Znalezione w necie odnośnie żarników xenonowych.
Pytanie:
Szanowny Panie!
Będąc członkiem klubu Mondeo Klub Polska zobowiązałęm się do zwrócenia się z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości dręczących wielu naszych klubowiczy.
Pytanie brzmi: czy legalna jest przeróbka reflektorów halogenowych poprzez zamontowanie w nich specjalnie do tego przystosowanych żarników xenon posiadających odpowiednie gniazda mocowania -np. tak jak żarówki h7 (nie następuje ingerencja w kształt odbłyśnika)? Zdajemy sobie sprawę że reflektor posiada homologację, czy nie utracimy jej zakładając takie właśnie żarniki? W przypadku gdy takie działanie powoduje utratę ważności homologacji czy jest sposób na zalegalizowanie tak przerobionej lampy? Ile taka legalizacja moze kosztować i gdzie ją można wykonać? Wiele firm zajmujących się oświetleniem aut i ich tuningiem oferuje obecnie taką właśnie przeróbkę reflektorów twierdząc iż jest to w pełni legalne.
Uprzejmie proszę o wyczerpującą odpowiedź i jeżeli jest to możliwe przywołanie odpowiednich przepisów prawnych (co wielce ułatwi nam wyjaśnianie podnoszonych przez członków klubu wątpliwości co do legalności takich przeróbek). Jeżeli nie jest Pan osobą właściwą w tej sprawie to przepraszam za zajęcie Pańskiego cennego czasu i jeżeli to możliwe to proszę o nakierowanie na właściwy tor załatwienia sprawy (oczywiście w miarę możliwości).
Pozdrawiam
Bartłomiej Szpilarski
Odpowiedź
Szanowny Panie
Takowa przeróbka jest niezgodna z polskim i międzynarodowym prawodawstwem.
Prawo o ruchu drogowym Dz.U. Nr 108 Poz. 908 Art. 66 ust.4 p. 2 „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadającym warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Regulaminy homologacyjne EKG ONZ) .
Istnieje klasa reflektorów przystosowanych do wyposażania ich w gazowe, wyładowcze źródła światła i tylko one mogą być wyposażane w tzw „ksenony”, których strumień świetlny jest kilkakrotnie większy niż tradycyjnej żarówki halogenowej.
Ponadto zastosowanie tych reflektorów niesie za sobą dalsze implikacje w postaci konieczności stosowania układu samopoziomującego i czyszczącego szybę reflektora.
Posłużę się obrazowym porównaniem: można lampę naftową wyposażyć w żarówkę i usunąć naftę zastępując ją źródłem energii elektrycznej ale nie będzie to już lampa naftowa lecz latarka, posiadająca inne właściwości np. świetlne.
z poważaniem
mgr inż. Maciej Łukasik
Kierownik Zakładu Oświetlenia i Wyposażenia Elektrycznego Pojazdów
Instytut Transportu Samochodowego
ul. Jagiellońska 80, 03-301 Warszawa
tel./faks: 022 8114095
e-mail:
zoe@its.waw.pl
maciej.lukasik@its.waw.
_________________