BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 6 maja 2025, 14:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Olej syntetyczny do wszystkich silników BMW
PostNapisane: 17 sierpnia 2008, 04:51 
Offline
Forumowicz

Posty: 188
Lokalizacja: Wejherowo
Witam.

Niedawno miałem remont silnika - przytarłem panewki korbowodowe na kiepskim minerale Lotosa. Przy okazji rozbierania silnika do szlifu wału i wymiany panewek zostały wymienione:
- uszczelka dużej i małej miski olejowej
- uszczelka płyty z pompą olejową
- uszczelka pod pokrywą zaworów
- oba simeringi wału korbowego

Po tym doświadczeniu, nie zaleję i nie polecę nikomu nigdy polskiego oleju, zwłaszcza mineralnego.

Został zalany Castrol Magnatec 10W40. Przejechałem na tym 2000km i:
- olej jest wciąż jasny jak po zalaniu (głowice, dekiel zaworów i miski wyczyściłem jak się dało z nagarów, choć było ich mało)
- stan oleju spadł może i milimetr albo dwa, praktycznie bez zmian
- silnik jest absolutnie suchy
- samochód po odpaleniu puszcza malutkiego dymka (chyba olejowego) - odpalam na LPG

Pomyślałem o wlaniu syntetyka, np. Castrol Magnatec 5W40. Można teraz nabyć 5 litrową bańkę tego oleju z niemiec za niecałe 90 zł...

Kwestia tylko czy warto i jest po co, czy w sumie nie wystarczy mu półsyntetyk?

Bo wg Castrola zalecanym olejem do silnika M40 w E30 jest półsyntetyk:
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... hicle=2028

Do syntetyka się przekonałem po rozmowie z bardzo dobrym mechanikiem BMW, który jest zwolennikiem stosowania olejów syntetycznych w każdym BMW i praktycznie każdym samochodzie, gdyż oleje te są pod każdym względem lepsze od pół i mineralnych a jak wiadomo w bajki o tym, iż olej ten dużo lepiej płucze i jest dużo rzadszy już mało kto wierzy...

Tłumaczył mi nawet, że np. silnik z którego spłynie całkiem olej w wyniku np. rozbicia miski przejedzie duuuuuuuużo większy odcinek na oleju syntetycznym niż mineralnym i że np. gdy spuści się z silnika olej to gdy był to olej syntetyczny, to na wolnych obrotach, bez oleju, silnik będzie chodził dobre kilka godzin a nawet dłużej i prędzej się zatrze na pierścieniach niż na panewkach. Mało tego, po zgaszeniu i ostygnięciu może być potem wszystko "w miarę" ok.

Ponadto na oleju syntetycznym można nawet kilkukrotnie przedłużyć okres między wymianami (oczywiście filtr co 10 000 km) i olej ten wciąż zachowa swoje parametry, gdzie na mineralnym można już spokojnie przytrzeć silnik.

Oczywiście nie mam zamiaru robić żadnych eksperymentów na moim świeżo poskładanym silniku, ale jednak czułbym większy komfort, że gdy zapali się kontrolka ciśnienia oleju, mogę spokojnie dolać oleju lub zholować samochód, i nic się nie stało.

Chodzi tu o lepszą smarność i odporność na czynniki termiczne i mechaniczne oleju syntetycznego.

O to, że nawet lekkobieżny syntetyk 0W30 będzie wciąż dobrze smarował przy przegrzaniu, gdy mineralny 15W50 będzie już się palił i węglił...

Mój ojciec, jeździ starą Ładą 2107 1,5 i leje do niej syntetyki (różne, miesza je). Silnik bierze litr na 1000, na rozgrzanym silniku na wolnych obrotach pali się kontrolka oleju, ale silnik chodzi jak pszczółka, nie słychać panewek, jedynie łańcuch rozrządu i nie chce paść!! A przecież producenci tych silników nie wiedzieli co to syntetyk!

Na forum w114-w115.org masowo ludzie zmieniają olej z mineralnych i półsyntetycznych na pełne syntetyki i zazwyczaj ludzie obserwują WZROST ciśnienia oleju po rozgrzaniu silnika!! Przez cały ten post nikomu nic się nie stało z silnikiem!

http://w114-115.org.pl/forum/viewtopic.php?t=23414

Dodam że większość olejów 5W40 to nie są pełne syntetyki, tylko hydrokraki, 100% pełne syntetyki to wszystkie 0W i niektóre 5W.

Mineralnego ubywało mi więcej niż półsyntetyka!! Nie zdziwiłbym się, gdyby ciśnienie też miał wyższe!!

Chyba wleję tego syntetyka i jestem na 99% pewny, że to mu wyjdzie pod każdym względem tylko na lepsze!

Może przesadzam, ale mam świadomość, że w oleju jaki teraz mam w silniku, jest wciąż aż 70% oleju mineralnego, i jakoś niewiele różnicy między mineralnym..

Pozdro


Ostatnio edytowano 24 sierpnia 2008, 16:06 przez pitekantrop, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sierpnia 2008, 06:58 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1868
Lokalizacja: Otwock
Moje BMW: Wierne
Kod silnika: M52B28
nie wymieniłeś pierścieni wiec dlatego bierze ci olej, jak wymienisz na syntetyka to wypłucze ci cały nagar i wtedy silnik może brać hektolitry oleju. Istnieje takie ryzyko, ale może być wszystko dobrze.
Cytuj:
Tłumaczył mi nawet, że np. silnik z którego spłynie całkiem olej w wyniku np. rozbicia miski przejedzie duuuuuuuużo większy odcinek na oleju syntetycznym niż mineralnym i że np. gdy spuści się z silnika olej to gdy był to olej syntetyczny, to na wolnych obrotach, bez oleju, silnik będzie chodził dobre kilka godzin a nawet dłużej i prędzej się zatrze na pierścieniach niż na panewkach. Mało tego, po zgaszeniu i ostygnięciu może być potem wszystko "w miarę" ok.

dziekuje bardzo za takiego mechanika co takie mądrości szerzy. może jazda bez oleju też nie spowoduje żadnych uszkodzeń? :wstyd: :mur:

_________________
[you] zobacz moje E36 coupe na syndykacie lub na 3er lub na sporcie
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sierpnia 2008, 07:48 
Offline
Forumowicz

Posty: 188
Lokalizacja: Wejherowo
czesiio napisał(a):
nie wymieniłeś pierścieni wiec dlatego bierze ci olej, jak wymienisz na syntetyka to wypłucze ci cały nagar i wtedy silnik może brać hektolitry oleju. Istnieje takie ryzyko, ale może być wszystko dobrze.

Powielasz tylko bajki opowiadane przez nieuków, choć sam tak kiedyś gadałem ;) Otóż oleje mineralne są obecnie klasy ACEA A3/B3 i API SJ+. W tej klasie jakościowej wskaźnik TBN odpowiedzialny za ilość dodatków myjąco-dyspergujących w oleju jest wysoki - zwykle na poziomie 8-10. I wynosi TYLE SAMO mniej więcej dla różnych klas SAE - począwszy od 0W30 na 15W50 kończąc. Więc czego nie wypłukał minerał/półsyntetyk, tego nie wypłucze syntetyk.

Różnica drogi Panie polega tylko na tym, że baza oleju mineralnego się spala przy wyższych temp. i pozostaje w silniku faktycznie często nagar i osad, który jednak jest na bieżąco płukany przez dodatki myjące oleju. Baza oleju syntetycznego (w 100% pełni syntetycznego) nie pozostawia żadnych tego typu osadów.

Oleju faktycznie nie zaleca się zmieniać z klasy JAKOŚCIOWEJ niższej na wyższą, czyli np. z API SF na SJ, bo olej API SJ będzie miał wyższy wskaźnik TBN, czyli więcej dodatków myjących w sobie, i może wymyć to, czego poprzednik nie zdołał.

Ale klasa SAE to jedynie lepkość oleju!!

czesiio napisał(a):
dziekuje bardzo za takiego mechanika co takie mądrości szerzy. może jazda bez oleju też nie spowoduje żadnych uszkodzeń? :wstyd: :mur:

Podał tylko przykład, gdzie widać różnice między tymi olejami! To tylko przykład dobrego mechanika - starego wygi, który mówi to co widzi i nie bardzo go interesują jakieś szczegóły nt. olejów.

Informacje od prawdziwego speca od olejów masz poniżej:

http://www.p12.neostrada.pl/oleje.pdf


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 14:45 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 41
Posty: 27
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: E90 320i
pitekantrop:
pitekantrop napisał(a):
W tej klasie jakościowej wskaźnik TBN odpowiedzialny za ilość dodatków myjąco-dyspergujących w oleju jest wysoki - zwykle na poziomie 8-10. I wynosi TYLE SAMO mniej więcej dla różnych klas SAE - począwszy od 0W30 na 15W50 kończąc. Więc czego nie wypłukał minerał/półsyntetyk, tego nie wypłucze syntetyk.

Mylisz chłopie pojęcia. Po pierwsze nie TBN, tylko BN (nowe oznaczenia), po drugie liczba BN dotyczy liczby zasadowej i charakteryzuje odporność oleju na działanie kwaśnych produktów spalania. BN nie ma nic wspólnego z uszczelniającymi właściwościami oleju mineralnego i efektywnością płukania osadów i nagarów.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 15:29 
Offline
Forumowicz

Posty: 353
Lokalizacja: Konin
Odblokowało mnie :hyhy: Ten nademną ma rację z tym TBN. Ale kiedy czytam po raz kolejny na tym forum o ryzyku wypłukania nagaru i co za tym idzie rozszczelnienia silnika przez syntetyk - rozwalam się na łopatki.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 17:17 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 41
Posty: 27
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: E90 320i
pitekantrop napisał(a):
Niedawno miałem remont silnika - przytarłem panewki korbowodowe na kiepskim minerale Lotosa

Może i lotos nie jest olejem z górnej półki, ale jest przystosowany do smarowania silników samochodowych i nie ma możliwości zatacia panewki na wale lub nawet jej przytarcia od samego używania tego oleju. Musiałes mieć niedrożny kanał olejowy w wale- pewnie dostał sie jakiś paproch, w wyniku czego łożysko było słabo smarowane.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 17:18 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 41
Posty: 27
Lokalizacja: Koszalin
Moje BMW: E90 320i
pitekantrop napisał(a):
Niedawno miałem remont silnika - przytarłem panewki korbowodowe na kiepskim minerale Lotosa

Może i lotos nie jest olejem z górnej półki, ale jest przystosowany do smarowania silników samochodowych i nie ma możliwości zatacia panewki na wale lub nawet jej przytarcia od samego używania tego oleju. Musiałes mieć niedrożny kanał olejowy w wale- pewnie dostał sie jakiś paproch, w wyniku czego łożysko było słabo smarowane.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], Google Adsense [Bot] i 48 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL