BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 1 maja 2025, 23:53

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 15 stycznia 2016, 21:09 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 45
Moje BMW: 325i
Witam

Mój samochód:
e36 325i coupe z '93 z zawieszeniem M technik
ostatnie 7 cyft VINu: ef19516

Postanowiłem założyć nowy temat gdyż sprawa odbojów do tylnego zawieszania nie daje mi spokoju.

Z jednej strony sklepy mówią, żeby zakładać odboje ale w rzeczywistości ich przydatność nie jest taka oczywista.

Otóż, stare amortyzatory wyglądały tak:
Obrazek

Metalowa płytka widoczna na zdjęciu była umieszczona w osłonie i to ona trzymała osłonę sztywno jak na zdjęciu już z całkowicie wysuniętym amortyzatorem Bilstein:
Obrazek

Po konsultacji z dwoma sklepami gdzie zalecili zamontować odboje firmy sachs numer 900 049 do zawieszenia M, wygląda to tak:
Obrazek

I teraz najciekawsze. Odboje mają służyć:

a) zabezpieczaniu amortyzatora przed całkowitym "zamknięciem", ale przecież amortyzator został stworzony do pracy w pełnym zakresie swojej długości. Tak czy nie? Przez zamontowanie odbojów skracamy jego zakres pracy. Tutaj zdjęcie samochodu już na kołach z obciążeniem 2 osób (ok. 140kg) w bagażniku:
Obrazek

Wyznaczone miejsce jest punktem do którego pracuje amortyzator na postoju. Jak widać do styku z odbojem brakuje ok. 0,5cm. Czy w takim przypadku podczas podróży z obciążonym tyłem, amortyzator często będzie dotykał odbojów?! Czy taka praca amortyzatora jest właściwa?

b) Jak widać powyżej osłona jest ściągnięta z odboju. Nie trzeba użyć dużej siły żeby ją ściągnąć, czy możliwe jest żeby osłona podczas jazdy mogła się sama zsunąć z odboja? W przypadku gdy osłona trzyma się na metalowej płytce wewnątrz osłony, jej ściągnięcie jest niemożliwe bez odkręcenie całego amortyzatora.

Na koniec zdjęcie porównawcze, Bilstein jest minimalnie dłuższy od seryjnych (jeśli to są seryjne) amortyzatorów:
Obrazek

Czy nie lepszym rozwiązaniem jest brak odbojów?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 15 stycznia 2016, 23:56 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 45
Moje BMW: 325i
Na tym filmiku gość miał takie same amory jak ja i zainstalował bilsteina bez odbojów używając tylko cienkiej gumy pod poduszką.

Zacznijcie oglądać od 3:00 min:
https://www.youtube.com/watch?v=2d2TCG5rjcw


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 16 stycznia 2016, 09:30 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Kiedyś wysłałem amory na gwarancję a założyłem stare (już nie trzymały) bez odbojów bo to na kilka dni. Dobijały co chwilę więc bardzo Ci tego nie polecam. Z tyłu w kombiaku (nivo) ostatnio sprawdzałem i po 50 tyś odboje już się ładnie rozleciały wiec to znaczy że dobijają regularnie. Jak kupisz markowe częsci to raczej osłona nie spadnie z odboju. Zwykle jeśli już to dlatego, ze osłona lub odbój się uszkodził ale nie zaszkodzi zerknąć co jakiś czas. To, że amory mają pracować w całym zakresie to nie znaczy od 0 do 1. Producent tak dobiera amory, sprężyny i odboje że jak wszystko poskładasz to amory właśnie pracują w zakresie. Wyjęcie odbojów to bankowe uszkodzenia amorow, gum z gniazdem na tłok amora albo nawet kielichów. Nie cuduj tylko dobierz odpowiednią sprężynę i odbój i osłonę zakładaj fabryczną (chyba, że producent amorów zaleca jakąś inną).


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 16 stycznia 2016, 09:38 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 45
Moje BMW: 325i
Dziękuję za odpowiedź, ale jak Ci miały amory nie dobijać skoro już w ogóle nie trzymały czyli ich zużycie wynosiło 100%? Odboje mają zabezpieczać amor przy ekstremalnych warunkach, a teraz po założeniu zalecanych odbojów (bardzo twardych) skok amora wynosi 5cm. To nie wydaje mi się zdrowym ani bezpiecznym rozwiązaniem gdy amor na byle wyboju zatrzymuje się na odboju.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 16 stycznia 2016, 14:28 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
Skróć odbój o 1cm od góry i po krzyku.

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 16 stycznia 2016, 21:57 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 126
Lokalizacja: Okolice Kielc
Moje BMW: E36
Kod silnika: M52B28
Gdzieś czytałem, że zakres pracy jest tak dobrany, żeby odbój wspomagał sprężynę - dając progresywną charakterystykę.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Bilstein B8 odboje do amortyzatorów tył
PostNapisane: 17 stycznia 2016, 09:26 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Załóż normalnie i zerkaj co jakiś czas. Jak się rozpadną np po pół roku to wtedy będziesz myślał. Ja bym nie kombinował na zapas, skoro jeszcze problem nie wystąpił. Takie udawanie "inżyniera" na oko to nie jest dobry pomysł.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL