BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 1 maja 2025, 17:08

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 8 marca 2012, 08:08 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 34
Moje BMW: E46
Kod silnika: M52
Witam od jakiegoś czasu walczę z szarpaniem przy zmianie biegów z 1 na 2, i 2 na 3. Byłem u mechanika, ponoć dobrego i powiedział że z przeniesieniem napędu wszystko jest ok. Powiedział, że pierwszą rzeczą jest naprawa regulatora DISA, który u mnie w ogóle nie chodzi. Podłaczył pod miernik i okazało się że nie ma napięcia. I tu pytanie, jakie są objawy walniętej DISY , i czy faktycznie może to miec coś wspólnego z tym szarpaniem. ?

Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 8 marca 2012, 14:45 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 34
Moje BMW: E46
Kod silnika: M52
Nikt nie wie? :(


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 8 marca 2012, 16:27 
Offline
Forumowicz

Posty: 139
Lokalizacja: Pszczyna
Moje BMW: 520i e39
niemam w moim zaworu disa
ale zobacz na youtubie są filmiki jak rozpoznać mechaniczne uszkodzenie tego zaworu itp.
np.



Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 8 marca 2012, 17:27 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 34
Moje BMW: E46
Kod silnika: M52
Wiem jak wygląda uszkodzona, chciałbym wiedzieć jak się obiawia? Czy możliwe że przez to szarpie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 23 listopada 2012, 20:46 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1379
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza, Warszawa, Lublin
Moje BMW: e46,e90,e60,e61
Kod silnika: M52TU,n62b44,m57
Wyjasniło się coś ?. U kolegi jest podobn sytuacja.... DZIWNE

Disa była uszkodzona to fakt....
ale wstawiłem do niego moja dobrą. I co dziwne tez się nie załaczą.

Odpala auto i Disa próbuje zassać ale tylko na sekundę i wraca tak jakby traciła napięcie. Ktoś wie ocb ?

_________________
Przeniosłem się do Warszawy gdyby ktoś potrzebował pomocy to pisać śmiało.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 25 listopada 2012, 11:54 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 38
Posty: 1288
Lokalizacja: Inowrocław
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57d25
Ja bym poszukał problemu w sterowaniu tym zaworem. Z tego co widzę jest sterowany podciśnieniowo. Więc musi być jakiś sterownik podciśnienia, tak jak w terowaniu zmienną geometria turbiny w dieslu. Więc proponuje poszukać tego sterownika podciśnienia i zamienić go z kimś, kto ma sprawny:).

_________________
Było: E38 728iA, E36 316iA, E39 520d, E46 320d


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 25 listopada 2012, 20:18 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1379
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza, Warszawa, Lublin
Moje BMW: e46,e90,e60,e61
Kod silnika: M52TU,n62b44,m57
On jest sterowany normalnie 12V. Tylko problem jest taki że to 12V zanika jak tylko jest jakiś odbiór choćby z miernika to przez ułamek sek po podpięciu jest 12V i znika. Tak samo przy opalaniu Disa włącza się tylko na 1 sekundę.

_________________
Przeniosłem się do Warszawy gdyby ktoś potrzebował pomocy to pisać śmiało.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 26 listopada 2012, 12:26 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1273
Moje BMW: F10 M5
Kod silnika: S63
Podepnę się nieco pod temat z tym, że u mnie siedzi M54B25

Wyjąłem dzisiaj DISĘ u siebie. Nagrałem krótki film jak to działa.
Zaworek trzyma ciśnienie bo jak się zablokuje palcem to ta łopatka/klapka zatrzymuje się w stałej pozycji minimalnie odchylona od pionu czyli tak jak być powinno.
Poza tym sama ta łopatka/klapka pracuje sprężyście, szybko wraca do pozycji otwartej i nie wydaje z siebie dziwnych dźwięków.
Natomiast martwi mnie ten minimalny luz w pozycji otwartej. To normalne, jak sądzicie ?



Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 28 listopada 2012, 23:45 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1379
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza, Warszawa, Lublin
Moje BMW: e46,e90,e60,e61
Kod silnika: M52TU,n62b44,m57
z drugiej strony masz taką "zaślepkę" otwórz i zobacz czy tam gdzieś ten luz na łączeniu elementów nie jest generowany.

Co do braku napięcia nikt niema pomysłu ?

_________________
Przeniosłem się do Warszawy gdyby ktoś potrzebował pomocy to pisać śmiało.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 5 maja 2017, 15:05 
Offline
Forumowicz

Wiek: 44
Posty: 130
Lokalizacja: TYCHY
Moje BMW: E39 528i2xVANOS
Kod silnika: M52 / TU
Żeby nie zaczynać nowego wątku, chce kupić e60 m54 jak podczas zakupi mogę rozpoznać czy ten zawór jest sprawny , bo czytałem, że to jedna z najczęstszych usterek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 5 maja 2017, 19:27 
Offline
Forumowicz

Wiek: 44
Posty: 130
Lokalizacja: TYCHY
Moje BMW: E39 528i2xVANOS
Kod silnika: M52 / TU
Zasięgnolem opini paru mechaników i powiedzieli mi :

1.Auto gorzej się “zbiera” w dolnym zakresie obrotów, zawór może brzęczeć, piszczeć.
Po odpaleniu samochodu zawór powinien się przymknąć, po prze gazowaniu na ponad 2tys. obrotów powinien się znowu otworzyć.

2.Gdy klapka zaworu jest już luźna będzie wydawać dźwięku typu klekotanie w kolektorze.

Może być również uszkodzona membrana wtedy będzie dźwięk "osiołka", lub silniczek sterujący, wtedy nie ma reakcji cięgna przy dodawaniu gazu, trzeba sprawdzać w dwie osoby.
Najprościej jednak go wyjąć.
Jeśli klapka jest luźna, trzeba go wymienić, bo jeśli klapka zostanie zassana do komory spalania to wtedy koszty będą dużo większe.

3. falowanie obrotów, auto nie ma mocy takiej jak powinno mieć klekocze niekiedy


Ktoś jeszcze coś dorzuci?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 5 maja 2017, 21:27 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1286
Lokalizacja: Bydgoszcz
Moje BMW: e46 330ci
Kod silnika: m54
Kolego przejmujesz się głupią disą która używana kosztuje z 100zł.
Lepiej zainteresuj się innymi rzeczami żeby się nie we walić na minę, typu silnik który żre olej jak świnia czy rozwalone zawieszenie lub napęd.
Sprawdź przebieg w liczniku i wszystkich modułach żeby nie było jakiejś podmianki samego licznik.
Kumpel kupił e39 z przebiegiem 220 tysi a w module świateł o wiele więcej.
Podmieniono licznik :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 7 maja 2017, 15:55 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 452
Moje BMW: E60
Kod silnika: N52B25AF
DZWILU88 napisał(a):
Zasięgnolem opini paru mechaników i powiedzieli mi :

1.Auto gorzej się “zbiera” w dolnym zakresie obrotów, zawór może brzęczeć, piszczeć.
Po odpaleniu samochodu zawór powinien się przymknąć, po prze gazowaniu na ponad 2tys. obrotów powinien się znowu otworzyć.

2.Gdy klapka zaworu jest już luźna będzie wydawać dźwięku typu klekotanie w kolektorze.

Może być również uszkodzona membrana wtedy będzie dźwięk "osiołka", lub silniczek sterujący, wtedy nie ma reakcji cięgna przy dodawaniu gazu, trzeba sprawdzać w dwie osoby.
Najprościej jednak go wyjąć.
Jeśli klapka jest luźna, trzeba go wymienić, bo jeśli klapka zostanie zassana do komory spalania to wtedy koszty będą dużo większe.

3. falowanie obrotów, auto nie ma mocy takiej jak powinno mieć klekocze niekiedy


Ktoś jeszcze coś dorzuci?


Jeżeli samochód ma sprawne vanosy, a mimo tego do setki zbiera się o jakieś 2 sekundy gorzej niż powinien, bo słabo podnosi się z niskich obrotów, nawet na jedynce i nie ma innych objawów (zwłaszcza check engine'a etc.) to prawdopodobnie jest to wina zaworów DISA. Co do używek to nie polecam, bo to część, która ma regularny przebieg zużycia i niestety w najgorszym wypadku plastikowy "bolec", który trzyma klapę, a który w ostatnim etapie usterki urywa się razem z klapą, może pójść na komorę spalania i uszkodzić zawory lub ogólnie głowicę i cylinder, więc takie zabawy w to, że "trochę" na pewno pojeździ raczej nie z tą częścią. Zaczyna się od luzu na zębatce trzymającej łopatkę, przez co zawór telepie na niskich obrotach. Biorąc go w rękę po prostu wyczuwasz, że zanim dotrzesz do oporu jaki stawia silniczek elektryczny można klapką swobodnie ruszać w jakimś zakresie, a tam nie może być żadnego luzu, podobnie nie może być ubytków w gumowym uszczelnieniu. Żeby wyjaśnić o co chodzi powiem najprościej jak się da - przepustnica reguluje ilość powietrza, a zawory DISA regulują długość układu dolotowego, tzn. to jaką odległość w kolektorze musi pokonać powietrze zanim dotrze do komory spalania. Jak się domyślasz (albo i nie :P) przy dużej prędkości obrotowej dolot ma być krótszy, bo silnik szybciej go "opróżnia" , a przy w mniejszej dolot powinien być dłuższy. Kiedy disa siada to dolot nie utrzymuje ustawienia pod niskie obroty, a kiedy urywa się klapa to dolot cały czas pozostaje w ustawieniu pod wysokie obroty i dlatego samochód staje się regularnym zamulaczem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 31 sierpnia 2019, 13:00 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1379
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza, Warszawa, Lublin
Moje BMW: e46,e90,e60,e61
Kod silnika: M52TU,n62b44,m57
Ktoś doszedł do tego czemu napięcie zanika ? Miałem już 2 takie przypadki. Niesprawny wanos może to powodować ?

_________________
Przeniosłem się do Warszawy gdyby ktoś potrzebował pomocy to pisać śmiało.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 10 listopada 2019, 20:13 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 31
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E46 328i
Kod silnika: M52TUB28
Odświeżę temat, bo też mam podobny problem więc nowy temat byłby zbędny.

Po odebraniu samochodu od mechanika zauważyłem, że DISA:
1. "Cyka" po pewnym czasie od odpalenia silnika (raczej kilka minut), prawdopodobnie elektrozawór, prawdopodobna przyczyna w punkcie 4.
2. Nie zamyka się na niskich obrotach.
3. Zamyka się skokowo na wysokich obrotach.
4. Napięcie po przekręceniu zapłonu, na odpalonym silniku lub po aktywacji w INPA gdy DISa jeszcze nie cyka ok. 5,6-5,7V, gdy cyka ok. 6,3V - podejrzewam, że przy tym napięciu elektrozawór zaczyna reagować i próbuje się otworzyć, ale napięcie jest za niskie i stąd to cykanie.
5. Na wysokich obrotach napięcie również wynosi 5,6-5,7V, ale gdy odepnę wtyczkę to DISa się nie zamyka.

Filmik prezentujący problem: https://youtu.be/Jt_luiNm45M
Filmik pokazujący, że po podaniu ok. 12V DISa działa bez problemu: https://youtu.be/4xV6ub1ficY

Gdzie/jak szukać dalej przyczyny?
Nie wiem czy ma to znaczenie lub jest w jakiś sposób powiązane, ale mam też błąd DSC spowodowany błędem szyny CAN: "Lenkwinkel Sensor CAN Bus Fehler, Klemme 30 fehlerhaft."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 4 grudnia 2019, 15:36 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1379
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza, Warszawa, Lublin
Moje BMW: e46,e90,e60,e61
Kod silnika: M52TU,n62b44,m57
Jak dla mnie to masz problem z wiązką.

_________________
Przeniosłem się do Warszawy gdyby ktoś potrzebował pomocy to pisać śmiało.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 9 grudnia 2019, 14:36 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 31
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E46 328i
Kod silnika: M52TUB28
No właśnie też się tego boję, sprawdzałem wzrokowo ile mogłem i nic nie było widać, a z wyjmowaniem całej wiązki chyba jest trochę problemów?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e46] m52 - DISA nie działa. Brak napięcia.
PostNapisane: 8 lipca 2020, 06:58 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 31
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E46 328i
Kod silnika: M52TUB28
Problem został rozwiązany, okazało się że mechanik po wymianie UPG źle podłączył wtyczki - pomylił wtyczkę od DISy z zaworem odpowietrzającym zbiornika paliwa.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], Google Adsense [Bot] i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL