BMWCoupe napisał(a):
Co do tematu V6 to nie rozumiem co Vermilion masz na myśli mówiąc wyważenie auta? Doszliśmy do wniosku że kultura pracy będzie wyższa w R6 a co do wyważenia auta tj. rozkładu mas nie powiesz chyba że dajmy na to A4 z V6 jest lepiej wyważone od serii 3 z R6 ktora ma pod maską R6. Poza tym BMW nie ma problemu z idealnym rozkładem mas przy stosowaniu R6 czy to w 1er 3er 5er... więc chyba jednak się da? Miejsca wzdłużnie montowane R6 zabiera więcej - ok ale jakie ma to znaczenie skoro nawet w 1er się mieści i tym samym w BMW też może wypełniać całą gamę modelową?
Wywazenie to nie jest tylko rozklad mas pomiedzy osiami, to tez polozenie srodka ciezkosci. A4 z V6 nie jest dobrym przykladem jako, ze silnik jest umieszczony przed przednia osia, co tez tworzy pewne problemy. R6 ma wysoko polozony srodek ciezkosci w porownaniu z V6. Dobrymi przykladami swietnie wywazonych samochodow konkurujacych z 3er sa Infiniti G37 i Lexus IS250/350. Zauwaz jak dobry jest R35 Nissan GT-R zbudowany na tej samej platformie co G37 z wlasnie V6 pod maska. Pamietaj tez o fakcie, ze ten model zawsze byl oczkiem w glowie Nissana i w zasadzie materializuje cale doswiadczenie tej firmy wywodzace sie z doswiadczen w sporcie (chocby z serii JGTC). Ten koncern przez dlugie lata korzystal z RB26DETT (ktory byl wlasnie R6) w swoich kolejnych generacyjach GT-R'a, a jednak dla R35 zrezygnowal z R6 na rzecz zupelnie nowego silnika VR38DETT, nie stosowanego w zadnym innym modelu i ten nowy silnik jest wlasnie V6.
Pamietaj tez, ze 1er jest zaprojektowany tak, aby miescil pod maska R6, a nie jest odwrotnie. Najlepszym przykladem pokazujacym jak duzo jest miejsca pod maska 1er jest to, ze mozna tam bez problemu zeswapowac S85. Zreszta tak jak napisalem, gama BMW jest uboga w porownaniu z Mercedesem, ktory ma jeszcze chocby vany.
BMWCoupe napisał(a):
Co do kosztów produkcji V6 vs R6 nie sądzę żeby były wyższe znacząco dla któregoś z silników. Mercedes odejście R6 argumentował niższymi kosztami produkcji V6. Ok V6 ma dwie głowice ale R6 za to z racji długości ma dłuższy wał, wałki w głowicy, poza tym wraz ze wzrostem długości aby silnik zachował wytrzymałość musi rosnąć jakość materiałów, dochodzą wyższe nakłady aby wszystko poddać obróbce wyważyć itp.
Materialy uzywane do produkcji silnikow sa takie same, to samo dotyczy jakosc obrobki, itd. Poprostu istnieje pewien standard, ktory narzuca rozwoj technologii i zadna z firm nie pozostaje w tyle. R6 jest zawsze znacznie ciezszym silnikiem od V6, roznica potrafi wynosic nawet do 40% na niekorzysc R6 przy podobnej pojemnosci i podobnej mocy.
BMWCoupe napisał(a):
Na pewno dochodzi też do tego w przypadku BMW pewnego rodzaju prestiż bo jako jedyne w klasie premium oferuje R6.
Tylko czy oryginalnosc mozna nazwac prestizem? Citroen tez ma mase swoich dziwnych, oryginalnych rozwiazan, a jednak ich "prestizowy" C6 jakos sie nie sprzedaje.
Prestizem moglbys nazwac jakies rewolucyjne, zaawansowane technologicznie rozwiazanie, ktore przez dlugi okres czasu nie bedzie dostepne dla innych marek. R6 moim zdaniem slepa droga rozwoju, tak jak pisalem wczesniej, i Toyota, i Nissan mialy wczesniej bardzo zaawansowane silniki R6 (nawet bardziej niz BMW z tamtego okresu), a jednak porzucily je na rzecz V6. BMW trzyma sie kurczowo silnikow R6 bo wymyslili, ze ten fakt mozna fajnie sprzedac marketingowo.
BMWCoupe napisał(a):
A co do niemożliwej różnicy do odgadnięcia pomiędzy jazdą R6 i V6 to ktoś trochę przesadził.

Miałem okazję przed przygodą z BMW jeździć V6 później w BMW R6 i nikt mi nie wmówi że nie ma różnicy. Nie będę tu zaciekle twierdził który jest "lepszy" bo to kwestia gustu.
Tak, tylko znow wszystko rozbija sie o to, jakim samochodem jezdziles i kiedy mial zaprojektowany silnik. Przejedz sie G37 albo 370Z z VQ37HR pod maska, zmienisz zdanie na temat V6.
BMWCoupe napisał(a):
Pozostaje jeszcze chyba kwestia pojemności. Może gdyby r6 miało mieć 4.0 jak niektóre v6 to robił by się problem z rozkłądem mas czy doborem materiałów chociaż s38 chyba złe nie było?
Nie byloby problemu, Chrysler mial swego czasu (i bylo to dawno temu) R6 4.0, silnik byl ciezki, ale bardzo zywotny, znajdziesz go w Jeepach. Inna sprawa, ze duza pojemnosc zawsze warto rozbijac na wieksza ilosc cylindrow.
BMWCoupe napisał(a):
I poza tym silniki BMW w ogóle zajmują dobre miejsca w "engine of the year" a z R6 nie jest inaczej.
To akurat jest srednim wyznacznikiem tego czy silnik jest dobry czy nie.