Roger-Nysa napisał(a):
Witam
Temat kręci się już jakiś czas ,pomijam że kolejny raz i pewnie to nigdy się nie zmieni.
Zawsze przyjdzie ktoś nowy i zapyta, oto co było na tym i innych forach opisane wiele razy.
Jeśli było wiele razy to kolejny , zła nie uczyni.
Więc moim zdaniem.................. bo każdy ma prawo mieć swoje. Tak ?
m47 136 ps o którym myśli kolega z założenia projektantów jest bardzo ciekawą jednostką.
Dawno temu w walce o klienta z innymi koncernami ,BMW jeśli chodzi o diesle było w ciemnej dup.e. Wtedy kiedy VAG od dawna ładował do swoich aut TDI z bezpośrednim wtryskiem ,BMW wkładało stare jak świat TD z komorą wstępną spalania.
Ciśnienie było takie jak zawsze trzeba coś nowego.
Zakupiono od boscha VP44 i bazując na doświadczeniach VAG zbudowano najzwyklejszego w świecie TDI M47 136ps.
Silnik maił być mocniejszy ,bezawaryjny i do tego niemal bezobsługowy . Łańcuch słynący z długowieczności maił spowodować że będzie to lepsza opcja niż TDI.
I tak się stało.
Z kilkoma małymi problemami które wyszły w okresie dziecięcym m47 w e46.
Problemy te również dotyczą silników innych koncernów które w tamtym okresie zdecydowały się na pompę VP44.
AUDI ,FORD,OPEL ,VOLVO ,BMW ,VW i coś tam jeszcze.
Ja osobiście , pisząc zawsze o m47, robiłem porównanie do M47n ,który został wprowadzony pod koniec 2001r.
Są to dwa różne światy ,dwie inne myśli techniczne i zupełnie inna technologia!!!!
Obie jednostki dzieli przepaść pomimo podobnej nazwy i pojemności.
Więc jeśli ktoś pyta czy warto kupić auto z silnikiem m47 zawsze będę powtarzał . POCZEKAJ ,DOŁÓŻ ,DOZBIERAJ , POŻYCZ ,WYCZARUJ jeszcze parę groszy i kup wersję po liftingu, E46 które jest niemal idealne.
Natomiast kiedy mówimy o zakupie auta z tamtego okresu i mamy na myśli BMW i coś z koncernu VAG zawsze powiem.
bmw E46 z M47.
Dlaczego ?
Porównanie ..
TDI ....................... BMW
bezpośredni wtrysk EDC15 ................................. . bezpośredni wtrysk EDC15
turbina ze zmienną geometrią .................. turbina ze zmienną geometrią
pompa vp37 niemal idealna i bez awaryjna ............. pompa tutaj mina VP44
i w silnikach 2,5 v6 pompa vp44 mina. ............... silnik 16 zaworowy
silnik 8 zaworowy ............... Łańcuch rozrządu
Pasek rozrządu ................. Wtrysk sterujący.
Wtrysk sterujący ........................
Silnik BMW jest lepszy ponieważ ma łańcuch i jest 16 zaworowy. W tamtym okresie nie było na skalę światową silnika TDI 16 zaworowego na łańcuchu , a BMW miało.
M47 generuje mniejsze koszty utrzymania.
Jeśli ktoś się chce trzymać książki serwisowej odstępy pomiędzy inspekcjami sąd większe w BMW.
Nie wymieniasz paska ,pompy wody ,napinacza.
Będziesz jeździł bezawaryjnie trzymając się kilku zasad!!!!!!
Pompa vp44 to wynalazek opatrzony wieloma wadami gdyby do M47 wstawili starszą pompkę vp37 ,było by pięknie.
Każdy świadomy użytkownik e46 z 136 konnym silnikiem powinien wiedzieć :
Ze pompa nie lubi zapowietrzenia ,bąbelki ,w paliwie ,powietrze ,piana i wyjechanie auta do zera z paliwa to wyrok dla pompy.
Można się ratować ,po zatankowaniu ale trzeba pompę odpowiednio odpowietrzyć. Kręcenie aż zaskoczy gdy nie ma paliwa to totalne przegięcie.
Silnik powinien do ostatnich swoich dni jeździć na oleju w pełni syntetycznym.Jak na technologię w tamtych czasach dość mocno wysilona jednostka.
Pamiętać trzeba że sprzęgło i dwumas jest ten sam co w 318 d Gdzie jest zdecydowanie mniej niutona i mocy.
Agresywna jazda i strzelanie ze sprzęgła na pewno spowoduje wiele uślizgów i szybko wykończy tarczę.
Gdybym musiał kupić to auto ,sprawdził bym przed zapłatą parametry pracy pompy, i turbiny.
Reszta nie generuje kosztów . Jako pakiet startowy na dzień dobry bez względu na to co mówi sprzedawca.
Płukanka i pełny syntetyk ! koszt mniej więcej 300zł
Sprawdzenie odpowietrzenia skrzyni korbowej. (filtr odmy) nowy około 250zł lub samoróbka na bazie starego.
Bez zastanowienia zwory N75 od EGR i Tubo. każdy po 100zł razem 200zł
Auto ma 13 lat więc katalizator do wycinki !!!!. Możemy sami potrzebny kanał i spawarka ( bebechy można sprzedać za około 300zł) -zwróci się olej.
Trzeba mieć świadomość że może pojawić się potrzeba wymiany koła pasowego wiedzieć że VP44 ma elektronikę której naprawa kosztuje 300zł i
zawory od kąta wyprzedzenia wtrysku i dawki paliwa które nie pracują wiecznie i koszt naprawy tego to około 2000zł
Ponadto to bardzo ciekawa jednostka jak na tamten okres. ALE LEPIEJ POŻYCZYĆ TE 6 TYŚ DOŁOŻYĆ I KUPIĆ LIFT.
W dalszym porównaniu do Vag musimy mieć świadomość że Np Passat afn po lajtowym podkręceniu do 140 koni z racji tego że jest 8 zaworowy ma mały układ zasilania silnika w powietrze ,uzyskuje szybko moment obrotowy i zawsze odskoczy na pierwszych metrach od E46 320 M47. Natomiast bardzo szybko spuchnie na wyższych obrotach .
W trasie vag nie ma szans ,w mieście odpada BMW.
Pozdrawiam Krzysiek
Krzysiek,czy w E 46 diesel po lifcie też zalecałbyś syntetyk do końca jego dni ? i skąd Ty to wiesz ? Wg. np Shell-a olej powinno się zmieniać z syntetyka na półsyntetyk a później na mineralny w zależności od wieku auta
pozdrawiam