eh znow teorią zyjemy musimy obczaic temat od strony praktycznej
popatrz na zimowe temp millersa i castroli, millers u nas w zime bedzie gorszy
to teraz wez popatrz na gestosc w 15oC, zorientujesz sie o co chodzi..., nastepnie lepkosc kinematyczne w 40 i 100 ile cst i lepkosc w -30 ile cp
porownaj w/w dane z dwoma olejami castrola ktore sa "bardzo ciche"
przykladowo castrol 0w30 i 0w40
castrol 0w30
Density @ 15°C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.838
Viscosity, Kinematic 100°C ASTM D445 mm²/s 12.3
Viscosity, CCS -35°C ASTM D5293 mPa.s (cP) 5900
Viscosity, Kinematic 40°C ASTM D445 mm²/s 71
Viscosity Index ASTM D2270 None 170
Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 0.7
Pour Point ASTM D97 °C -57
Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 238
---
Name Method Units Castrol EDGE 0W-40 A3/B4
Density @ 15°C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.841
Viscosity, Kinematic 100°C ASTM D445 mm²/s 13.5
Viscosity, CCS -35°C ASTM D5293 mPa.s (cP) 5800
Pour Point ASTM D97 °C -50
Viscosity, Kinematic 40°C ASTM D445 mm²/s 79
Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 1.12
Viscosity Index ASTM D2270 None 169
Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 240
podsumowujac 0w40 castrol nie jest zlym olejem uważany nierzadko za dno akurat ten olej ma świetny. mimo opinii w stylu mobil i castrol to dno jest to bardzo dobry olej, jest udział bazy technicznie syntetycznej i znacznie mniejszy pobór w stosunku do nowego X-Max, temp. płynięcia abstrakcja, duża zawartość bazy syntetycznej
Mid sapsa nie ma co się bać, stosuje się dodatki bezpopiołowe jak syntetyczny molibden. zostały tez ostatki starej formulacji Amsoila European AFL 5W40 którego skuteczność, świetna ochrona jest potwierdzona badaniami w modyfikowanych dieslach, jest stabilniejszy temp. niż Motul 300V czy Millers CFS a jest to olej cywilny a nie tylko na tor. EFM jest podobny do niego i to juz full saps.
Jeśli szukamy ochrony bez kompromisów zawsze można olej wzmocnić dodatkowo dodatkiem nanoboru AR9100 lub WS2 Archoil AR9200 smialo
