BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 5 maja 2025, 07:55

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 20:13 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 973
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: E91+E36M54
Kod silnika: N47 + M54
o ile lepsze?

_________________
brak zgody administracji forum na reklamę


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:05 
bartus napisał(a):
o ile lepsze?


O ile by nie było to w przypadku jednostek serii SxxBxx w których jest walka o każdy km i nm i już fabrycznie są doprowadzane do "granicy" to myślę że jakieś ma na pewno. Poza tym jeśli kogoś stać na utrzymanie takiego auta to czy taka różnica ma wtedy znaczenie?! Dla mnie by miała ale ja nie posiadam M.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:09 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 973
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: E91+E36M54
Kod silnika: N47 + M54
ok, to jak będziesz wiedział na pewno to daj znać...tym bardziej że spora część tych magicznych karbonowych to laminat gdzie ostatnią warstwę nakłada się inną żeby nazwać to carbon-airbox (zamiast airbox) i ktoś odpowiednio więcej zapłacił.

_________________
brak zgody administracji forum na reklamę


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:15 
bartus napisał(a):
ok, to jak będziesz wiedział na pewno to daj znać...tym bardziej że spora część tych magicznych karbonowych to laminat gdzie ostatnią warstwę nakłada się inną żeby nazwać to carbon-airbox (zamiast airbox) i ktoś odpowiednio więcej zapłacił.


co jak będę wiedział napewno? Np na stronie którą podałem sprzedają oem airboxy takie jak w csl'u a tam był wykonany z włókna węglowego a nie laminatu.


http://www.ca-at.co.uk/products-Y2FyX21 ... 2Ng==.html


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:29 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 973
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: E91+E36M54
Kod silnika: N47 + M54
nie znam przenikalności cieplnej laminatu ani włókna węglowego, wygląda na to, że ty też nie, ale ja nie za bardzo lubię teoretyzować. Indywidualna sprawą każdego nabywcy jest to czy w hipotetycznej sytuacji gdy taki airbox byłby w stanie po strojeniu dać np 6-7KM i kosztowałby 2kpln to czy za jednego następnego KM jest sens płacić dodatkowe 2kpln.

_________________
brak zgody administracji forum na reklamę


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:46 
bartus napisał(a):
ie znam przenikalności cieplnej laminatu ani włókna węglowego, wygląda na to, że ty też nie, ale ja nie za bardzo lubię teoretyzować. Indywidualna sprawą każdego nabywcy jest to czy w hipotetycznej sytuacji gdy taki airbox byłby w stanie po strojeniu dać np 6-7KM i kosztowałby 2kpln to czy za jednego następnego KM jest sens płacić dodatkowe 2kpln.


No ja pojęcia przenikalności cieplnej też nie znam ale,

wiem chociażby tyle że mimo iż pojęcie laminaty jest bardzo ogólnikowe bo są róż fenoplasty(żywice), epoksydy itp.
Ale patrząc chociażby na temperaturę topnienia tych materiałów to dla włókien szklanych oscyluje ona w okilicy 1300 stopni C a dla włókna węglowego wynosi 3650 stopni C. Widzisz różnicę? Włókno węglowe wykazuje dużo większą stabilność cieplną chociaż tu też wszystko zależy od składu bo włóknowęglowe tak jak laminat to szeroko rozumiane pojęcie. I tak samo ma się sprawa w przewodności cieplnej tych materiałów włókno węglowe nie nagrzewa się tak szybko jak laminat i szybciej oddaje ciepło.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:48 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Przenikalnosc cieplna nie ma tutaj duzo do rzeczy, bardziej bym sie martwil o to, ze wnetrze takiego airboxa wykonanego z laminatu moze swoja niezbyt gladka powierzchnia wywolywac mase zawirowan, co na pewno bedzie mialo wplyw na osiagi. Wiecej niz 10-15 KM nie spodziewalbym sie z takiego rozwiazania, do praktycznie seryjnego silnika nie ma ono sensu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:50 
Vermilion napisał(a):
Przenikalnosc cieplna nie ma tutaj duzo do rzeczy


Czyli fakt że w takich samych warunkach włókno węglowe utrzyma w śrdoku airboxa niższą temperaturę nie ma znaczenia?

A co do zawirowań nierówna powierzchnią to jak najbardziej się zgodzę.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:54 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Daj spokoj, airbox nie jest po to, aby przechowywac powietrze...ono jest tam przez ulamki sekund, nie zdarzy sie nagrzac. Beda jakies roznice na korzysc carbonu, ale niewielkie, zreszta temat jest o wolnossacych silnikach, -/+1 stopien w ta czy w ta jest naprawde pomijalny.

Pewnie wiekszy przyrost bys dostal gdybys oblozyl metalowy dolot suchym lodem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 21:59 
Vermilion napisał(a):
Daj spokoj, airbox nie jest po to, aby przechowywac powietrze...ono jest tam przez ulamki sekund, nie zdarzy sie nagrzac.


No to wychodząc z takiego założenie po co zmieniać w przypadku M seryjną puszkę na filtr powietrza? Jeśli chodzi o przepustowość to przecież w airbox'ie oem z CSL była też wkładka ze zwykłym filtrem a nie stożek czy gąbka więc czemu ma być większa zwłaszcza że już w serii s54 miały za przepustnicami coś w rodzaju airboxu?


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:00 
Vermilion napisał(a):
Pewnie wiekszy przyrost bys dostal gdybys oblozyl metalowy dolot suchym lodem.


Proponuje Ci to opatentować, mogło by być tylko ciężko z technologią wytworzenia czegoś takiego. ;)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:11 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
To akurat sluzy do chlodzenia paliwa suchym lodem

Obrazek

...a pomysl jest stary jak swiat, jak widzisz nie jest to technologia budowy rakiet...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:18 
No ale przyznasz chyba że trudniej było by schłodzić nawet za pomocą takiego urządzenia powietrze zwłaszcza w komorze slinika. POza tym czemu w takim razie tego nie stosują?

bimmerkuba11 napisał(a):
No to wychodząc z takiego założenie po co zmieniać w przypadku M seryjną puszkę na filtr powietrza? Jeśli chodzi o przepustowość to przecież w airbox'ie oem z CSL była też wkładka ze zwykłym filtrem a nie stożek czy gąbka więc czemu ma być większa zwłaszcza że już w serii s54 miały za przepustnicami coś w rodzaju airboxu?

I odnieś się proszę do tego co napisałem tu wyżej. Jak widzisz zadałem pewne pytania jak wiesz to mi odpowiedz bo jeśli moja teoria jest głupia to z koleji to co napisałem tu u góry żeby nic nie zmieniać powinno mieć sens. :P


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:25 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
bimmerkuba11 napisał(a):
No ale przyznasz chyba że trudniej było by schłodzić nawet za pomocą takiego urządzenia powietrze zwłaszcza w komorze slinika. POza tym czemu w takim razie tego nie stosują?


Znaczy kto ma stosowac, producent? Bedziesz sie zatrzymywal co 50 km, zeby dosypac pod maske lodu?

W dragu i na jakis krotkich torowych odcinkach jest to stosowane od lat, tak jak Ci napisalem. Tak jak natrysk wody do dolotu, metanolu, czy chlodzenie intercoolera N2O czy CO2.

bimmerkuba11 napisał(a):
bimmerkuba11 napisał(a):
No to wychodząc z takiego założenie po co zmieniać w przypadku M seryjną puszkę na filtr powietrza? Jeśli chodzi o przepustowość to przecież w airbox'ie oem z CSL była też wkładka ze zwykłym filtrem a nie stożek czy gąbka więc czemu ma być większa zwłaszcza że już w serii s54 miały za przepustnicami coś w rodzaju airboxu?

I odnieś się proszę do tego co napisałem tu wyżej. Jak widzisz zadałem pewne pytania jak wiesz to mi odpowiedz bo jeśli moja teoria jest głupia to z koleji to co napisałem tu u góry żeby nic nie zmieniać powinno mieć sens. :P


Dobrze...odnosze sie :P To co nazywasz airboxem, to w rzeczywistosci kolektor dolotowy (taki bardziej skomplikowany), to co jest w CSL zostalo zaprojektowane glownie z mysla o bardziej rownomiernym napelnianiu kazdego z cylindrow, fabryczny kolektor z M3 nie byl tak doskonaly, bo mial byc duzo tanszy w produkcji.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:31 
Vermilion napisał(a):
Dobrze...odnosze sie :P To co nazywasz airboxem, to w rzeczywistosci kolektor dolotowy (taki bardziej skomplikowany), to co jest w CSL zostalo zaprojektowane


I jak poczytasz co pisałem na 1 stronie to zauważysz :P że napisałem to co Ty. Ze to rodzaj kolektora ssacego ( dolotowego to juz jakich slow uzyjemy nie ma znaczenia). Dodatkowo nawet w katalogu BMW pisalo że dzieki temu silnik dostaje porcje zimniejszego powietrza. Postaram sie zeskanowac ta strone bo mam katalog o m3 ( zbieram takie hobby ). wiec nie uwierze ze laminat tak jak wlokno weglowe spelni tutaj swoja role. Oczywiscie roznica w cenie jest zapewne kolosalna bo 4 tysiace funtów to już całkiem fajne BMW E36 może byc ;)

Vermilion napisał(a):
Znaczy kto ma stosowac, producent? Bedziesz sie zatrzymywal co 50 km, zeby dosypac pod maske lodu?


Można by to rozwinąć dołożyc do tego kompresor zreszta to co podales na zdjeciu ma weżownice w srodku wiec do tego podpiac kompresor, czynnik chlodzacy i jazda. ;) - zartuje oczywiscie. ;)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:39 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
bimmerkuba11 napisał(a):
wiec nie uwierze ze laminat tak jak wlokno weglowe spelni tutaj swoja role. Oczywiscie roznica w cenie jest zapewne kolosalna bo 4 tysiace funtów to już całkiem fajne BMW E36 może byc ;)


Nie ma znaczenia czy spelni czy nie...za 4 tysiace funtow, to mozna zrobic z silnikiem mase innych rzeczy i miec duzo wiecej mocy ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 22 listopada 2009, 22:41 
Vermilion napisał(a):
Nie ma znaczenia czy spelni czy nie...za 4 tysiace funtow, to mozna zrobic z silnikiem mase innych rzeczy i miec duzo wiecej mocy ;)


No i tutaj dochodzimy do proozumienia. :P Bo fakt za taką kasę można już z "ukochanego usa" ;) sciagnac dedykowany kompresor do tego auta. :D


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 23 listopada 2009, 21:25 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
bimmerkuba11 napisał(a):
BMW pisalo że dzieki temu silnik dostaje porcje zimniejszego powietrza

Powiedz mi jak to działa? Skoro powietrze atmosferyczne ma 50*C, to do silnika będzie wpadać 20*C? Ochłodzi się podczas wycieczki przez kolektor? Chyba nie. A nawet jeśli, to będzie to różnica kilku, nic nie znaczących *C.
Kolektor ma za zadanie dostarczenie powietrza do silnika o ściśle określonym ciśnieniu. Nie chłodzi, nie tańczy, nie opowiada bajek i nie lubi w kakao.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 23 listopada 2009, 21:54 
valdorane napisał(a):
Powiedz mi jak to działa? Skoro powietrze atmosferyczne ma 50*C, to do silnika będzie wpadać 20*C? Ochłodzi się podczas wycieczki przez kolektor? Chyba nie. A nawet jeśli, to będzie to różnica kilku, nic nie znaczących *C.
Kolektor ma za zadanie dostarczenie powietrza do silnika o ściśle określonym ciśnieniu. Nie chłodzi, nie tańczy, nie opowiada bajek i nie lubi w kakao.


Wlokno weglowe sprawia ze powietrze ktore dostaje sie do komory silnika a w takim wypadku do aiboxa z niego wykonanego nie nagrzeje sie w takim stopniu jak wttedy gdy taki airbox bedzie z laminatu i to byl punkt wyscia do rozmowy. czytaj ze zrozumieniem :ok: a jesli wg Ciebie nie ma znaczenia czy chlodniejsze czy cieplejsze powietrze trafi do silnika to gratuluje. :ok:

valdorane napisał(a):
Kolektor ma za zadanie dostarczenie powietrza do silnika o ściśle określonym ciśnieniu.
a czy kto mowi że tak nie jest? my dywagujemy na temat odrobine inny a mianowicie z czego moze byc wykonany zeby byl lepszym izolatorem ciepla.

valdorane napisał(a):
Nie chłodzi, nie tańczy, nie opowiada bajek i nie lubi w kakao.


jakies doswiadczenia?


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] carbon airbox
PostNapisane: 24 listopada 2009, 21:02 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 3826
Ok, więc podejdźmy do tego z trochę naukowego punktu widzenia, a nie teoretyzując i wymyślając coraz to nowe rzeczy.
Po pierwsze, zadajmy sobie pytanie z czego jest stworzone włókno węglowe, a z czego "laminat"?
W obu przypadkach mamy zastosowane różne rodzaje żywicy, które łączną nam w przypadku karbonu włókna, a w przypadku laminatu jest to po prostu ich mieszanina.
Z czego możemy wnioskować, że już na tym poziomie przenikalność temperaturowa jest podobna.
Teraz pytanie, jak działają włókna węglowe?
Węgiel sam w sobie jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła, więc wyklucza to w pewnym stopniu jego zbawienny wpływ na izolację.
Z tego względu oczekiwałbym jakiegoś znaczącego wpływu żywic zawartych we włóknie.
Idąc dalej i wiedząc, że powietrze jest bardzo dobrym izolatorem, możemy się pokusić o stwierdzenie, że jeśli pozostawimy luki z powietrzem w materiale, to będzie on słabszym przewodnikiem ciepła. Niestety, ta teoria odpada, bo takie włókna formuje się przy wykorzystaniu na pewnym etapie próżni.
Zatem moim zdaniem, jeśli airbox z włókien węglowych nie przewodzi lepiej temperatury od swojego "laminatowego" kuzyna, to jest od niego naprawdę nie wiele lepszy.

A z czego można by wykonać idealnie izolujący kolektor?
Teoretycznie mogłaby to być konstrukcja ze szczeliną próżniową między ściankami, która to by izolowała ciepło. Niestety, wydaje mi się, że takie wyjście nie ma najmniejszego sensu, bo koszt wytworzenia czegoś takiego byłby zdecydowanie większy niż korzyść.
Nadal się trzymam teorii, że airbox służy silnikowi poprzez dostarczenie większej ilości powietrza, pod bardziej korzystnym ciśnieniem.

Jak to oceniacie i co o tym myślicie? Liczę na zdrową dyskusję popartą faktami, a nie nic nieznaczący bełkot.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL