choody_drft napisał(a):
Vanos to nie system zmiennych faz rozrządu - posiadacie BMKI a nie wiecie

to nie jest załączana dodatkowa sportowa krzywka na wałku w określonych obrotach jak w hondach i toyotach.
Tak dziala VTEC Hondy, VVTL-i Toyoty, Neo VVL Nissana, MIVEC Mitsubishi. Te systemy zapewniaja nie tylko zmienne fazy, ale tez zmienny wznios zaworow. BMW ma wlasne rozwiazanie tego typu (chociaz nie ma tam dodatkowych krzywek) - Valvetronic.
choody_drft napisał(a):
VANOS - to urządzenie, a raczej silniczek krokowy, który mieści się w wyżej pokazanym "cycku" i kręci wałkiem, przyspieszając go lub opuźniając - coś na wzór aparatu zapłonowego z palcem (chodzi mi o to kręcenie). Dzięki temu silniki są elastyczniejsze a co za tym idzie lepiej ciągną lub mniej palą (zależne od stylu jazdy).
A to przyspieszenie lub opoznienie to wlasnie zmiana faz. Tak samo dziala VVT-i Toyoty,
i-VTEC (literka "i" odpowiada za to rozwiazanie, bo reszta odnosi sie do zmiany krzywek), VCT Forda i cala masa innych. VANOS jest wlasnie najbardziej podobny do tych systemow.