BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 4 maja 2025, 15:56

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E30] Skąd się wziął mit o zakazie stosowania 15W40 w M40?
PostNapisane: 26 października 2007, 22:17 
Offline
Forumowicz

Posty: 188
Lokalizacja: Wejherowo
No właśnie. Co wejdę na jakieś forum BMW to wszyscy mówią że albo 5W40 albo 10W40 ale nigdy 15W40.

Nie rozumiem, wogóle.

Studiuję na Wydziale Mechanicznym, miałem przedmiot Mechanika Płynów i wiem co nieco o układzie smarowania silnika i o olejach. Pod koniec lat 80', czyli gdy powstał silnik M40, najpopularniejsze oleje to były oleje mineralne 15W40 oraz 20W40. Były również 10W40. Wtedy całkiem normalną i naturalną rzeczą było, jak amen w pacierzu, że baza oleju powstaje z rafinacji ropy naftowej, czyli chodzi o bazę oleju mineralnego. W sumie i półsyntetykach czy syntetykach zaczęło wogóle się mówić w latach 90'.

Co chwycę jakąkolwiek literaturę dot. silnika M40 czyli:
- instrukcja obsługi BMW E30
- instrukcja obsługi BMW E36
- haynes repair manual BMW E30
- sam naprawiam BMW E30
- sam naprawiam BMW E36
- program serwisowy BMW TIS 2006

to WSZĘDZIE widzę że dopuszczalny jest olej 15W40 oraz nawet 20W50, z tym że zwykle nie wolno tych olejów stosować gdy temperatura otoczenia jest niższa niż około -20*C (u nas bardzo rzadko).

Tłumaczycie to magistralą olejową w głowicy silników. Wąskimi kanalikami. Oglądałem głowicę i wałek M40. Nie dostrzegłem wcale węższych kanalików niż np. w silniku od Mercedesa W124. A W124 to taksówkarze jeżdżą na mineralnym przez 500 000 i nic się nie dzieje.

Kolejnym mitem jest moim zdaniem tworzenie się nagaru gdy jest używany olej mineralny. Nie prawda! Nawet Selektol 15W40 w 1983 roku miał już właściwości dyspergujące które służyły do czyszczenia i rozprowadzania po oleju nagaru który baza mineralna tworzy oraz niedopuszczenia do powstawania więksych grup tego syfu zwanych szlamem/łajnem/błotem! Co dopiero Lotos Mineralny który ma liczbę zasadową 9,9 TBN (tyle samo lub minimalnie więcej mają markowe półi pełne syntetyki). MIT! Zapytacie - dlaczego zdjeliście pokrywe głowicy a tam czarno? Powiem Wam - alby Wy albo ktoś przed Wami nie wymieniał oleju na czas i olej oraz filtr przyjął "na siebie" tyle syfu ile chemicy i inż przewidzieli i po prostu ten syf już zaczął się osadzać na silniku, bo nie miał gdzie! Syf tworzy się w mineralnym zawsze, ale odczynniki zasadowe myjące nie będą go odprowadzać do filtra wiecznie! Najpierw zasyfią sam olej, potem silnik! Olej jest już czarny jak smoła? Czas na wymianę!


Naprawdę STRASZNIE trudno mi jest sobie wyobrazić, żeby lejąc dobry minerał 15W40 co 10 000 km zajechać nim głowicę. NA PEWNO NIE PRZEZ OLEJ.

Oto źródła, na których się opieram. Bardzo profesjonalne i wiarygodne:

- Haynes Repair Manual E30

Obrazek

- Sam Naprawiam BMW E30

Obrazek

Obrazek

Sam naprawiam BMW E36:

Obrazek

- instrukcja obsługi E30

Obrazek

- instrukcja obsługi E36:

Obrazek

A więc nadal uważam że markowy 15W40 jest DOBRYM olejem do M40.

Pozdrawiam


Ostatnio edytowano 26 października 2007, 23:40 przez pitekantrop, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 października 2007, 22:53 
Offline
Forumowicz

Posty: 275
Lokalizacja: WaÂłbrzych
dobrze,że bronisz m40 :) Tylko czemu po 200 tys.km dzwigienki grają?I to jest w kazdym m40.

[ Dodano: 26 Październik 2007, 23:54 ]
gratuluje zdobycia dużej wiedzy na temat m40,tylko szkoda ,że żeby im pomóc trzeba sporo pieniędzy :(


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 października 2007, 22:55 
Offline
Forumowicz

Posty: 188
Lokalizacja: Wejherowo
Może dlatego że nie wymieniamy na czas? Albo taka ich natura?

Prawie wszyscy polecają i leją pół i pełny syntetyk, a prawie wszystkim M40 klepie.

