BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 14 maja 2025, 13:15

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 17:16 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 895
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: E39 Touring lift
Kod silnika: M57 D30
Witam.
W tym roku postanowiłem ostro zabrać się za swoje E39 530D.
Zaczynając od początku wymieniłem całą zawiechę z przodu i pojechałem ustawić zbieżność.
Jako że zakład w którym dotychczas ustawiałem zbieżność był niedostępny z racji ryzyka zalania Odrą pojechałem do innej miejscowości i polecanego zakładu.
Oddałem kluczyki i auto odjechało do regulacji zbieżności przód i ewentualnej weryfikacji przodu.
Przez szybę spojrzałem tylko jak fachowcy podchodzą do tematu , a widząc że ładują ciężarki ( to chyba się znają ;) ) do auta zasiadłem w kanapie...
Po ustawieniu dostałem wydruk.

Pierwsze moje zdziwienie to że na wydruku widniało E39 535i 540i
Zapytałem grzecznie pana czy tak może być bo te modele mają inne wahacze - pan odpowiedział ze tak.
OK
Owszem - auto jedzie równo , nic nie znosi itd...
Dojechałem do domu i wyciągałem wydruk ze " swojej " " ustawialni " gdzie byłem 2 miesiące wcześniej
"
No i ZONK.
Na ładnym kolorowym wydruku mam jako zakres zbieżności podane od -0.03' do 0.08' i sumaryczną -0.05' do 0.15'
I miałem ustawioną na -0.01' i sumaryczną na -0.02'


Natomiast po ostatnim ustawieniu w drugiej firmie.
Norma 0.02' do 0.12' a sumaryczna 0.04' do 0.24'
I ustawili mi na 0.07 a sumaryczną na 0.14'
To samo różnice tolerancji dla innych ustawień.

I teraz pytania.
1 . Jakie powinny być właściwe wartości?
2. Jaki wpływ ma ustawienie zbieżności na - a jaki na + ?
3. Czy ma to wpływ na zużycie opon i trakcje auta ?

Z tego co słyszałem to często w takich autach koła ustawia się nie po to by było lepiej dla żywotności opon a wręcz przeciwnie.
Lepsza trakcja kosztem opon.

No i wydruki:

Kolorowy - stara ustawialnia

Obrazek


Oraz obecne ustawienia.

Obrazek

_________________
Moje E39
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 85&start=0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 18:10 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 72
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
muda44 napisał(a):
Z tego co słyszałem to często w takich autach koła ustawia się nie po to by było lepiej dla żywotności opon a wręcz przeciwnie.
Lepsza trakcja kosztem opon.

ja z kolei słyszę to po raz pierwszy :orany:
dobra trakcja to odpowiednio skonstruowane zawieszenie auta a nie zbieżność kół
robi się różne cuda ale do driftu
właściwe wartości masz podane w zielonych polach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 18:14 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 895
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: E39 Touring lift
Kod silnika: M57 D30
Czyli bez różnicy czy mam ustawioną zbieżność na -0.03' czy 0.12' ?
A co z kątami ?
Trochę rozbieżności tu jest :zakrecony:

_________________
Moje E39
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 85&start=0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 18:36 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 620
Lokalizacja: Dębica
Nie jest bez różnicy. Teraz masz ustawione optymalnie - mieści się to w granicach przewidzianych przez producenta, ustawienie które miałeś we wcześniejszej firmie było również prawidłowe, bo pomimo że było lekko na minus to różnice były bardzo nieznaczne, i praktycznie dla Ciebie jak i dla opon niezauważalne. W tylnonapędówkach zbieżność na plus, wg. katalogu w Twoim samochodzie ma być :

Zbieżność kół, przód0° 05' ± 10'(°)
Pochylenie kół, przód-0° 13' ± 30'(°)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przódPomiar z kołami obróconymi o 10°6° 28' ± 30'(°)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przódPomiar z kołami obróconymi o 20°6° 42' ± 30'(°)
Zbieżność kół, tył0° 16' ± 10'(°)
Pochylenie kół, tył-2° 10' ± 20'(°)
  Zawieszenie sportowe  Pochylenie kół, przód-0° 36' ± 30'(°)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przódPomiar z kołami obróconymi o 10°6° 41' ± 30'(°)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przódPomiar z kołami obróconymi o 20°6° 55' ± 30'(°)
  Zawieszenie dla dużych obciążeń  Pochylenie kół, przódZłe warunki drogowe0° 13' ± 30'(°)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przódPomiar z kołami obróconymi o 10°6° 15' ± 30'(°)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, przódPomiar z kołami obróconymi o 20°6° 28' ± 30'(°)

Generalnie lepiej Ci ustawili w tym drugim warsztacie, jest książkowe.

pozdrawiam,

Paweł


P.S. Nie widzę drugiego obrazka bo jest mało czytelny i sugerowałem się tym co napisałeś, więc nie wiem jak wyszły pomiary kątów. Ale z tego co widzę po zbieżności to pewnie dobrze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 19:08 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 895
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: E39 Touring lift
Kod silnika: M57 D30
Niestety tak się skanuje...
Ale po skopiowaniu i powiększeniu wszystko widać wyraźnie.
Dzieki za info.

_________________
Moje E39
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 85&start=0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 19:54 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 620
Lokalizacja: Dębica
OK, sprawdziłem to sobie - masz zrobione na cacy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 25 maja 2010, 20:04 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 895
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: E39 Touring lift
Kod silnika: M57 D30
Jeszcze raz dzięki.
Jeszcze dla wyjaśnienia...
Ten kolorowy wydruk i jego górna cześć z polami na czerwono to rozjechana zawiecha po wymianie tulei na wahaczach - przód

_________________
Moje E39
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 85&start=0


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 1 grudnia 2011, 12:54 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 21
Lokalizacja: Gdynia
Moje BMW: E39 525D Tour 2002r.
Mam pytanie dotyczące zbierzności , mianowicie byłem dziś na stacji kontroli pojazdów ustawić zbierzność i wiem, że bmw powinno być dociążone. Moje pytanie:

1. jakim ciężarem auto powinno być dociążone
2. W którym miejscu powinny być ułożone obciążenia

Pan również ustawiał parametry według bmw 540i. A ciężary po 17,5kg ułożył na podnośniku tuż za tylnymi kołami, czy jest to prawidłowe?
Niestety tyłu nie dał rady ruszyć od pochylenia kątów. Jaka tam jest nakrętka/śruba? czy dostanę w każdym sklepie metalowym? czy musi być specjalna jakaś?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 1 grudnia 2011, 15:34 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Zobacz na realoem, zwykle kosztuja grosze, a maja rozsadna jakosc, bo w metalowym to miekkie sruby sa z reguly :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 1 grudnia 2011, 18:11 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1869
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Garaż: E39 523iT, E46 318i, E36 328iA Individual, E61 530xD
ciezarki ustawia sie przod po obu stronach, tyl po obustronach i bagaznik, tylko nie pamietam po ile KG. Co do ustawien to nie wiem jak tam ale ja jak robie na sprzecie PRECYZJI to ustawiam zawsze idealnie dane pod dany model, dla przyklady dla e39 zaznaczam ze jak 2.5 to 2.5 jak 170 koni to 170 jak kombi to kombi , no i zostaje kwestia czy obnizone zawszenie czy nie wtedy do wyboru zostaje opcja standard albo sport, w ktorym tylne kola sa bodajze lekko bardziej pochylone. no ale co warsztat to inny sprzet i inne zasady ;p

_________________
E39 523i Touring M52TUB25, E46 318i M43TUB19, E36 328iA Touring Individual M52B28


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 1 grudnia 2011, 23:55 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Jak kiedys bylem na ustawieniu, to gosc nie mogl znalezc wersji silnikowej. Wyciagnal jakas ksiazke i tam bylo wyjasnione co wybrac gdy danego silnika nie ma. Kiedys ludzie na swiatelka ustawiali, ale przy szybkich furach i niskim profilu to czuc jak cos jest nie tak.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 27 stycznia 2012, 18:10 
Offline
Forumowicz

Posty: 218
Lokalizacja: SZCZECIN
Witam

Poszukuję prawidłowych wartośći do geometrii zawieszenia dla:BMW E39 540iA 1998r zawieszenie :S704A M SPORT SUSPENSION oraz info czy geometria ma być robiona na obciążonym aucie czy nie/pełny zbiornik itp.

Przed kupnem pojechałem na geometrię,mechanik wstawił w kompa BMW5E39,sedan V8,M sport package,obręcz koła 17"

wtedy wartość pochylenia oś tylna zalecana to -1st49min tolerancja +-0,05min
-robili bez obciążenia maszyna Beissbarth WL 4000

Wczoraj po wymianie amortyzatorów przód+tył(sachsy do m tech I)+jeden wahacz górny prawy tył geometria była robiona w tym samym serwisie.
Nazwy maszyny nie znam -najazd na 4 koła +laserowe ustawianie,bez obciążania

-no i na wydruku dla serwisanta z ustawieniami było pochylenie oś tylna -2st10min reszty niestety nie pamiętam.

Dziś hmm...znalzłem wydruk przed zakupowy no i jakie parametry mają być bo różnica jest niestety.

Potrzebuję wszelkich wartości do ustawień aby zweryfikować obecne.


2.ze wstępnych doniesień na innym forum to :
Ze wstępnych doniesień na innym forum to:
1.fotele przód ustawione na środku i na każdym z nich obciążenie po 68kg
2.na tylnej kanapie na środku 68kg
3.w bagażniku centralnie 21kg
4.pełen zbiornik paliwa

czyli (3x68)=21=225kg ciężarków +paliwo czyli ok 35L gdyż miałem 35 czyli mam geometrię ustawioną bez ok 260 kg obciążenia...

2.opcja 2 chyba,że mają wartości dla nieobciążonego wozu?
Istnieje taka możliwość?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 10 czerwca 2012, 10:50 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1869
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Garaż: E39 523iT, E46 318i, E36 328iA Individual, E61 530xD
przy ilu bmw nie robilem wlacznie ze swoja to obciazenie zawsze jest wymagane, na sprzecie GTI Geomaster.
watpie ze maja jakies inne wartosci, poniewaz te wartosci w programie to sa wartosci dostarczone przez producenta przy okreslonych przez niego warunkach.

_________________
E39 523i Touring M52TUB25, E46 318i M43TUB19, E36 328iA Touring Individual M52B28


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 22 sierpnia 2013, 09:14 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Garaż: http://lextext.pl/
Może jedź do salonu i zapytaj jakie powinny być wartości bazowe oni powinni gdzieś mieć takie informacje a jak nie maja na miejscu to podzwonią i się dowiedzą, jakieś zalecenia na pewno są, albo serwis techniczny prędzej bedzie mial takie cos. Mam przy okazji pytanie czy takim czyms samemu mozna sobie zbieżność ustawić? http://geometriakol.katowice.pl/gallery1/010.jpg zastanawiam się nad kupnem do własnego uzytku


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wartości ustawienia geometrii , zbieżnosci i wpływ na?
PostNapisane: 22 sierpnia 2013, 09:48 
Offline
Forumowicz

Wiek: 46
Posty: 162
Lokalizacja: wielkopolska
Moje BMW: e30 e39
Kod silnika: M20B25 M52B28
Witam
Ma może ktoś dane: Jakie powinny być ustawienia przy E39 528i 98r touring i jakie obciążenie zastosować przy ustawianiu geometri?
Pzdr

_________________
/// nieregulaminowy podpis ///


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 53 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL