne problemy spowodowane zbyt niskim budżetem w skutek czego auto by więcej stało niż jeździło...
W tej cenie uważam, że śmiało można by poszukać modelu 325 w niezłym stanie i załóżmy, że damy za nią ~ 7.000pln.
MODYFIKACJE
Podobnie jak w w.w. przypadku wylatuje środek. Dorzuciłbym komplet rozpórek górnych i dolnych + (~1000 - 1500) + albo robimy customowo seryjny zawias na twardo i krótko, albo wymieniamy go na jakiś zestaw Bila, Koni itp... (~2000) + kubeł z szelkami + obowiązkowo spaw dyfra. Myślę, że taki zestaw dla początkującego (np. dla mnie) byłby delikatnie mówiąc wystarczający do nauki.
3. 15.000pln
No i tu już jest bardzo ciekawie i spore pole do manewrów. W tej kwocie zdecydowanie idziemy w swapa.
ZAKUP AUTA
318 IS - powiedzmy, że dajemy z nią 4.000pln. Zostaje 11 niby dużo, ale zaraz się okaże, że jednak bardzo mało...
MODYFIKACJE
Standardowo: J.w. wymiana amorów i sprężyn, rozpórki, kubeł + spaw na dyfer. (~2000-3000pln) + przydałyby się powerflexy (1000pln)
SWAP
Pojedziemy od najtańszych:
M30B35
+dosyć tani +dosyć mocny - ciężkie padło, zmienia rozkład mas... (swap ~6000pln)
M50B25
+w miarę tani +dostatecznie mocny - troszkę ciężki - wysoko moment -
M52B28 (swap ~8000pln)
+moc +niżej moment +nieduża waga +mój faworyt - spora cena (swap ~9000pln)
Niestety nie mam pojęcia co w kolejnych przypadkach poza silnikiem i skrzynią trzeba wymienić by to miało ręce i nogi.
4. 20.000pln
To chyba maksymalna kwota na jaką zdecydowałbym się przy robieniu E30tki do driftu.
BUDA - standardowo zdrowa (~5000pln)
MODYFIKACJE
Wymiana amorów i sprężyn (np. na bogato D2 ~3000pln), rozpórki, kubeł + spaw na dyfer, można by spróbować pokusić się o klatkę (~1500-2000pln) + wymiana el. zawieszenia na powerflex (1000pln)
SWAP
M52B28 - opisany w punkcie 3
M54B30
+duża moc +niezły moment +nieduża waga - spora cena - ciężko go dostać (swap ~10000pln)
Dla zobrazowania tematu poniżej opiszę projekt E30 Sosena, które z powodzeniem lata bokami:
ZAKUP AUTA:
Samochód został zakupiony u naszych sąsiadów za całe 300E (~1200pln) - E30 320 sedan 88 rocznik. Warto wspomnieć, iż licząc wszystkie koszta związane ze sprowadzeniem, rejestracją oraz ubezpieczeniem kwota ta osiągnęła 4000pln!
MODYFIKACJE:
Swap na M30B35 - tutaj akurat sytuacja była sprzyjająca bo Sosen już posiadał w swojej stajni rozbite E32, które posłużyło jako organodawca.
Gdyby tak nie było to prawdopodobne koszta wyglądały by tak:
Silnik M30B35 ze skrzynią 2500-3000pln + robocizna czyli dajmy przykładowo ~5000pln za SWAP.
Problem chłodzenia przy takim projekcie rozwiązujemy za pomocą wstawienia tego z modelu 324td (~350pln), które spokojnie wystarcza.
Dyfer został seryjny z E30 320i czyli - 4.10 na "małej głowie", który wbrew pozorom niskiej wytrzymałości dawał sobie radę (oczywiście został zaspawany).
Zawias - amortyzatory Koni (~1000pln) + sprężyny FK 60/40 (~500pln) + zestaw 13 el. zawieszenia Powerflex (1000pln) - spokojnie dawał radę.
Zostały również dołożone rozpórki wykonane po znajomości (stalowe), których koszta to ~200pln za dwie.
Sportowa kierownica 350mm + naba na odsadzeniu 90mm to koszt 500pln w górę, ale myślę że nie warto na niej oszczędzać.
Fotele to Speed 3 (1000pln sztuka) + pasy szelkowe (używki ~150pln sztuka).
Dodatkowo został dorzucony (przydatna sprawa w drifcie) hamulec ręczny hydrauliczny (od 600pln w górę) + poszerzony kąt skrętu kół (sprawa groszowa).
Jedyne chyba czego mi tu brakuje to lekki negatyw, ale jak widać bez niego też dało radę.
Prace były wykonywane we własnym zakresie, więc pochłonęły dużo czasu, a zarazem mało gotówki. Wszystkie przeróbki wraz samochodem nie licząc silnika ze skrzynią pochłonęły kwotę ~12000pln.
Licząc robociznę oraz dodatkowy koszt silnika i skrzyni w dobrym stanie musimy mieć ~17000pln.
Pytanie co można wywalczyć na takim zestawie ??
8 miejsce w klasyfikacji generalnej Toyo Drifting Cup 2007
http://pfd.org.pl/index_pl.php?id=2 , więc było warto!
Poniżej dane poszczególnych silników:
Wersja - KM@obroty, Nm@obroty
318IS - 136@6000, 172@4600
M30B35 - 211@5700, 305@4000
M50B25 - 192@5900, 245@4200
M52B25 - 168@5500, 245@3500
M52B28 - 193@5300, 280@3950
M54B30 - 231@5900, 300@3500
(We wszystkich przypadkach bardzo dobrze jest kupić silnik który pracował na automatycznej skrzyni dzięki czemu jest duża szansa, że będzie w dobrym stanie)
Generalnie wszystko co napisałem opieram niestety tylko i wyłącznie na znikomej wiedzy teoretycznej zaczerpniętej z czytania masy postów dotyczących przygotowania E30 do driftu dlatego też będę bardzo wdzięczny za pomoc w tworzeniu i uzupełnianiu tego tematu, ponieważ brakuje tu jeszcze mnóstwa ważnych aspektów takich jak np: zmiana przełożenia, przeszczep zawiasu, hamulców, szpera procentowa, hydrauliczny rękaw, wydajniejsze chłodzenie silnika, rozmiary opon, negatyw itd itd...
Jest na forum sporo osób, które zajmują lub zajmowali się wykonywaniem takich projektów jak i właścicieli gotowych E30tek (i innych ), którzy mogli by sporo wnieść do tego wątku do czego namawiam. Fajnie też by było jakby ktoś zechciał umieścić w tym wątku przykładowe przygotowanie E30tki krok po kroku wraz z cenami itp itd...