Spjrzcie na pewien fakt. W KAŻDYM M40 po spuszczeniu oleju podczas wymiany i zalaniu nowego, po odpaleniu będzie przez kilka sekund mocno klepał silnik. Nie cykał - KLEPAŁ. Tak samo jest często po porannym rozruchu. Wymieniałem olej z kilkunastu samochodach w hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych i tego zjawiska tam nie ma!

Mineralnym nie zabijemy głowicy, jak to mówią na forach. Głowicę zabijemy jego długim nie zmienianiem oraz katowaniem na zimnym. Jeżeli głowica padnięta - robić remont albo lać mineralny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 października 2007, 23:12 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1691
Lokalizacja: ÂŻYWIEC
pitekantrop napisał(a):
W KAŻDYM M40 po spuszczeniu oleju podczas wymiany i zalaniu nowego, po odpaleniu będzie przez kilka sekund mocno klepał silnik. Nie cykał - KLEPAŁ. Tak samo jest często po porannym rozruchu. Wymieniałem olej z kilkunastu samochodach w hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych i tego zjawiska tam nie ma!

Nie tylko w m 40 jak miałem m30b25 to przy pierwszej wymianie też nieżle zarzęził zanim pociągnoł olej.
Następnym razem odpiołem przewód wysokiego napięcia z cewki i pokręciłem kilka sekund rozrusznikiem ,a potem dopiero podpiołem przewód .
Wkońcu lepiej niż poklepie przy 300-400rpm niż 800-900rpm . Nie???
Tak swoją drogą pitekantrop, wbiłeś chyba klina pary gościom. hehe

_________________
_____________________________________________________________________________________________________________________



TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX-POCO JEŹDZIĆ NA RĘCZNYM JAK MOŻNA DAĆ W P...e
http://mcg1ver.__prosze_uzyc_innego_hostingu_do_zdjec_/albumy/516168-123.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 października 2007, 23:26 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 2220
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E39
Kod silnika: M57D30
mcgiver chyba nie klina....a duży kołek ;)

_________________
" Jeśli Twoje dziecko kręci gwintem to wiedz że coś się dzieje...."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 00:13 
kamil napisał(a):
Tylko czemu po 200 tys.km dzwigienki grają?I to jest w kazdym m40.



nie w każdym... :suchy:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 00:16 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 42
Posty: 1903
Lokalizacja: Tuchola
Moje BMW: E30 344i
Kod silnika: m62b44
Garaż: E36 Coupe 325i
E30 Coupe 344i
Brawo za swietny artykyul, ja twardo leje mineral do M50 i sie tego trzymam. Dopuszcza sie stosowanie go i jestem zadowolony, nie klepie nie cyka.

PS tez jestem po wydziale mechnicznym UTP w Bydogszczy, teraz bede sie bronił, ale mechaniki plynow nie lubilem za bardzo i 3/4 zajec przespałem :hurra:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 00:21 
pitekantrop napisał(a):
a prawie wszystkim M40 klepie.


no to wytłumacz mi czemu mi nie klepie...

pitekantrop napisał(a):
Nie cykał - KLEPAŁ.


u mnie sobie spokojnie cyka. NIE KLEPIE.

pitekantrop, nie czytasz uważnie postów Kyo i tego co pisał w innych działach o tym silniku, jako, że sam był jego użytkownikiem i sam nieźle się z nim zawojował...

btw. też jestem na wydziale mechanicznym :looka:

pitekantrop napisał(a):
Jeżeli głowica padnięta - robić remont albo lać mineralny.


To Ty chyba nie wiesz co to głowica padnięta... :zakrecony:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 00:42 
Offline
Forumowicz

Posty: 188
Lokalizacja: Wejherowo
Chodzilo mi o generalnie górę silnika wałek wraz z osprzętem, nie czepiaj się :zly:

A jak Ci nie cyka to znaczy że masz zadbany. Nikt nie dopuścił do zestarzenia się oleju. Czyli nie dopuścił do mniejszego smarowania przez ten olej ze względu na pogorszenie właściwości smarnych bazy olejowej, oraz nie dopuścił to zatracenia właściwości myjących, więc również nie dopuścił do powstania szlamu który by wszedł w kanaliki wałka i zmniejszył tym samym przepływ i tak już słabo smarującego oleju. Słowem - nie dopuścił do obróbki skawaniem góry silnika :)

Czarny_simr, pisalem ze klepie na zimnym przez kilka sekund albo po zlaniu oleju! Na codzien cyka, albo tez i nie :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 09:09 
Offline
Forumowicz

Posty: 275
Lokalizacja: WaÂłbrzych
Czarny_simr napisał(a):
no to wytłumacz mi czemu mi nie klepie...


moze masz po remoncie ;)

[ Dodano: 27 Październik 2007, 10:16 ]
panowie ,a znacie jakis sposób zeby wygłuszyć na pare miesięcy to cykanie,bo dopiero wtedy bede robił swapa,a z tym klepaniem to siara jezdzić.

_________________
NO PAIN NO GAME


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 10:07 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1691
Lokalizacja: ÂŻYWIEC
kamil napisał(a):
panowie ,a znacie jakis sposób zeby wygłuszyć na pare miesięcy to cykanie,bo dopiero wtedy bede robił swapa,a z tym klepaniem to siara jezdzić.

Nasyp se trocin do silnika i nalej moto doktora :zakrecony: :rotfl:

_________________
_____________________________________________________________________________________________________________________



TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX-POCO JEŹDZIĆ NA RĘCZNYM JAK MOŻNA DAĆ W P...e
http://mcg1ver.__prosze_uzyc_innego_hostingu_do_zdjec_/albumy/516168-123.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 10:33 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 387
Lokalizacja: Ryki
mcgiver napisał(a):
kamil napisał(a):
panowie ,a znacie jakis sposób zeby wygłuszyć na pare miesięcy to cykanie,bo dopiero wtedy bede robił swapa,a z tym klepaniem to siara jezdzić.

Nasyp se trocin do silnika i nalej moto doktora :zakrecony: :rotfl:
Uwazaj, bo ja juz na forum dostalem za te trociny ;]

_________________
Link do galerii mojego BMW na BMW-Sport.pl
Link do galerii mojego BMW na TwojaFura.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 10:44 
Offline
Forumowicz

Posty: 275
Lokalizacja: WaÂłbrzych
mcgiver napisał(a):
Nasyp se trocin do silnika i nalej moto doktora


a pomogą coś te trociny :rotfl:

_________________
NO PAIN NO GAME


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 11:04 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16994
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
M40 jest źle skonstruowane, ma problem ze smarowaniem.
Jak jest gęściejszy olej z dodatkami mineralnymi, wałek i dźwignie mają gorsze smarowanie.

M40 nie ma prawa klepać. m40 jeżdżone na 5w40 ani nie klepie ani nie cyka mimo 200 tyś, jak ktoś wleje coś innego zaczynają się cykanka, klepanka etc.

Dowodem na to jest fakt iż każde m40 jeżdżone cały czas na 5w40 chodzi dobrze a wszystkie inne klepią, mają problemy ze wkręcaniem się.
jasne że na 10w40 ileśtam czasu to pochodzi, ale jak napisałem jest kwestią czasu aż na skutek słabego smarowania sie wytrze jakaś dźwignia, nie schowa sie popychacz etc...

Bardzo często przez gorsze właściwości zmywające, przy stosowaniu pół syntetyka lub minrału dochodzi do zatkania popychaczy. Jak popychacz się zatka błyskawicznie uszkadza się dźwigienka i po krótkim czasie krzywka wałka i po ptokach.

Lanie 10W40 szkodzi.
Lanie 15w40 to zarzynanie.

pitekantrop chcesz to sobie lej 15w40. Twój silnik twoja sprawa.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 14:40 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3023
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Kyokushin uwarzam zupełniek tak samo :zdrowko:
minerał był dobry kiedyś kiedy inne technologie stosowano, mniejsze spasowanie podzespołow itp.
co do tych skanów to gdzie jest napisane że to dotyczy M40 ? Może to jest o M10 ;)

_________________
[you] zobacz moje qp
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p=26102#26102 - nowe zdjĂŞcia w galeri



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 14:54 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 387
Lokalizacja: Ryki
Kyokushin, rowniez sie z Toba zgadzam.

Teoria teorią, ale praktyka pokazuje cos innego i żadne wykłady nt mechaniki plynów tego nie zmienią.

_________________
Link do galerii mojego BMW na BMW-Sport.pl
Link do galerii mojego BMW na TwojaFura.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 16:26 
kamil napisał(a):
moze masz po remoncie ;)


:/

a może nie?????????? -.-

wracając do wątku,
fipa napisał(a):
Teoria teorią, ale praktyka pokazuje cos innego


i tyle na ten temat. ///M40 to specyficzny silnik i niech taki pozostanie :)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 17:18 
Witam wszystkich, niedawno kupilem E30 316i Touring z 93r grudzien i mam pytanko jaki to silnik, jaki wlac olej i czy jest tam pasek rozrzadu czy lancuch. Dzieki za porade.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 18:24 
Offline
Forumowicz

Posty: 188
Lokalizacja: Wejherowo
Devil 316 napisał(a):
Witam wszystkich, niedawno kupilem E30 316i Touring z 93r grudzien i mam pytanko jaki to silnik, jaki wlac olej i czy jest tam pasek rozrzadu czy lancuch. Dzieki za porade.

Jest pasek, który radzę od razu wymienić i zalej półsyntetyk 10W40.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2007, 18:33 
A olej jakiej firmy bedzie dobry no i jaki to silnik m40 czy m43?


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL