styks napisał(a):
Nie ma byc od nowego roku zmiany przepisow i kategoria A od 24 lat?
Prace Ministerstwa Infrastruktury nad nowelizacją ustawy o prawie jazdy kat. A zostały zakończone przed wakacjami. Pomysły rządu mają trafić do Sejmu jeszcze we wrześniu, a jeśli zostaną zaakceptowane, zaczną obowiązywać w przyszłym roku.
Ministerstwo tak zaplanowało system uzyskiwania i nowy podział kategorii prawa jazdy na motocykle oraz quady:
Kategoria AM - prawo jazdy uprawniające do prowadzenia motorowerów oraz pojazdów czterokołowych o masie bez obciążenia do 350 kg (większość quadów), prędkości maksymalnej do 45 km/godz. oraz silniku o pojemności skokowej do 50 cm3. Wymogiem jest ukończone 14 lat.
Kategoria A1 - dozwolona od 16. roku życia. Upoważnia do prowadzenia motocykli o pojemności skokowej mniejszej, bądź równej 125 cm3, mocy do 15 KM i o stosunku mocy do masy nie przekraczającej 0,13 KM/kg oraz do prowadzenia motocykli trzykołowych o maksymalnej mocy 20,4 KM. Honda CBR 125R ma 12,9 KM i waży 115kg, co daje 0,11 KM/kg.
Kategoria A2 - nowowprowadzona, dozwolona od 18. roku życia, pod warunkiem posiadania poprzedniej kategorii (A1) przez minimum 2 lata. Takie prawo jazdy umożliwia prowadzenie motocykli o mocy nieprzekraczającej 47,65 KM i stosunku mocy do masy nie większym niż 0,272 KM/kg. Suzuki GS 500 ma 46 KM i 160 kg bez płynów, co daje 0,29 KM/kg. Natomiast z płynami waży 188 kg, a wtedy stosunek wynosi 0,24 KM/kg. Powstaje pytanie, co dokładnie znaczy „masa bez obciążenia"?
Kategoria A - aby uzyskać „królewskie" prawo jazdy, młody kierowca, tak samo, jak w poprzednim przypadku, będzie musiał najpierw zdobyć kategorię na mniejsze motocykle (A2) i posiadać ją najkrócej przez 2 lata. Oznacza to, że najpierw trzeba przejeździć łącznie 4 lata na słabszych maszynach klasy A1 i A2. Poza tym, minimalny wiek, niezbędny do prowadzenia motocykli bez ograniczeń, będzie wynosił 24 lata.
Skopiowane z: scigacz.pl .
jiGsaw napisał(a):
Rozejrzyj się za jakąś większą "50", wiadomo ocb.
Z tym już może być ciężej bo teraz motorowery mają przechodzić co 2 lata badania techniczne
